۰ نفر

وقتی بازار غیر رسمی ارز هیجانی نیست

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۱۰
کد خبر: 376435
وقتی بازار غیر رسمی ارز هیجانی نیست

رفتار هفتگی بازار ارز نشان می‌دهد که تمامی بازیگران این بازار نسبت به انتشار اخبار سیاسی هفته واکنش هیجانی از خود نشان نداده و انتظارات ناشی از افزایش نرخ ارز و متأثر از عوامل روانی به‌طور کلی از بازار رفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  طی هفته گذشته اخبار متعددی منتشر شد که در گذشته می‌توانست بازار ارز را اسیر التهابات روانی و نوسانات شدید کند، اخباری مانند حملات نظامی در منطقه تا ملاقات میان مقامات ایرانی با اروپایی. حتی در دو روز گذشته برخی از کارگزاران بازار ارز پیش‌بینی می‌کردند که با حضور وزیر امور خارجه در فرانسه، ملاقات با رئیس جمهوری این کشور در حاشیه برگزاری نشست گروه 7، بازار ارز دچار روند کاهشی شود، اما هوشمندی فعالان بازار ارز باعث شکل‌گیری جوی آرام بر بازار شده و حس وجود  نوسانات شدید ارزی بازار را به‌سمت تعمیق معاملات واقعی برده است. در این میان، روند ملایم کاهشی نرخ ارز که از ابتدای هفته گذشته آغاز شده بود، طی روز گذشته ادامه یافت که معامله‌گران بازار این رفتار بازار را متأثر از عوامل غیرروانی و ناشی از سازوکار واقعی عرضه و تقاضا در بازار ارز توصیف می‌کنند. به‌عنوان مثال قیمت دلار که چند ماهی بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در نوسان بود، از ابتدای هفته جاری با افت قیمت همراه شد. البته این کاهش قیمت روز دوشنبه با شتاب بیشتری همراه بود و ۳۰۰ تومان ارزان‌تر از دو روز گذشته(یکشنبه) به فروش رسید.

روایت خبرگزاری ایرنا از کاهش ارزش ارزها در برابر ریال این گونه است: «بیشترین دلیل پایین آمدن قیمت دلار در بازار را باید در کاهش قیمت حواله درهم جست‌و‌جو کرد. در کنار آن بالا رفتن احتمال آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی در آینده‌ای نزدیک‌ و گمانه‌زنی‌ها از پیام مکرون به ایران پس از سفر غیرمنتظره ظریف به فرانسه بیشترین نقش را در افت قیمت دلار بازی کرده است.» خبرگزاری تسنیم هم در گفت‌و‌گو با کامران سلطانی‌زاده، رئیس کانون صرافان، رفتار بازار ارز را به این طریق گزارش کرد:«وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر با مدیریت بانک مرکزی و همکاری صرافی‌ها مطلوب بوده و منجر به خروج تقاضای کاذب از این بازار شده است.»

وی با بیان اینکه سفته بازی در بازار ارز بعد از سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه جابه‌جایی ریال و محدودیت تراکنش‌های کارتی، دیگر وجود ندارد، گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی منجر به خروج مصرف‌کننده‌های غیرضرور از بازار ارز شد؛ هم‌اکنون فقط مصرف‌کننده واقعی در بازار است.

رئیس کانون صرافان ضمن تأکید براینکه بانک مرکزی هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری ارز ندارد، ادامه داد: قیمت انواع ارز در بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دیگر مانند سابق نیست که بانک مرکزی برای کنترل بازار، ارز وارد بازار کند.

سلطانی‌زاده بسته شدن فضای مجازی ناسالم خرید و فروش ارز را از دیگر ابزارهای مهم مدیریت قیمت ارز دانست و افزود: مشکل اصلی بازار ارز الان برای مردم این است که اگر فردی قصد سفر داشته باشد و در سامانه سنا بخشی از سهمیه 2 هزار یورویی (مسافری) خود را دریافت کند دیگر قادر نیست در سفرهای بعدی مابه التفاوت را دریافت کند؛ روال فعلی به گونه‌ای است که فقط یک بار امکان دریافت سهمیه ارز مسافری است و افراد اگر تمام 2 هزار یورو را در یک مرحله از سنا دریافت نکنند دیگر قادر به دریافت مابقی نیستند.