۰ نفر

پوند تغییر شکل می‌دهد

۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبر: 367535
پوند تغییر شکل می‌دهد

بانک مرکزی انگلیس از طرح اولیه اسکناس ۵۰ پوندی جدید خود رونمایی کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس با اعلام خبر تغییر شکل اسکناس‌های ۵۰ پوندی این کشور گفت که تصویر آلن تورینگ، ریاضی دان مشهور انگلیسی در جنگ جهانی دوم که نقش عمده‌ای در شکستن دستگاه رمز آلمانی‌ها داشت بر روی اسکناس‌های جدید نقش خواهد بست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این تصمیم‌گیری با هدف آشناتر شدن بیشتر جامعه انگلیس با کارهای این ریاضی دان گرفته شده است. مارک کارنی در همین رابطه گفت: او پدر هوش مصنوعی و یک قهرمان جنگ بود.

بانک مرکزی انگلیس سال گذشته اعلام کرده بود که تصویر یک چهره علمی بر روی اسکناس ۵۰ پوندی که آخرین بار در سال ۲۰۱۱ تغییر شکل یافت نقش خواهد بست. آلن تورینگ از بین ۲۲۷ هزار و ۲۹۹ کاندید انتخاب شده است که در بین آنها نام افرادی چون استیون هاوکینگ، مارگارت تاچر و آدا لاولاک نیز دیده می‌شود.

به گفته سارا جان، خزانه‌دار بانک مرکزی انگلیس، اسکناس‌های ۵۰ پوندی جدید از اواخر سال ۲۰۲۱ وارد چرخه پولی خواهند شد.

اسکناس‌های انگلیسی به طور سنتی دارای تصویر ملکه الیزابت در صفحه اصلی و تصویر یک فرد مشهور انگلیسی در پشت زمینه خود هستند. پیش‌تر تصویر دانشمندانی نظیر نیوتون و داروین بر روی اسکناس‌های انگلیسی نقش بسته بود. در حال حاضر تصویر جیمز وات بر اسکناس‌های ۵۰ پوندی دیده می‌شود که نقش زیادی در توسعه موتور بخار داشت.

تحقیقات تورینگ نقش زیادی در کد نویسی های امروزی کامپیوتر داشت. وی در سال ۱۹۵۴ درگذشت و در سال ۲۰۱۳ ملکه انگلیس به وی نشان سلطنتی اعطا کرد.

پوند انگلیس علاوه بر این کشور، پول مورد استفاده در ایرلند شمالی، ولز و اسکاتلند نیز هست و به شکل اسکناس‌های ۱،۵، ۱۰،۲۰ و ۵۰ پوندی منتشر می‌شوند.