۰ نفر

رمزدارایی به جای رمزارز

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 364944
رمزدارایی به جای رمزارز

اواخر سال 1992 میلادی، دانشمندان مرکز تحقیقات فیزیک نظری ایران که نحوه­ی ارتباط ایمیلی دانشگاه‌­های خارجی را از نزدیک دیده بودند، موفق شدند برای اولین بار از طریق اتصال تلفنی به دانشگاه لینس اتریش وصل شوند و این اولین اتصال ایران بود به شبکه‌­ای که بعدها تبدیل شد به "اینترنت".

شاید در آن روزگار که این دانشمندان ایرانی در تلاش برای ثبت دامنه "ir" بودند، مخالفان داخلی که اینترنت را یک مد روز زودگذر می­دانستند، حتی به ذهنشان هم خطور نمی‌­کرد که در 30 سال بعدی چقدر تمام زندگی خودشان و فرزندانشان به همین شبکه به ظاهر بی‌­فایده وابسته خواهد بود. اما با تمام این مخالفت‌­ها و با وجود تمامی ریسک‌­های احتمالی، بینش صحیح و درک درست از آینده سبب شد تا این دانشمندان با موفقیت بتوانند اینترنت را در ایران راه­‌اندازی کرده و دامنه­ “ir” را که احتمالاً حتی 1 درصد کاربردهای فعلی‌­اش در آن زمان قابل تصور نبود، ثبت کنند. شایان ذکر است که فاصله اتصال ایران و کشورهای اروپایی به اینترنت تنها حدود یک سال بود؛ اما تب ظهور استارتاپ­‌های مختلف آنلاین که در حال حاضر در ایران شاهد آن هستیم، قبل از سال 2000 در امریکا و کشورهای اروپایی شروع شده بود.

اگر "بیت­‌کوین" همان "ایمیل دانشگاه­‌های خارجی" باشد، "بلاک­‌چین" تکنولوژی "اینترنت" است که روزبه روز فراگیرتر شده و با آمدن و رفتن اپلیکیشن­‌ها و سایت‌­های مختلف، هنوز پابرجا بوده و رکن اصلی اقتصاد دنیاست. نیم نگاهی به این دریچه­ تاریخی نشان می­‌دهد که درک درست از پتانسیل بلاک­‌چین رمز موفقیت در بکارگیری این تکنولوژی در کشور خواهد بود. در ادامه سعی بر این است که نگاهی متفاوت از دنیای خلق شده توسط بلاک­‌چین ارائه گردد.

 

پول، کالای خام، محصول نهایی و بلاک­‌چین

آن­چه تاکنون در ایران شاهد بودیم، نگرانی و تلاش برای قانون­گذاری و پوشش خبری هر چه بیش­تر درباره­ی "بیت­‌کوین" و سایر "رمزارز"ها بوده که منجر به سرمایه­‌گذاری برخی خبرگان و در نهایت بخشی از عوام جامعه در این بازار نوظهور شده است. این روزها پوشش خبری نگرانی وزارت نیرو از روند رو به رشد "ماینینگ بیت­‌کوین" همزمان با افزایش ناگهانی قیمت جهانی "بیت­‌کوین" از حدود 7هزار دلار به حدود 12 هزار دلار، توجه جامعه را بیش از پیش به سمت بیت­‌کوین سوق داده است و احتمالاً حتی کسانی که تلفظ درست "بیت­‌کوین" را نمی­دانند هم به فکر سرمایه­‌گذاری در این بازار متلاطم جذاب نوظهور افتاده­‌اند. ظهور تکنولوژی بلا­ک­‌چین مدیون ظهور "بیت­‌کوین" در سال 2009 پس از بحران مالی امریکا، به عنوان سیستم مالی جایگزین برای سیستم مالی فعلی دنیا است. تمامی رمزارزها نیز پس از ظهور بیت­‌کوین با ایده­‌گیری از این اختراع خلاقانه، طراحی شدند. پس شناخت هرچه بیش­تر و دقیق­‌تر بیت­‌کوین و رمزارزها امری واجب و مفید برای تمامی علاقه­‌مندان و سرمایه­‌گذاران ایرانی خواهد بود.  اما "پول" رمزنگاری شده مبتنی بر بلاک­‌چین تنها "دارایی" مبتنی بر بلاک­‌چین نیست و این تصور اشتباه آینده دارایی­‌های مبتنی بر بلاک‌­چین را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در دنیای واقعی، اقتصاد توسط ابزاری به نام "پول" به حرکت می­افتد. این ابزار سه مقصود مشخص دارد. مقصود اول این است که ابزاری برای مبادله باشد، مقصود دوم این است که نزد تمام فعالان اقتصاد ارزشمند تلقی شود و مقصود سوم این است که واحد محاسبه­ قیمت و ارزش سایر کالاها و خدمات باشد. اگرچه پول به خودی خود ارزشی ندارد، برای مثال یک اسکناس در کیف شما ارزشی بیش­تر از یک تکه کاغذ ندارد تا زمانی که تمامی افراد جامعه آن را به عنوان یک واحد ارزش تلقی کنند. این "توهم ارزش" که توسط "حکومت" تأیید می­‌شود تا زمانی که تأیید حکومت را دارد و اقتصاد تحت نظارت حکومت است، پابرجاست. از طرف دیگر در دنیای واقعی "کالای خام" وجود دارد که به نوعی منشأ تمامی کالاهای دیگر است و واضح است که اقتصاد بدون کالا و خدمات بی­‌معناست. برای مثال نفت، مس و گندم برخی از این کالاهای خام هستند که اساس سایر کالاها را تشکیل می­‌دهند.

