۰ نفر

مرجع تعیین نرخ ارز در داخل کشور؛

بازار متشکل ارزی چه زمانی آغاز به کار می‌کند؟/ پوشش نیازهای خرد ارزی 1درصد بالاتر از نرخ بازار متشکل

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 349642
بازار متشکل ارزی چه زمانی آغاز به کار می‌کند؟/ پوشش نیازهای خرد ارزی 1درصد بالاتر از نرخ بازار متشکل

مسئولان بازار متشکل ارزی در حال تدوین و تصویب آئین‌نامه معاملاتی این بازار هستند و می‌گویند: احتمالاً تا چند روز دیگر این بازار رسماً آغاز به کار می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ثانیه‌شمار آغاز به کار بازار متشکل ارزی که بناست به مرجعی برای تعیین نرخ ارز در داخل کشور تبدیل شود به شماره افتاده و احتمالاً تا چند روز آینده رسماً توسط مدیران مربوطه افتتاح می‌شود.

قبلاً هم در اخبار اعلام شده که بازیگران اصلی این بازار، صرافی‌های مجاز، صرافی‌های بانکها و بانک‌ها هستند که قرار است با نظارت بانک مرکزی به فعالیت بپردازند. تمام بازیگران موظف به معرفی حساب ارزی و امضای وکالت‌نامه به بانک مرکزی هستند. صرافی‌هایی که در این بازار خرید و فروش عمده را انجام می‌دهند باید یک درصد بالاتر از نرخ بازار متشکل، نیازهای خُرد ارزی را براساس فهرست مصارف 24گانه پوشش دهند.

همزمان با آغاز به کار بازار متشکل ارزی، نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و در پایان هر روز نیز براساس میانگین قیمت ارز در همان روز، نرخ پایه ارز برای روز بعد تعیین می‌شود. بناست نرخ‌های معاملاتی در این بازار آنلاین برای اطلاع مردم نمایش داده شود.

قیمت ارز در این بازار، براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ این بازار، امنیتی به بازیگران می‌دهد که براساس آن، وجوه بین خریدار و فروشنده به‌صورت ضمانت‌یافته ردوبدل می‌شود.

تجربه جهانی نشان داده که براساس نیازهای بازار، بازیگران مداخله کرده و نیازهای ارزی را پوشش می‌دهند؛ در ایران نیز بناست به‌زودی بازار متشکل ارزی رسماً فعالیت خود را آغاز کند؛ هیئت مدیره این بازار طبق اعلام بانک مرکزی هفته قبل تشکیل شده و هم‌اکنون صراف‌ها در حال تکمیل اطلاعات برای عضویت در بازار متشکل ارزی هستند.

کسب اطلاع از مسئولان بانک مرکزی برای زمان راه‌اندازی و آغاز به کار بازار متشکل ارزی حکایت از آن دارد که هم‌اکنون فرایند تصویب و تدوین آئین‌نامه معاملاتی و آئین‌نامه‌های داخلی شرکت در حال اجراست. این آئین‌نامه‌ها بناست به صرافی‌ها ابلاغ شود.

یکی از مسئولان درباره خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی این بازار تا پایان اردیبشهت ماه گفت: احتمال دارد در این هفته بازار متشکل ارزی رسماً آغاز به کار کند.

وی علت تأخیر در راه‌اندازی این بازار را رفع مشکلات سامانه و... اعلام کرد و افزود: صرافی‌های مجوزدار استقبال خوبی برای بازار متشکل ارزی داشته و اطلاعات خود را تکمیل کرده‌اند.

از جمله اهداف بازار متشکل ارزی این است که افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند و مجوز نیز دارند، گرداننده اصلی بازار شوند ولی تحت نظارت و رصد دقیق بانک مرکزی! گفتنی است، بناست بخشی از ساختمان شماره یک بانک مرکزی واقع در خیابان فردوسی، محل استقرار و فعالیت بازار متشکل ارزی باشد