۰ نفر

چرا بازار‌طلا دیگر‌ سکه نیست؟

۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۷
کد خبر: 389897
چرا بازار‌طلا دیگر‌ سکه نیست؟

افرادی که ابتدای امسال سکه خریده‌اند تاکنون 15 درصد (حدود 700 هزار تومان روی هر سکه تمام) زیان کرده‌اند. در روزهای ابتدایی امسال قیمت هر سکه تمام 4 میلیون و 629 هزار تومان بود اما این روزها این کالا حدود 3 میلیون و 900 هزار تومان بود معامله می‌شود.

این وضعیت در مورد طلا نیز صدق می‌کند. هر گرم طلای 18 عیار در روزهای نخست امسال 428 هزار تومان بود که اکنون به 400 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. با این وضعیت مشخص است که بازار سکه و طلا دیگر بازار مناسبی برای سودآوری نیست؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته فعالان بازار سکه و طلا سودهای نجومی به جیب زده بودند. همزمان شاهد کاهش قیمت ارز و مسکن هستیم،‌دو بازاری که در دو سال اخیر سودهای چند برابری به جیب دلالان ریختند اما اکنون چند ماهی است که روند نزولی در پیش گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، با تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و افزایش نرخ ارز و نوسانات گاه بیگاه در اقتصاد کشور در سال‌های 97-96 بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را به سمت خرید طلا و سکه سرازیر کردند، ولی با تثبیت قیمت ارز در سال جاری این بازار با افزایش شدید عرضه و کاهش تقاضا روبرو شد به طوری که سرمایه‌گذاران در بازار سکه و طلا با زیان بالایی روبرو شدند. به سراغ کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار رفته‌ایم تا از آنان دلایل این زیاندهی سرمایه‌گذاران بازار طلا و سکه را جویا شده و بازارهای جایگزین پرسود را به خوانندگان معرفی کنیم.

قیمت طلا کاهش نیافته، حباب آن ترکیده است

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص زیان سرمایه‌گذاران در بازار طلا در سال جاری گفت: افرادی که در شش ماه گذشته روی سکه و طلا سرمایه‌گذاری کردند حدودا بین 15 تا 23 درصد متحمل ضرر شده‌اند که این امر به کاهش جهانی قیمت سکه و طلا و کاهش نرخ ارز در بازارهای داخلی و عرضه سکه و طلای خریداری شده در سال 97-96 به این بازار برمی‌گردد.

وی افزود: دیگر بین مردم توجیهی برای نگهداری سکه‌های خریداری شده در سال 97-96 وجود نداشت، به همین دلیل به مرور زمان در سال جاری این سکه‌ها وارد بازار شده و حباب قیمت این محصول ترکید، به طوری که سکه‌ای که در ابتدای سال 500هزار تومان حباب داشته است در وضعیت فعلی یک هزار تومان هم حباب ندارد، به عبارت دیگر حباب سکه بوده که از بین رفته نه این که از قیمت واقعی آن کاسته شده باشد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه اظهار کرد: تا قبل از این موضوع به دلیل بالا بودن تقاضا و کمبود عرضه، سکه با حباب روبه‌رو بود ولی این امر در شش ماه اخیر برعکس شده است اما در یک ماه اخیر نه تنها عرضه زیاد شده بلکه تقاضا نیز به شدت کاهش پیدا کرده است به همین دلیل قیمت سکه به زیر چهار میلیون تومان رسیده و از میل به سرمایه‌گذاری در این حوزه کاسته شده است.

کشتی آرای گفت: قیمت سکه و طلا ربط مستقیمی به قیمت ارز در کشور دارد، سیاست بانک مرکزی بر این است که قیمت ارز را تثبیت کند. به همین دلیل و با بودن منابع کافی ارز و با عدم واردات کالاهای غیرضروری و اختصاص ندادن ارز به آنها ثبات در بازار سکه در آینده نیز حکم‌فرما باشد.

وی افزود:به اعتقاد بنده، سرمایه‌گذاران باید سرمایه خود را در بازار بورس بگذارند تا از این امر سود ببرند و سرمایه‌گذاری در حوزه طلا دیگر به صرفه نیست. زیرا عده زیادی از ابتدای سال تاکنون زیان دیده‌اند.

