۰ نفر

روزهای بد « یورو»

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 377693
روزهای بد « یورو»

ارزش یورو در اتفاقی کم‌سابقه به کمتر از ۱.۱۰ ‌دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح آن از ماه مه ‌۲۰۱۷ تاکنون است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، ارزش یورو در اتفاقی کم‌سابقه به کمتر از ۱.۱۰ ‌دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح آن از ماه مه ‌۲۰۱۷ تاکنون است. فایننشال‌تایمز اظهارات دونالد ترامپ درباره «سقوط دیوانه‌وار» یورو در برابر دلار و همچنین عدم قطعیت از وضعیت سیاسی در ایتالیا را عامل کاهش بی‌سابقه ارزش یورو دانسته است. برخی نیز از تاثیر اظهارات کریستین لاگارد رییس بعدی بانک مرکزی اروپا، مبنی بر احتمال کاهش مجدد نرخ بهره بر ارزش یورو سخن می‌گویند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، کاهش چشمگیر ارزش یورو پس از آن اتفاق افتاد که دونالد ترامپ توجه‌ها را به کاهش ارزش یورو در برابر در طی هفته گذشته جلب کرد و بار دیگر به بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) تاخت.

او گفته که یورو بطور دیوانه‌واری در حال سقوط است و این شرایط به اروپا فرصت می‌دهد تا صادرات بیشتری داشته باشد و در نتیجه تولیدات کارخانه‌ای خود را افزایش دهد. ترامپ همچنین تاکید کرد که دلار قوی‌تر به کارخانه‌های ایالات متحده آسیب می‌زند، کارخانه‌هایی که محصولات خود را به خارج از امریکا صادر می‌کنند.

اظهارات لوییجی دی‌مایو رهبر حزب پوپولیستی «جنبش 5ستاره» در ایتالیا هم یکی از دلایل کاهش ارزش یورو بوده است.

یک روز پس از گزارش‌های امیدوارکننده مبنی‌بر تشکیل دولت ائتلافی جدید و کنار گذاشتن راست‌های افراطی از صحنه سیاست این کشور (که خبر بسیار خوبی برای اتحادیه اروپا به شمار می‌رفت) دی‌مایو هشدار داد که هنوز مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب چپگرای دموکرات نهایی نشده است. دی‌مایو گفت: «اگر حزب دموکرات اولویت‌های جنبش‌ 5ستاره را نمی‌پذیرد بهتر است که به سراغ صندوق‌های رای برویم.»

این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام حزب دست راستی افراطی «لیگ» به رهبری ماتئو سالوینی اکثریت لازم را برای تشکیل دولت با حضور احزاب دست‌راستی دیگر به دست خواهد آورد. از آنجایی که سالوینی از مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، پیروزی احتمالی او در انتخابات زودهنگام احتمال وقوع کابوس دیگری چون برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را برای بروکسل پررنگ‌تر می‌کند.

رویترز با اشاره به کاهش ارزش یورو در روز جمعه نوشته: اگرچه یورو در ماه آگوست تنها ۰.۹ ارزش خود را از دست داده اما عملکرد ضعیف آن از ابتدای امسال تاکنون باعث تضعیف موقعیت ارز واحد اروپایی در برابر دلار شده است.

شان اوزبورن، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه اسکوشیا کپیتال گفته: «شاهد ریزش ۰.۵ درصدی ارزش یورو در یک روز بودیم و واضح است که یورو موقعیت مستحکمی ندارد. » رویترز نیز یکی دیگر از دلایل ریزش یورو را اظهارات کریستین لاگارد رییس بعدی بانک مرکزی اروپا دانسته است. لاگارد گفته که امکان کاهش مجدد نرخ بهره وجود دارد که احتمالا در ماه سپتامبر اتفاق خواهد افتاد.

اوزوبورن با اشاره به این مساله گفته: «فکر نمی‌کنم حتی با وجود کاهش نرخ بهره، شاهد یک تغییر گسترده در سیاست محرک بانک مرکزی باشیم.»

گفته شده، در برابر دیگر ارزها، هر پوند به ۱.۱۰۴۷ یورو رسید. همچنین هر یورو به ازای ۱.۰۸۹۶ فرانک سوییس، ۱۱۶.۹۲۸۹ ین ژاپن و ۱.۶۳۳۷ دلار استرالیا مبادله شد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۳۸ درصد افزایش به ۹۸.۸۸۴ واحد رسید و یوان چین در برابر دلار ۰.۲۸ درصد دیگر کاهش یافت تا زیان آن در برابر دلار طی یک ماه اخیر به ۳.۶۹ درصد برسد. هر دلار به ازای ۷.۱۶۳ یوان مبادله شد.

  واکنش ترامپ به سقوط یورو

ترامپ کاهش کم‌سابقه اخیر ارزش یورو را بهانه‌ای برای حمله مجدد به فدرال رزرو قرار داد. رییس‌جمهوری امریکا گفت که این اتفاق در نهایت به نفع تولیدکنندگان اروپایی در رقابت با همتایان امریکایی خود خواهد بود. ترامپ نوشت: «یورو در برابر دلار به شکل دیوانه‌واری در حال ریزش است و به آنها مزیت تولیدی و صادراتی خوبی می‌دهد. فدرال رزرو هم مثل همیشه هیچ کاری نمی‌کند! آنها سرنخ را ندارند!»

دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر بارها به مقایسه نرخ بهره در امریکا با اروپا و چین پرداخته است و با اشاره به نرخ بهره منفی آلمان از بانک مرکزی امریکا خواسته است تا نرخ بهره را کاهش دهد. با این حال ترامپ در پاسخ به خبرنگاران گفته موافق نرخ بهره منفی نیست و انجام این کار را در امریکا را اشتباهی بزرگ می‌داند.

ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود سعی کرد به فعالان اقتصادی امریکا در خصوص جنگ تجاری با چین اطمینان خاطر دهد. او با اشاره به اینکه «مشکل تعرفه نداریم» در سخنی عجیب گفت: «با تعرفه‌ها مشکل نداریم به جای آن با فدرال رزرو مشکل داریم!»

مناقشه دونالد ترامپ با بانک مرکزی امریکا مساله جدیدی نیست و او یک بار جروم پاول رییس این بانک، را دشمنی بزرگ‌تر برای امریکا درمقایسه با چین دانسته بود! ترامپ با بیان اینکه به نظرش باید نرخ بهره ۱درصد دیگر کاهش یابد، گفته: «کسب‌وکارهای کوچک امریکایی هوشمندانه از اقدامات ما برای افزایش تعرفه بر واردات چینی حمایت می‌کنند چرا که می‌دانند این کار را به نفع آنها انجام می‌دهیم.»

حملات ترامپ علیه فدرال رزرو در شرایطی ادامه دارد که ویلیام دادلی رییس سابق دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک، هفته گذشته از مقامات بانک مرکزی امریکا خواسته تا به ترامپ نشان دهند پشتیبان تصمیمات بد او در حوزه تجارت نخواهند بود و برای او مشخص کنند که پیامدهای چنین تصمیماتی تنها متوجه خود اوست. دادلی با تشبیه رویکرد ترامپ به سیاست‌های دهه ۱۹۳۰ امریکا گفت که پیروزی مجدد او در انتخابات سال آینده، خطری برای اقتصاد امریکا و جهان خواهد بود و استقلال بانک مرکزی در سیاست‌گذاری برای دستیابی به اهداف رشد و اشتغال را تهدید می‌کند.