۰ نفر

حباب سکه طلا به مرز صفر نزدیک شد

۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸
کد خبر: 370020
حباب سکه طلا به مرز صفر نزدیک شد

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر با اشاره به رکود بازار طلا، گفت: میزان حباب سکه کاهش زیادی یافته به طوری که اکنون حباب سکه به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده و در حال نزدیک شدن به صفر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر با اشاره به رکود بازار طلا، گفت: میزان حباب سکه کاهش زیادی یافته به طوری که اکنون حباب سکه به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده و در حال نزدیک شدن به صفر است.

عبادالله محمدولی درباره آخرین وضعیت بازار طلای کشور، افزود: بازار طلا اکنون دچار رکود شده و قیمت ها به شدت متغیر شده است.

وی با برشماری عوامل ایجاد رکود و بی ثباتی در بازار طلا، گفت: بخش اصلی نوسان قیمت طلا ناشی از تغییر قیمت دلار است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر با بیان اینکه جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا را از بین برده ایم، افزود: عامل دیگری که رکود در این بازار را به دنبال داشته، وجود هزینه های سربار به این بازار است که باعث افزایش قیمت ها شده است.

وی یادآور شد: در برخی کشورها برای تولید طلا مانند سایر صنایع، معافیت‌ها و مشوق هایی در نظر گرفته می شود، اما در ایران نه تنها معافیت مالیاتی وجود ندارد بلکه به شیوه های مختلف هزینه هایی به این صنعت تحمیل می شود.

کاهش شدید حباب سکه

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر با اشاره به نوسانات قیمت طلا و سکه در بازار آزاد، گفت: دیروز (دوشنبه) قیمت هر مثقال طلا به یک ملیون و ۷۸۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۴۱۱ هزار تومان رسید.

محمدولی افزود: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز چهار میلون و ۱۷۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم به قیمت چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان فروخته شد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر درباره میزان حباب سکه (اخلاف ارزش واقعی و بازاری) نیز گفت: میزان حباب سکه نیز به کمترین میزان خود رسیده به طوری که دیروز حباب سکه به حدود ۷۰ هزار تومان کاهش یافته و در حال نزدیک شدن به صفر است.

وی یادآور شد: کاهش حباب سکه ناشی از افت خرید و فروش و افت جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه بوده است.

مهاجرت سرمایه گذاران از بازار طلا

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر با بیان اینکه این روزها، میزان تولید و به تبع آن فروش طلا به شدت کاهش یافته است، اضافه کرد: کاهش معاملات بازار طلا، تعطیلی کارگاه های تولیدی، بیکاری شاغلان و همچنین خروج سرمایه گذاران از این بازار را به دنبال داشته است.

وی خاطر نشان کرد: خروج سرمایه گذاران از بازار طلا سبب مهاجرت آنها به بازارهای موازی مانند بازار ارز، مسکن و خودرو می شود.

آزادسازی واردات شمش طلا

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر با تاکید بر لزوم حمایت از صنعت طلا در کشور، اضافه کرد: در سال های اخیر که بازار طلای ایران دچار رکود و بی ثباتی بوده، کشورهایی مانند ترکیه، هند و ایتالیا توانسته اند سهم خود در بازار طلای جهانی را ارتقا دهند.

محمدولی با بیان اینکه سیاست و برنامه مشخصی برای جایگاه و سهم طلا در اقتصاد کشور وجود ندارد، ادامه داد: همواره بدون وجود برنامه های خاص، صرفا نظاره گر تحولات می شویم تا مشکلی رخ دهد بعد به سراغ رفع مشکل می رویم.

وی درباره اظهارات اخیر سخنگوی هیات دولت مبنی بر تسهیل واردات طلا و نقره نیز گفت: واردات شمس طلا و نقره آزاد شده، اما محدودیت واردات مصنوعات طلا همچنان پابرجاست.