۰ نفر

درخت بکارید، ارز دیجیتال برداشت کنید

۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 367465
درخت بکارید، ارز دیجیتال برداشت کنید

اینکه بتوان از گیاه جریان الکتریکی تولید کرد، تازه نیست اما استفاده از این برق برای استخراج ارزهای مجازی، تازه است. یک پژوهشگر گیاه می‌کارد، پول درو می‌کند. آیا در آینده‌ای نه چندان دور همه برای پول درخت خواهند کاشت؟

به گزارش اقتصادآنلاین، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان از گیاهان انرژی به دست آورد؟ در فرآیند فتوسنتز، گیاهان، گازکربنیک و نور خورشید را که از طریق سبزینه جذب شده و آبی که ریشه آن را جذب کرده، به گلوکز و اکسیژن تبدیل می‌کنند. گیاه، به گلوکز به عنوان ماده اولیه برای ساخت مواد دیگر نیاز دارد. گلوکز مازاد از طریق ریشه به خاک پس داده می‌شود و در آنجا میکروارگانیسم‌ها آن را تجزیه می‌کنند. در فرآیند این تجزیه، الکترون‌ها و پروتون‌ها آزاد می‌شوند.

سال‌ها پژوهشگران زیادی روی موضوع به دست آوردن جریان الکتریکی از این الکترون‌ها و پروتون‌های آزاد شده کار کرده‌اند. چند سال پیش یک گروه تحقیقاتی از دانشگاهی در هلند موفق شدند به وسیله غشایی ویژه و دو الکترود، الکترون‌های شناور را جمع کرده و از آن انرژی تولید کنند بدون اینکه به گیاه لطمه‌ای بخورد. اشکال کجا بود؟ در بازدهی کم "پیل سوختی میکروبی".

گیاهانی که ثمرشان ارز دیجیتال است

سال‌ها از نخستین آزمایش‌ها در این عرصه می‌گذرد. اما از این اصل یعنی شکار الکترون‌های آزاد شده در اثر فتوسنتز، محققان زیادی الهام گرفته‌اند. میشل سیدبو یک پژوهشگر فرانسوی است که در زمینه طراحی تعاملی فعالیت می‌کند. او مبتکر پروژه‌ی Alt C است که پروژه‌ای است با هدف بازبینی رویکرد و رفتار با مسئله پول یا به عبارتی "رمزارزهای جایگزین" است. یکی از این ارزهای جایگزین، بیتکوین است که این روزها زیاد درباره آن شنیده‌ایم. در آزمایش‌های سیدبو اما بیتکوین نقشی ندارد و او رمزارز خودش را استخراج می‌کند.

به گزارش دویچه وله، این پژوهشگر ۲۴ ساله در مصاحبه با رادیو "دویچلند فونک آلمان" می‌گوید که یکی دو سال پیش وقتی همه خیلی هیجان زده در مورد رمزارزها/ارزهای مجازی صحبت می‌کردند، بر پایه تحقیقاتی که تا آن زمان داشته، تصمیم گرفته کاری کند که روی درختان پول بروید.

هرچند پروژه سیدبو موفقیت‌آمیز بوده و او توانسته با مزرعه ماینینگ سبز خودش درآمد اندکی داشته باشد، اما بازده انرژی حاصل از این روش کم است. پژوهشگران هلندی سال‌ها پیش وقتی پای راندمان به میان می‌آمد، از انرژی به دست آمده از این طریق در مزرعه یک هکتاری برنج سخن می‌گفتند که قادر است تنها یک گوشی موبایل را شارژ کند. با اینکه بازده انرژی به دست آمده از یک گیاه در حال حاضر بیشتر از روشن کردن یک لامپ ال‌ای‌دی نیست اما تولید جریان الکتریکی از گیاهان هنوز در ابتدای راه است و در آینده مسلما تحولات زیادی خواهد داشت.

آینده انرژی سبز در خدمت ارز دیجیتال

پژوهشگر فرانسوی در مصاحبه خود به فاکتورهایی اشاره می‌کند که با تغییر آنها می‌توان جریان الکتریکی بیشتری از گیاهان به دست آورد: فاکتورهایی مثل نوع گیاه، وضعیت آب و هوایی و همچنین تجهیزاتی که به گیاه متصل‌اند.او می‌گوید، شاید روزی بتون سقف خانه‌ها را سرتاسر با گیاهان بپوشانند و با برق تولید شده، بخشی از نیازهای انرژی خانه را برطرف کنند.

انرژی‌ای که میشل در حال حاضر از گیاهانش به دست می‌آورد و با آن ماینینگ می‌کند، هنوز ناچیز است. او می‌گوید مسئله‌اش نه کارآمدی و راندمان که بیشتر به فکر واداشتن مردم در مسئله ارزهای مجازی بوده است.

به اعتقاد او وقتی که برای رشد ارز مجازی و ثمر دادن آن در زمان واقعی، به مساحتی پوشیده از گیاه به اندازه یک زمین فوتبال نیاز است، ارزش‌گذاری برای این ارز در بازار هم به گونه‌ای دیگری است یا اگر درختان زیادی برای استخراج این ارزها باید کاشته شوند، ارزش این "پول" در بازار هم به گونه‌ای دیگر محاسبه می‌شود.

اگر احتمال بدهیم که روزی استخراج ارز مجازی از طریق برق حاصل از گیاهان آنچنان پیشرفت کند که بخش عظیمی از کره زمین را درختان و پوشش‌های گیاهی متاسب با تولید انرژی مورد نیاز بپوشانند، شاید بگوییم این اتفاق بهترین اتفاق برای زمین خواهد بود. اما اگر گسترش زمین‌های زیر پوشش گیاهان پربازده از نظر تولید انرژی، به حدی باشد که ماینرها هر چه که به دستشان می‌رسد بخرند و زیر کشت مولدان انرژی ببرند، تکلیف کشت مواد خوراکی لازم برای انسان چه می‌شود؟

در هر مورد پیشرفت علمی در کنار ستایش و تحسین باید به تردیدها و معایب هم اندیشید. اما تا رسیدن به آن روز و بازدهی مقرون به صرفه این نوع تولید انرژی راه طولانی در پیش است.

برای پژوهشگر فرانسوی این پروژه به پایان رسیده است ولی می‌گوید خوشحال می‌شود اگر کسی ایده‌اش را یعنی سبز شدن پول روی درخت، بگیرد و آن را گسترش دهد.