۰ نفر

راهنمای مرحله به مرحله دریافت ارز سفر اربعین

۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۰
کد خبر: 384449
راهنمای مرحله به مرحله دریافت ارز سفر اربعین

در شلوغی خبرهای اربعین، پیدا کردن یک راه ساده برای دریافت ارز شاید خیلی سخت نباشد. اما فقط کافی است تا یک گشت ساده در اینترنت داشته باشید تا با خیل عظیم خبرهای درست و غلط روبرو شوید. همین هم برای یک زائر کافی است تا سردرگم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در مطلب پیش‌رو، پوسته سخت این کار را برایتان کنار می‌زنیم تا قدم به قدم برای دریافت ارز اربعین با شما همراه شویم.

1- حتما می‌دانید که قبل از هر کاری و حتی ثبت‌نام برای کاروان نیاز به ثبت‌نام در سایت «سماح» دارید. در این سایت اطلاعات زوار ثبت می‌شود تا مرز با ازدحام روبرو نشود. در حقیقت جایی برای مدیریت زائران است. بعد از ثبت‌نام در این سایت، یک برگه نهایی شبیه به کارت زائر به شما داده می‌شود که لازم است آن را ذخیره کنید و در صورت امکان نسخه‌ای چاپی از آن داشته باشید. 

18

2- در مرحله بعد، به دو صورت می‌توانید اقدام به دریافت ارز کنید. یک راه از طریق سامانه سمای بانک مرکزی است و راه دیگر، نصب نرم‌افزار «بله» است. برخی صرافان می‌گویند سامانه سما همان نرم‌افزاری است که مخصوص صرافان بوده و کاربردی برای زائران ندارد. به نظر می‌رسد که راه راحت‌تر هم همین نرم‌افزار بله باشد. اگر این راه را انتخاب کردید، کافی است نرم‌افزار «بله» را دانلود کنید. لینک‌های بسیاری در اینترنت برای این کار وجود دارد. فقط کافی است دقت کنید تا لینک مناسب و درست آن را انتخاب کنید.

3- در مرحله بعد به «بات» دریافت ارز اربعین بروید. برای این کار می‌توانید از طریق صفحه‌ «بانک من» یا «ویترین» بله و همچنین شناسه مستقیم dinarpaybot اقدام کنید.

4- در این مرحله باید مشخصات و مدارک‌تان را آپلود کرده و معادل ریالی ارز درخواستی را پرداخت کنید.

5- بعد از پرداخت ریالی وجه، یک رسید تصویری و یک شناسه‌ی ده رقمی برای شما ارسال می‌شود.

6- با این کد شناسایی می‌توانید حضوری به صرافی‌های مجاز مراجعه کرده و ارز را دریافت کنید. البته این امکان هم وجود دارد که با همین مدارک و از طریق کارگزاری‌های بانک ملی در عراق اقدام به دریافت ارز کنید. با این حال توصیه می‌کنیم که ارز را قبل از خروج از مرز تهیه کنید. سال‌های قبل زائرانی که قصد دریافت ارز در مرز را داشتند، با معطلی چند ساعته روبرو شدند. 

7- شاید برایتان سوال باشد که نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی برای زائران چقدر است؟ آنطور که بانک مرکزی گفته، ارز زائران با نرخ ثانویه است. یعنی همان نرخ ارز نیمایی. قرار است 100 یورو – یا معادل آن – به نرخ بازار ثانویه به زائران پرداخت شود. اما نرخ ثانویه یورو چقدر است؟ چیزی حدود 12 هزار و 160 تومان است. نرخ آزاد یورو هم حدود 12 هزار و 600 تومان است؛ یعنی یک اختلاف حدود 440 تومانی. همین اختلاف برای 100 یورویی که به هر زائر داده می‌شود، 44 هزار تومان با بازار آزاد اختلاف دارد که به نظر نمی‌رسد خیلی زیاد باشد.

تمام موارد ذکر شده بر اساس اطلاعیه اخیر بانک مرکزی است. در این اطلاعیه عنوان شده است:« ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به اطلاع می‌رساند، در راستای تسهیل شرایط سفر زائران گرامی عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین حسینی و با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان و نیز صرافی‌های مجاز، زائران محترم در صورت نیاز می‌توانند قبل از عزیمت به کشور عراق و در شهر خود نسبت به خرید حداکثر مبلغ ۱۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز به‌منظور پوشش برخی از هزینه‌های این سفر معنوی اقدام کنند.»