همه بازارهای مالی دچار رکود شدند

احمد جانجان، کارشناس اقتصادی نیز در خصوص وضعیت بازارهای مالی گفت: تابستان سال 96 معلوم بود که با توجه به تحریم‌های آمریکا و وسوسه کردن اماراتی‌ها برای دخالت در بازار ارز ایران، این بازار با رشد شدید قیمت مواجه خواهد شد و این امر را بارها در رسانه‌ها اعلام کردیم و راهکارهای حل مشکل را نیز بیان کردیم ولی کسی به این موضوع توجهی نداشت.

وی افزود: مهر سال 97 با افزایش و اوج قیمت دلار مواجه بودیم ولی با این حال پیش‌بینی‌های دقیق حاکی از این بود که دلار تا مرز 9800 تومان پایین خواهد آمد. به همین دلیل به افراد بازار مستعد و پررونق بورس را پیشنهاد می‌دادیم چون تورمی که قرار بود به آن دچار شویم سبب می‌شود ارزش هر سهم به طرز قابل توجهی افزایش یابد چون سهام ریالی شرکت‌های داخلی با توجه به این که در دوران تحریم دولت مجبور می‌شود به آنها مراجعه کند رشد پیدا خواهند کرد.

این کارشناس در ادامه افزود: به همین منظور سهام شرکت‌های غذایی، بانکی و خودرویی که در کف قیمتی قرار داشتند با رشد مواجه شدند، در اردیبهشت امسال نیز این تذکر را دادیم که بازار بورس دچار حباب زیادی شده است چون سهام شرکت‌های کوچک را باد می‌کنند به این شکل که با سفته‌بازی و قیمت‌های پایین سهام شرکت‌های کوچک را خریداری می‌کنند و آنها را در اختیار می‌گیرند ولی بعد از یک مدت عرضه کمتر از تقاضا می‌شود و حالت بیشینگی پیدا می‌کند و سهم شرکت مذکور با رشد نامتعارف روبه‌رو خواهد شد.

جانجان با بیان این که قیمت سهام در بورس با شکستن حباب به سطح شش ماه گذشته رسیده است، تصریح کرد: باید آموزش درستی در این زمینه صورت می‌گرفت تا نقدینگی به بخش‌های درست هدایت می‌شد ولی در این زمینه متاسفانه کاری صورت نگرفته است و مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند کما این که در بازار طلا و سکه نیز این اتفاق افتاده است.

وی گفت: بورس قابلیت جذب نقدینگی را دارد ولی به شرطی که دولت سیاست‌هایی را دنبال کند که تأمین مالی در بورس را تسهیل کند و از  شرکت‌هایی که دارای بازدهی هستند حمایت کند و باید اصلاحات ساختاری دیگری صورت گیرد تا این امر به سرانجام مطلوب برسد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تشریح کرد: همه بازارها از جمله بازار سکه و طلا، مسکن، خودرو و بورس در حال تخلیه حباب خود هستند. به همین منظور سرمایه‌گذاری در هر یک از این بازارها در بازه کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذاران چیزی به‌جز زیان را به همراه نخواهد داشت.

جانجان افزود: قیمت مسکن نسبت به دوران افزایش قیمت و حباب آن 30 تا 40 درصد کاهش خواهد یافت، چون زمانی که قیمت فلزات وسایر مصالح در بازارهای جهانی با رکود مواجه شود طبیعتاً این امر دامن بازار داخلی را خواهد گرفت، قیمت دلار نیز تا 9800 تومان کاهش خواهد یافت، سکه نیز به محدوده دو میلیون و 800 هزار تومان خواهد رسید بنابراین کسانی که در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند پودر خواهند شد.

وضعیت اقتصادی تغییر نکند بازار سکه و طلا آرام خواهد ماند

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص زیان سرمایه‌گذاران حوزه طلا در سال جاری گفت: از میزان ضرری که سرمایه‌گذاران حوزه طلا و سکه دیده‌اند هیچ‌گونه اطلاعی ندارم لکن نوسانات قیمتی طلا و سکه دلیل عمده زیان این افراد بوده است که عمدتاً این نوسانات، طبیعی بوده است.

