۰ نفر

ذوب سکه‌های طلا برای ساخت مصنوعات

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 387545
ذوب سکه‌های طلا برای ساخت مصنوعات

در ماه‌های اخیر سمت و سوی بازارهای ارز و طلا به‌طور کامل تغییر کرده است. همین مهر ماه سال گذشته بود که دلار رکورد تاریخی نزدیک به 19 هزار تومانی خود را ثبت کرده بود و به دنبال آن سکه تمام هم از مرز روانی 5 میلیون تومان عبور کرده بود. اما ثبات نسبی بازار ارز حالا تأثیر خود را بر بازار طلا و سکه هم گذاشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مرور قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که همواره قیمت‌ها با حباب مواجه بوده است، به‌طوری که در ابتدای امسال سکه تمام به عنوان مبنای این بازار 500 هزار تومان حباب داشت به عبارت دیگر سکه 500 هزار تومان بیش از ارزش واقعی خود قیمت داشت. این درحالی است که افزایش عرضه و کاهش تقاضا از یک سو و رکود بازار طلا روند قیمتی این بازار را معکوس کرده است به‌طوری که طی روزهای اخیر قیمت طلا و سکه از قیمت جهانی آن کمتر شده است.

دراین زمینه نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: ظرف سه ماه اخیر میزان تقاضا در بازار طلا بشدت کاهش یافته و در مقابل عرضه با افزایش همراه بوده است. همین عامل باعث شده است تا سکه تمام بهار آزادی که در ابتدای سال‌جاری 500 هزار تومان حباب داشت در ابتدا با نرخ جهانی برابر و سپس از این نرخ کمتر شود.

محمد کشتی آرای افزود: دراین مدت روند کاهشی نرخ‌ها باعث شد تا سکه‌های خانگی راهی بازار شود، سکه‌هایی که در سال 1396 بانک مرکزی عرضه کرده بود. بدین ترتیب هم‌اکنون عرضه در بازار طلا از تقاضا بیشتر شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی نرخ داخلی از بازار جهانی کمتر شد اظهارکرد: از یک ماه پیش حباب سکه در بازار ایران صفر شد به این معنا که با نرخ جهانی برابر شد. در ادامه و با آغاز ماه محرم و صفر همانند سال‌های گذشته میزان تقاضا بشدت کاهش یافته و بازار طلا با رکود مواجه شده است.

وی اضافه کرد: با تداوم این روند از یک هفته اخیر حباب سکه منفی شد و بدین ترتیب قیمت داخلی از بازار جهانی کمتر شده است. به گفته وی، هم‌اکنون سکه تمام بهار آزادی به دلیل نوسانات قیمتی بین 40 تا 50 هزار تومان از قیمت جهانی آن که از وزن طلای به کار رفته و نرخ ارز به دست می‌آید کمتر شده است. این اتفاق برای نیم سکه هم افتاده است، اما همچنان نرخ ربع سکه و سکه گرمی اندکی حباب دارد. البته طلای 18 عیار نیز هم‌اکنون حدود 5 هزار تومان از بهای جهانی آن کمتر شده است.

وی تأکید کرد: در طول 10 سال اخیر یکبار دیگر چنین اتفاقی در بازار طلا افتاده بود و قیمت‌ها کمتر از بازار جهانی شده بود.

سکه‌های طلا ذوب می‌شود

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: هم‌اکنون به دلیل اینکه ارزش سکه تنها براساس طلای آن و حتی کمتر محاسبه می‌شود، برخی از فعالان بازار طلا اقدام به ذوب سکه برای ساخت مصنوعات می‌کنند. این درحالی است که سکه خود به دلیل ضرب توسط بانک مرکزی ارزش ذاتی نیز دارد.

سکه قدیم و جدید برابر شد

کشتی آرای همچنین گفت: به دلیل منفی شدن حباب سکه، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم برابر شده است. به گفته وی همواره نرخ سکه طرح جدید با وجودی که وزن برابری با سکه طرح قدیم داشت با نرخی بالاتر در بازار به فروش می‌رسید، اما هم‌اکنون هر دوی این نوع سکه با قیمتی یکسان به فروش می‌رسد.

احتمال قاچاق

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آثار منفی شدن حباب سکه گفت: در صورتی که این روند ادامه یابد باعث خروج طلا از کشور و به قاچاق آن منجر می‌شود. وی ادامه داد: از سوی دیگر در حالی که مصنوعات طلا بویژه از ایتالیا به ایران قاچاق می‌شد رکود بازار باعث شده است تا قاچاق ورودی به حداقل برسد، اما باید نسبت به قاچاق خروجی هشدار داد. کشتی آرای افزود: به‌طور معمول مقصد قاچاق طلا کشورهای همسایه ایران که دارای مرز مشترک خاکی هستند خواهد بود.