۰ نفر

دلار ۴۲۰۰تومانی در جیب ایرلاین‌های خارجی!

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبر: 352837
دلار ۴۲۰۰تومانی در جیب ایرلاین‌های خارجی!

درحالی که ماجرای ارز دولتی و نیاز کشور به دلار هر روز بیشتر از قبل می‌شود، لیست ارزبگیران دولتی نشان می‌دهد نام شرکت‌های هواپیمایی فرانسه، اتریش، ترکیه، روسیه و آلمان در این فهرست قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، چهارده اردیبهشت ماه 1398 بانک مرکزی برای نخستین بار فهرست ارزبگیران دولتی و نیمایی را به صورت مجزا در 2 فرمت pdf و اکسل منتشر کرد؛ لیستی که سیاهه ارز بگیران دولتی آن بالغ بر 107 هزار فقره است و در این میان، علاوه بر نام افراد حقیقی، نام شرکت‌ها و موسسات خاصی هم به چشم می‌خورد. به عنوان مثال یکی از موضوعات ابهام برانگیز در لیست منتشر شده، قرار داشتن 4 شرکت هواپیمایی خارجی در لیست ارز بگیران دولتی است.

بر اساس این گزارش، 4 شرکت آلیتالیا سوسیتا ایریا ایتالیانا، اطلس گلوبال، هواپیمایی امارات و هواپیمایی قطر در لیست ارز بگیران دولتی قرار دارند؛ شرکت‌هایی که به ترتیب در ایتالیا، ترکیه، امارات و قطر ثبت شده‌اند و دفاتر ثبت شده آن‌ها در تهران، در لیست ارز بگیران بانک مرکزی آن هم به قیمت دولتی قرار دارند.

آلیتالیا سوسیتا ایریا ایتالیانا در تاریخ 16 تیرماه 94 به عنوان نماینده شرکت آلیتالیا سوسیتا ایریا ایتالیانا اس آر ال ایتالیا در تهران ثبت شد و بر اساس لیست منتشره بانک مرکزی، شعبه تهران این شرکت توانسته در 4 نوبت بالغ بر 856000 یورو و 250 میلیون روبل جدید روسیه با قیمت دولتی دریافت کند.

همچنین شرکت اطلس گلوبال که در تاریخ 19 فروردین سال 96 ثبت شده، شعبه شرکت ترکیه‌ای «اطلس جت هاواجیلیک آتونیم» است که در استانبول ثبت شده و مسئولیت آن حمل و نقل هوایی است. اما این شرکت به استناد لیست منتشره از سوی بانک مرکزی، توانسته مجموعاً 6 میلیون یورو و 75 میلیون لیتر ترکیه با قیمت دولتی از بانک مرکزی کشورمان دریافت کند.

در این لیست، نام شرکت های هواپیمایی قطر و امارات نیز به چشم می‌خورد که هواپیمایی قطر علاوه بر نزدیک به 52 میلیون یوان چین، مبلغی بیش از 1.4 میلیارد روبل روسیه با قیمت دولتی دریافت کرده و شرکت هواپیمایی امارات هم 3 میلیون درهم امارات با قیمت دولتی از بانک مرکزی ایران اخذ کرده است.

علاوه بر این موارد، در لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی، علاوه بر شرکت‌های هواپیمایی داخلی، شرکت هواپیمایی ترکیه، اتریش، آئروفلوت روسیه، لوفت هانزا، شرکت هوایی KLM و شرکت هواپیمایی روسیه نیز در لیست ارزبگیران دولتی بانک مرکزی کشورمان وجود دارند.