۰ نفر

قیمت جهانی طلا در تب‌و‌تاب جنگ تجاری

۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 394506
قیمت جهانی طلا در تب‌و‌تاب جنگ تجاری

ترامپ از یک سو می‌گوید توافق نزدیک است و از سوی دیگر می‌گوید اگر توافق حاصل نشود، تعرفه‌ها را افزایش خواهد داد. این مساله به وضعیت تجاری کمک نکرده اما از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، تعادل نوشت: روز چهارشنبه 22 آبان 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1464 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11670 تومان، نرخ طلا و سکه نسبت به روز سه شنبه اندکی افزایش یافت. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با 15 هزار تومان افزایش یک میلیون و 778 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 410 هزار و 500 تومان، سکه طرح جدید 4میلیون و 32 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 15 هزار تومان، نیم‌سکه 2 میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک گرمی 840 هزار تومان معامله شد. به گزارش «تعادل»، قیمت خرید و فروش دلار با افزایش 100 تومانی همراه شد صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 350 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 550 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 650 تومان می‌فروشند.

در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 11450 و نرخ یورو 12650 تومان اعلام شد. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای سه شنبه 21 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 361 تومان، یورو 12 هزار و 585 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 173 تومان، درهم امارات 3 هزار و 108 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 50 تومان و یوآن چین یک هزار و 693 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز سه‌شنبه کاهش و قیمت ۱۰ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز چهارشنبه 22 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس با ۴۷ ریال کاهش ۵۳ هزار و ۹۶۵ ریال و هر یورو نیز با ۸۵ ریال افت نسبت به روز سه شنبه ۴۶ هزار و ۲۶۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

همچنین امیدوار ماندن معامله‌گران به حصول توافق تجاری بین امریکا و چین باعث افزایش شاخص دلار شد.

به گزارش رویترز، در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت. در شرایطی که معامله‌گران امیدوار به موافقت طرف امریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه‌های اضافی روی محصولات وارداتی از یکدیگر در فاز نخست توافق تجاری هستند، دونالد ترامپ- رییس‌جمهور امریکا- در اظهاراتی که بار دیگر باعث تقویت خوش‌بینی‌ها شد، مدعی شد که چین و امریکا به حصول توافق اولیه بسیار نزدیک شده‌اند، هر چند که از ذکر جزییات بیشتر خودداری کرد.

کیوسوکه سوزوکی، مدیر ارشد ارزی در بانک «سوسیه جنرال» گفت: مساله جنگ تجاری امریکا و چین در صدر توجهات معامله‌گران قرار دارد و بازار در حال حاضر نسبت به نزدیک‌تر شدن مواضع طرفین واکنش از خود نشان داده است. چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱ درصد افزایش در مقایسه با روز سه شنبه در سطح ۹۸.۴۲۳ واحد بسته شد تا صعود هفتگی خود در برابر ارزهای مختلف را به بالای یک درصد برساند. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۰۹۲ دلار اعلام شد. در حوزه برگزیت نیز پس از مدت‌ها کش و قوس، مجلس این کشور سرانجام با خواسته دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده است. حزب حاکم محافظه‌کار که تمایل به خروج از اتحادیه پس از توافق دارد، به پیشرفت‌هایی در ائتلاف با احزاب دیگر برای تشکیل دولت جدید دست یافته است. نایجل فاراژ - رهبر حزب برگزیت - گفته است که حزبش قصد رقابت در حوزه‌هایی که در انتخابات قبلی به محافظه‌کاران رای داده‌اند را ندارد و بیشتر روی پایگاه‌های حزب کارگر متمرکز خواهد شد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۸ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۴۶ دلار مبادله شد. هر یورو نیز با ۰.۰۵ درصد ریزش به ۱.۱۰۱۴ دلار کاهش یافت. همچنین هر دلار امریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱.۳۲۴۶ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۳ دلار سنگاپور مبادله شد. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز سه شنبه به ۱۰۹.۰۸۴۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۶۱۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۷۲ یوآن چین اعلام شد.

برایان دینگرفلد- استراتژیست ارزی در موسسه «نت وست مارکتس»- گفت: ما گزارشات فراوانی از روند مذاکرات تجاری چین و امریکا داشته‌ایم، به ویژه بر سر اختلافات تعرفه‌ای. بنابراین چیزی که در حال حاضر رهبری جریانات بازار را برعهده دارد این است که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق تا چه حد می‌تواند طرفین را حاضر به کنار گذاشتن اختلاف‌هایشان کند.

