۰ نفر

پیش‌بینی دلالان از قیمت ارز در روزهای آینده

۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰
کد خبر: 367528
پیش‌بینی دلالان از قیمت ارز در روزهای آینده

نوسان های شدید دلار در هفته های اخیر، دلالان و فعالان بازار ارز را سردرگم کرده به طوری که شماری از آن ترجیح داده اند از این بازار خارج شده و یا به طور موقت، میزان فعالیت های خود را کاهش دهند؛ البته برخی نیز با احتیاط در حال جمع آوری دوباره دلار هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، افت حدود چهار هزار تومانی قیمت دلار در هفته‌های اخیر و بالا و پایین رفتن‌های پیوسته نرخ ارز، باعث افزایش ریسک بازار معاملات ارز و در نتیجه احتیاط سوداگران و دلالان شده است.در این میان، سقوط شدید قیمت دلار در روزهای میانی و پایانی هفته‌ای که گذشت این سردرگمی را دوچندان کرده است.

سقوط قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت

روند نزولی نرخ دلار از نخستین روز هفته‌ای که گذشت آغاز شد که در میانه هفته، روندی شتابان گرفت؛ قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در نخستین روز هفته (شنبه- ۲۲ تیر) حدود ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان بود که در روز یکشنبه (۲۳ تیر) به ۱۲ هزار و ۵۰۰ و دوشنبه (۲۴ تیر) به ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان کاهش یافت.

دلار از روز سه شنبه (۲۵ تیر) به کانال ۱۱ هزار تومانی سقوط کرد به طوری که در ساعات پایانی آن روز، هر دلار به نرخ ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شد.

از دقیقه‌های آغازین معاملات صبح روز چهارشنبه (۲۶ تیر) روند نزولی قیمت دلار تشدید شد به طوری که از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۴ حدود ۷۰۰ تومان کاهش یافت و در صرافی‌های بانکی از ۱۱ هزار و ۹۰۰ به ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان افت کرد.

البته در عصر روز چهارشنبه از شدت کاهش قیمت دلار، کاسته شد و قیمت‌ها اندکی بالا رفت.

در روز پنجشنبه قیمت دلار به تعادل و ثبات رسید، بر این اساس هر دلار به نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید.

حال و هوای بازار فردوسی در روز سقوط دلار

بر اساس گزارش میدانی، در روز چهارشنبه که سقوط ۷۰۰ تومانی نرخ دلار به وقوع پیوست، بیش از هر چیز، سردرگمی و بلاتکلیفی میان سوداگران و فعالان بازار ارز به چشم می‌خورد.

فروشندگان دلار که در سایر روزها فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی را بین نرخ صرافی‌های بانکی با نرخ بازار آزاد رعایت کرده و قیمت اعلامی آنها با سایر فروشندگان، تفاوت زیادی نداشت، در آن روز، قیمت‌های پر نوسانی را می‌گفتند که ناشی از سردرگمی آنها بود.

در حالی که یک دلال در کنار خیابان منوچهری نرخ خرید دلار را ۱۰ هزار و ۷۰۰ و فروش را ۱۱ هزار تومان اعلام می‌کرد، یک فروشنده دیگر دلارهای خود را ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رساند. زمانی که از آنها علت اعلام این قیمت‌ها را پرسیدیم اولی پاسخ می‌داد که «بزودی دلار قراره به زیر ۱۰ هزار تومان برسد»، دومی هم می‌گفت که «ریزش قیمت دلار، موقتی هست و بزودی قیمت‌ها به ۱۳ و ۱۴ هزار تومان بر می‌گردد.»

بیشتر فروشندگان نیز قیمت‌ها را در محدوده نرخ تعیین توسط صرافی‌های بانکی اعلام می‌کردند.البته شماری از آنها ترجیح داده بودند که فعلاً دست از خرید و فروش کشیده و بازار را رصد کنند تا وضعیت قیمت‌ها در آینده مشخص شود.

دلالان ارزی، محتاط شده‌اند

دلالان و سوداگران ارزی و افرادی که در کنار خیابان اقدام به خرید و فروش دلار می‌کنند، با توجه به نوسان شدید قیمت‌ها، محتاط شده‌اند.

آنها در پاسخ به کسانی که قیمت دلار برای عصر همان روز یا صبح روز بعد را می‌پرسند می‌گویند هیچکس نمی‌تواند قیمت دلار تا یک ساعت بعد را پیش بینی کند. قیمت دلار هر چند دقیقه یکبار امکان دارد تغییر کند.

آنها تاکید می‌کنند: اگر قصد خرید دلار را دارید باید پول نقد همراهتان باشد تا به ازای آن به شما دلار بفروشیم، اینکه بگویید دو ساعت بعد پول را می‌پردازم قابل قبول نیست.

پیش بینی‌های دلالان از نرخ دلار

زمانی که از یک دلال خواستیم تا پیش بینی واقعی خود از نوسان نرخ دلار و زمان مناسب برای خرید را اعلام کند، گفت: «به نظرم چند وقت دیگر هم صبر کنید، بعد دلار بخرید. هنوز قیمت‌ها بالاست، شاید تا در روزهای بعد بتوانید با نرخ ۱۰ هزار تومان و یا حتی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان نیز خرید کنید.»

دلال دیگری گفت: «کاهش قیمت دلار، کوتاه مدت هست، در هفته‌های بعد دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود.»

اما یک فروشنده دلار گفت: «نمی توان رقم دقیقی را اعلام کرد، شایعه شده که احتمالاً قیمت‌ها تا هشت یا ۹ هزار تومان نیز افت کند.»