وی افزود: کسانی که آگاهی در خصوص بازار طلا و سکه ندارند نباید در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، البته فعالان حرفه‌ای بازار با خرید و فروش طلای آب‌شده و مستعمل سود خوبی به جیب می‌زنند اما این کار، کار افراد عادی نیست و آنها بهتر است وارد این عرصه نشوند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه تصریح کرد: به اعتقاد بنده افرادی که با ورود به بازار طلا زیان دیده‌اند و حتی سایر افرادی که دارای پول و سرمایه هستند و می‌خواهند آن را در بازاری بگذارند باید پول خود را در امور تولیدی سرمایه‌گذاری می‌کردند تا سودی نصیب‌شان شود نه این که بی‌گدار به آب بزنند.

محمدولی در پایان گفت: با تحقق سرمایه‌گذاری افراد در سایر بخش‌های تولیدی به نظر می‌رسد اقتصاد کشورمان نیز توسعه یابد ولی به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های اقتصادی کشور مطابق وضعیت فعلی باشد بازار با نوسانی خاصی روبه‌رو نباشد و روند عادی و فعلی خود که کاهشی است را تا پایان سال طی کند، البته این کاهش آزاردهنده برای فروشنده نخواهد بود.

رکود در همه بازارها

محمد ماهیدشتی، کارشناس اقتصادی نیز در خصوص وضعیت بازارهای مالی گفت: الزاماً نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای رکود یا عدم رکود یک بازار در اقتصاد کشور ارائه داد چون عوامل زیادی روی این امر تاثیرگذار خواهند بود ولی به نظر می‌رسد تا اواسط دی‌ماه در کشورمان در بازارهای مختلف با رکود روبرو باشیم.

وی افزود: بازار بدهی کشور نشان می‌دهد ایران تا 4 ماه آینده با رکود روبرو خواهد بود به خاطر این که قیمت اوراق بدهی که سررسیدشان 4 ماه دیگر است به طرز غیرقابل باوری بالا رفته است، به همین دلیل تا این مدت ممکن است هیچ فرصت سرمایه‌گذاری مناسبی در ایران وجود نداشته باشد و همه بازارهای مالی از جمله ارز و طلا با کاهش قیمت روبرو خواهند بود، چون ریال بسیار ارزشمند خواهد شد و تقاضا برای آن بالا رفته ولی عرضه آن محدود است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که کاهش حجم مبادلات مسکن در بازار تهران به دلیل عرضه کم ریال است، یادآور شد: بنگاه‌های تهران در وضعیت فعلی نمی‌توانند 500 میلیون تومان در ماه هم معامله کنند، در حالی که قیمت بسیاری از خانه‌ها از یک میلیارد تومان شروع می‌شود، در بازار سهام نیز همزمان با کاهش نرخ ارز از اردیبهشت‌ماه، به اشتباه با افزایش قیمت و حباب روبرو شد، در حالی که مردم می‌توانستند با 6 ماه صبر سهام بیشتری را در این بازار خریداری کنند و زیان نبینند.ماهیدشتی در ادامه تصریح کرد: در بسیاری از گروه‌های بورسی قیمت‌ها از جمله فلزات، معادن و نیروگاه‌ها نسبت به اردیبهشت‌ماه هیچ‌گونه تغییر و رشدی نکرده و به عبارت دیگر بازدهی خلق نکردند، اما بازار بورس در شش ماه اخیر ارزش شرکت‌ها را بیش از میزان اصلی خود بالا برده ولی در آینده ارزششان به میزان واقعی خواهد رسید چراکه وضعیت فعلی حباب است.

وی افزود: این دوره کاهش قیمت با توجه به بازار بدهی در 4 ماه آینده ادامه خواهد داشت لکن 9 ماه پس از آن با رونق بسیار خوبی روبرو خواهد شد که این دوره از دی‌ماه شروع خواهد شد و تا تابستان 99 ادامه خواهد یافت.