طلا منتظر فرصت برای افزایش قیمت

از سوی دیگر قیمت طلا پس از اظهارات رییس‌جمهور امریکا که به انتظار سرمایه‌گذاران برای نشانه‌های مثبت از وضعیت جنگ تجاری واشنگتن و پکن ضربه زد، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی بدون تغییر ماند.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییری نداشت و ۱۴۵۸ دلار و ۵۹ معامله شد. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۴۵۹ دلار و ۱۰ سنت ایستاد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در سخنرانی در کلوب اقتصادی نیویورک گفت: مذاکره‌کنندگان امریکایی و چینی به فاز اول توافق نزدیک شده‌اند اما هیچ جزییاتی از مذاکرات نداد. به گفته مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «سی‌ام‌سی مارکتس»، روند نزولی قیمت طلا متوقف شده است. ترامپ از یک سو می‌گوید توافق نزدیک است و از سوی دیگر می‌گوید اگر توافق حاصل نشود، تعرفه‌ها را افزایش خواهد داد. این مساله به وضعیت تجاری کمک نکرده اما از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. وی در ادامه افزود: معامله طلا در یک بازه محدود نشان‌دهنده ابهامات است و باعث می‌شود معامله‌گران درباره امضای فاز اول توافق تجاری به تردید بیفتند. اما رشد ارزش دلار که نزدیک به بالاترین حد خود در یک ماه گذشته قرار گرفت و طلا را برای خریداران غیرامریکایی گران‌تر کرد، رشد قیمت طلا را محدود کرده است. بازارهای سهام وال استریت و آسیا به دلیل نگرانی‌های رو به رشد نسبت به عدم حصول توافق تجاری میان امریکا و چین، سقوط کردند. مناقشه تجاری ۱۶ ماهه امریکا و چین و ابهامات پیرامون خروج انگلیس از عضویت اتحادیه اروپا، بازارهای مالی را ملتهب کرده و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی را برانگیخته و قیمت طلا را از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۱۳ درصد بالا برده است. بر اساس گزارش رویترز، جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا قرار است درباره دورنمای اقتصادی به ارایه توضیحات در برابر کمیته اقتصادی مشترک کنگره بپردازد. ناآرامی سیاسی در هنگ کنگ که قطب مالی آسیا به شمار می‌رود، از طلا به عنوان دارایی امن اندکی حمایت کرده است. ریسک گریزی در بازار اغلب از قیمت طلا که در شرایط ناآرامی سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن دارایی تبدیل می‌شود، حمایت می‌کند.

موجودی طلای «اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز سه‌شنبه به پایین‌ترین حد از ۲۰ سپتامبر کاهش پیدا کرد که منعکس‌کننده کاهش تمایل سرمایه‌گذاران بود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۵ درصد رشد کرد و در ۱۶ دلار و ۸۵ سنت قرار گرفت. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۷۰ دلار و ۲۶ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۷۰۱ دلار و ۱۵ سنت رسید.

بحران ارزی به شیلی رسید

در خبری دیگر ارزش پزوی شیلی به کمترین سطح تاریخ خود در برابر ارزهای مهم رسید.

به گزارش رویترز، ناآرامی‌های داخلی در شیلی که در اعتراض به شرایط نامساعد اقتصادی و کیفیت زندگی برای هفته‌ها ادامه یافته است، پیامدهای شدیدی روی متغیرهای کلان اقتصاد این کشور از جمله نرخ ارز گذاشته است. تاکنون ۲۰ نفر در ناآرامی‌های شیلی کشته شده‌اند و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این کشور به حالت تعلیق درآمده است. روز چهارشنبه ارزش پزو در برابر دلار پنج درصد دیگر نیز ریزش کرد تا هر دلار با ثبت نرخ برابری ۸۰۰ پزو، رکورد جدیدی را در تاریخ این کشور به ثبت برساند. با این حال ماریو مارسل- رییس بانک مرکزی شیلی- در سخنانی گفت با وجود سقوط ارزش پزو، شرایط مالی این کشور در موقعیت مستحکمی باقی مانده است.

رییس بانک مرکزی شیلی با بیان اینکه وی و همکارانش از نزدیک به رصد وضعیت اقتصادی این کشور ادامه می‌دهند افزود: باید به یاد داشت که شیلی جزو کشورهای با ریسک مالی پایین است و با توجه به ذخایر ارزی مطلوب و صندوق‌های ثروت انتظار داریم نرخ تورم با وجود ناآرامی‌ها در سطح سه درصدی باقی بماند. در واکنشی دیگر به سقوط آزاد ارزش پزو، ایگناسیو بریونز- وزیر دارایی شیلی- گفت: این مساله یک نشانه هشداردهنده است که ما از نزدیک آن را زیرنظر گرفته‌ایم. ما در حال تجربه یک دوره از بی‌ثباتی هستیم و باید محتاطانه رفتار کنیم.

در برابر دیگر ارزهای مهم نیز ارزش پزو با ریزش شدیدی مواجه شد. در معاملات ارزی سانتیاگو، نرخ برابری هر یورو معادل ۸۶۵.۶۱۵ پزو، هر پوند انگلیس معادل ۱۰۱۰.۸۲ پزو و هر فرانک سوییس معادل ۷۹۳.۰۸ پزو اعلام شد. تنها شیلی نیست که در امریکای جنوبی با بحران شدید ارزی مواجه شده است: ارزش پزوی آرژانتین و بولیوار آرژانتین نیز طی ماه‌های اخیر با ریزش‌های شدیدی مواجه شده بود.