از زمان ظهور اینترنت تا سال 2009، تلاش­‌های زیادی برای اختراع یک "پول دیجیتالی" انجام شد که جزئیات داستان شکست این تلاش­‌ها به علت مسایل لاینحلی مانند "خرج مضاعف پول" خارج از حوصله این مقاله است. اما در سال 2009 "بیت­‌کوین" به عنوان اولین پول دیجیتالی که هیچ یک از مشکلات نیاکان خود را نداشت مبتنی بر یک تکنولوژی خلاقانه مبتنی بر علم رمزنگاری اختراع شد و همین ماهیت بیت­‌کوین سبب شد که بیت­‌کوین و تمامی پول­‌های دیجیتالی مبتنی بر این تکنولوژی، "ارز رمز نگاری شده" یا "رمز ارز" نام گیرند. وقتی کاربرد تکنولوژی خلاقانه مبتنی بر علم رمزنگاری بیت­‌کوین، بعدها در سایر صنایع نیز دیده شد، این تکنولوژی "بلاک­‌چین" نام گرفت. با استفاده از تکنولوژی بلاک­‌چین، بیت­‌کوین و سایر رمزارزها بدون وجود هرگونه واسطه، مبادله می‌­شوند و ارزش این رمزارزها هم تا زمانی­ست که شبکه­ ذی­نفعان این رمزارزها، باور به ارزش آن­ها داشته باشند. برای مثال شاید وقتی "طلا" به عنوان فلز مورد استفاده برای ضرب اولین سکه ساخته شده توسط بشر قرار گرفت، خود طلا به خودی خود ارزشی نداشت. اما وقتی در طی سالیان دراز سرمایه­‌گذاری­‌های کلان برای کشف و استخراج معادن کمیاب طلا انجام شد و مردم علاوه بر تبادل طلا، استفاده­‌هایی نظیر ساخت زیورآلات، برای آن در نظر گرفتند، ارزش آن در طی زمان حفظ شد و در حال حاضر قیمت طلا یکی از شاخص­‌های اصلی اقتصاد است. اختراع بیت­‌کوین و استخراج آن نیز به شدت به طلا شباهت دارد.

حال توجه به این نکته بسیار مهم است که وقتی بشر به پول دیجیتالی نیازمند بوده است، جای انکاری باقی نمی­ماند که بشر حتماً "کالای خام دیجیتالی" هم داشته است. این کالای خام می­‌تواند "قدرت پردازش"، "ظرفیت حافظه" و "پهنای باند" باشد. چون بدون این کالاهای خام دیجیتالی اصلاً اقتصاد دیجیتالی وجود ندارد که بخواهد پول دیجیتالی وجود داشته باشد. حال اگر این کالاهای خام دیجیتالی از طریق بلاک­‌چین تدارک دیده شود، می­‌توان به آن "کالای خام رمزنگاری شده" گفت. چون تکنولوژی مورد استفاده در فرآیند انتقال ارزش آن­ها، مبتنی بر علم رمزنگاری خواهد بود. برای مثال "اتریوم" که یک کامپیوتر غیر متمرکز است، بزرگترین منبع "کالای خام رمز نگاری" شده است.

همان­طور که در اقتصاد دنیای واقعی، "کالاهای خام" و "پول" سوخت لازم را برای تولید سایر کالاها و خدمات نهایی تأمین می­‌کنند، در دنیای دیجیتالی زیرساخت ایجاد شده توسط "ارزهای رمزنگاری شده" و "کالاهای خام رمزنگاری شده"، منجر به تولید محصول نهایی رمزنگاری شده خواهد شد که به اصطلاح به آن "توکن" گفته می­‌شود. با استفاده از توکن­‌ها که در سال­‌های اولیه توسعه به سر می­‌برند، می‌­توان تمامی کالاها و خدمات موجود در دنیای واقعی را به صورت دیجیتالی مبادله کرد. در واقع توکن نشان دهنده این است که شما یک دارایی قابل تجارت دارید. برای مثال می­‌توان حق مالکیت  کالاها، دارایی‌­ها، پروژه‌­ها، اسناد، خدمات و ... را به صدها و هزاران بخش تقسیم کرد که تمامی این بخش­‌ها قابل خرید، فروش و انتقال باشند. شاید این مفهوم تا حدی تخیلی و دور از ذهن به نظر برسد اما در حال حاضر، استفاده از توکن‌­ها جهت تأمین مالی پروژه‌­های کلان و همچنین تبدیل دارایی­‌های با نقدشوندگی پایین به دارایی نقد با استفاده از نقدینگی موجود در جامعه، یکی از مهم­ترین کاربردهای تکنولوژی بلاک­‌چین در جهان است و استارتاپ­‌ها و شرکت­‌های مختلفی در دنیا موفق به انجام این کار شده‌­اند.

مجموعه­ تمامی این مفاهیم، یعنی "رمزارزها"، "کالاهای خام رمزنگاری شده" و "توکن‌­ها" را می­‌توان "رمزدارایی" (دارایی رمزنگاری شده) نام نهاد و از این پس هنگام صحبت از دنیای مسحور کننده دیجیتالی خلق شده توسط بلاک­‌چین، تنها از رمزارزها سخن نگفت. در واقع بیت­‌کوین که این روزها خیلی از آن صحبت می­‌شود، تنها یک دروازه به آینده­ دیجیتالی­‌ست که در آن همه ­چیز به فرم دیجیتالی قابل تبادل است. حال آن­که احتمالاٌ سایر "رمزدارایی"ها، آینده تکنولوژی بلاک­‌چین در ایران خواهند بود.

* متخصص بلاک‌چین و اقتصاد فناوری