۰ نفر

آیا رونق به بازار طلا و جواهر برمی‌گردد؟‌

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۴۲
کد خبر: 347933
آیا رونق به بازار طلا و جواهر برمی‌گردد؟‌

در چند سال گذشته میزان خرید و فروش طلا و جواهر به کمترین میزان خود رسیده و این مساله سبب شد تا در سال های ۹۶و ۹۷برخی از واحدهای صنفی طلافروشی تعطیل شوند. بازار بی رونق خرید و فروش طلا و جواهر در سال ۹۸نیز همچنان ادامه دارد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، بازار طلا آنچنان بی رونق شده که تقریبا تمایل خرید طلا و جواهر به صفر رسیده و ادامه این روند می‌تواند منجر به وارد شدن ضررهای سنگین به صنعت طلاسازی و بازار مصنوعات طلا شود. 

البته در ماه های گذشته و به صورت مقطعی با نوسانات نرخ ارز بودند کسانی که برای از بین نرفتن سرمایه های خود اقدام به خرید طلا و بیشتر سکه کردند اما با بالا و پایین رفتن قیمت ها در این بازار و نبود ثبات نرخ ها، برخی از دارندگان طلا و سکه های خانگی نیز تمایل خود را برای سرمایه گذاری در این بازار از دست داده اند. 

کاهش معاملات مصنوعات طلا نیز از سوی مسوولان اتحادیه این صنف و همچنین فعالان بازار نیز تایید می شود به طوری که رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید: در ماه های گذشته وضعیت خرید و فروش مصنوعات طلا به کمترین میزان خود نسبت به سال های اخیر رسیده است و با توجه به نوسانات قیمت به نظر می رسد که این وضعیت ادامه داشته باشد. 

آیت (ابراهیم) محمدولی با بیان این مطلب می افزاید: برای نمونه اگر میزان فروش واحدهای صنفی طلا و جواهر در روز برابر با ۵۰واحد بود اکنون به یک واحد رسیده که می توان گفت رقم بسیار ناچیزی است و در اصل میزان معاملات با این وضعیت به صفر رسیده است. 

وی تاکید می کند: اکنون بسیاری از همکاران صنف ما فقط در محل کار خود حاضر می شوند بدون اینکه خرید و فروشی در طول روز انجام شود. 

وی تصریح می کند: اکنون میزان ساخت و عرضه مصنوعات طلا بسیار فراوان شده اما مشتری این فلز گرانبها بسیار کاهش یافته است. 

محمدولی می گوید: خوشبختانه از نظر میزان تولید و تنوع مصنوعات طلا هیچ محدودیتی وجود ندارد به جرات می توان گفت مصنوعات طلای ساخته شده در ایران قابلیت برابری از نظر طرح، مدل و کیفیت با نمونه های خارجی را داراست. 

وی تاکید می کند: مردم پول و میل برای خرید طلا و جواهر را از دست داده اند. 

وی خاطر نشان می کند: تا سال های پیش و به عبارت بهتر تا دیروز طلا که سرمایه محسوب می شد، امروز تبدیل به کالایی شده که کسی توان خرید آن را ندارد. بزرگترین اشتباه همین است که طلا از وجه سرمایه درآمده و تبدیل به کالا شده در حالی که در تمام کشورهای دنیا طلا به عنوان یک سرمایه سبب تقویت قدرت اقتصادی می شود. 

وی ادامه می دهد: با تبدیل شدن طلا به کالا و پایین آمدن توان خرید توسط مردم، به تدریج میزان ذخایر خانگی طلا و مصنوعات آن کم شده که این مساله اصلا برای اقتصاد مملکت خوب نیست. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر عنوان می کند: معمولا در کنار ذخیره طلا در بانک مرکزی، ذخیره طلا در خانه ها نیز مرسوم بود اما در یکی؛ دو سال اخیر طلا به عنوان سرمایه در خانه ها نقش خود را از دست داده است و مردم توان خرید آن را ندارند در حالی که باید این میل را در میان مردم زنده کنیم. 

وی توضیح می دهد: اگر تولید در کشور تقویت شود می توان نسبت به رونق مشاغل و بازارهای مختلف امیدوار بود. 

محمدولی می گوید: در سالی که به عنوان رونق تولید نامگذاری شده، انتظار می رود تمام مسولان کشور همت و تلاش کنند تا با حمایت از تولید،‌رونق را به این بخش برگردانند. اگر این همت و همکاری همه جانبه و ملی وجود داشته باشد می توان آثار رونق در بازار را در ۶ماه آینده و با بازگشت قطار تولید به ریل درست مشاهده کرد. 

وی می افزاید: باید موانع را از سر راه تولید برداریم و هرآنچه که بر سر راه تولید مانع محسوب می شود و مانند قلاب تولید را نگه می دارد،‌برداشته و این قطار را آزاد کنیم بنابراین ضرورت دارد همه مسولان همت کرده و با بررسی قوانین و موانع تولید و رفع آنها سبب رونق تولید و در نهایت آبادانی کشور، ایجاد اشتغال و… شوند. 

وی درباره موانع تولید توضیح می دهد: گاهی اوقات می توان دید برخی بخشنامه ها،‌آیین نامه ها، قوانین و … به عنوان مانع بر سر راه تولید و تولیدکننده قرار می گیرند که باید این موارد را حذف کرد در این صورت می توان به رونق تولید و اقتصاد در نیمه دوم سال ۹۸ امیدوار بود. 

وی تاکید می کند: اگر این موارد انجام شود حتم بدانید سال ۹۸ می تواند تبدیل به سال امیدوارکننده برای تولید و تولیدکننده تبدیل شود و دغدغه های ۸۰میلیون ایرانی را از وضعیت اقتصادی از بین ببرد. 

وی خاطر نشان می کند: باید در سطح کلان به پروژه رهاسازی اقتصاد و تولید از موانع موجود نگاه شود با این کار می توان دغدغه ها و نگرانی های به وجود آمده از شرایط تحریم را سامان بخشید و کم کرد. 

این فعال بازار طلا و جواهر می گوید: باید تجارت و مراودات تجاری با سایر کشورها را گسترش داد و بازارهای اطراف را در دست گرفت در این صورت می توان به تقویت اقتصاد و ارزآوری دست یافت. 

وی ادامه می دهد: کشوری با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت و دارا بودن حداقل ۲۰درصد از کل منابع دنیا، قابلیت رسیدن به ثبات اقتصادی و رونق تولید را دارد که نیازمند همت ملی و تلاش همه مسولان است و اینکه نگاه مدیران و مسولان به تقویت اقتصاد داخلی باشد و با رونق تولید به حتم می توان به درآمدزایی ارزی،‌ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و… دست یافت؛‌ دراین صورت دغدغه های مسولان و مردم هر روز کمتر خواهد شد. 

محمدولی درباره وضعیت بازار سکه و طلا و بازگشت به رونق به آن بیان می کند: نوسانات قیمت مانع تعادل میان عرضه و تقاضا شده بنابراین برای رسیدن به این تعادل در مرحله نخست باید قیمت ها تثبیت شود و پس از آن می توان حتی به کاهش قیمت ها و افزایش میزان معاملات امیدوار بود. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر تاکید می کند: اگر نوسانات و التهابات بازار کاهش یابد به طور حتم شاهد رونق بازار طلا و جواهر خواهیم بود.

با توجه به اظهارات رییس اتحادیه به نظر می رسد باید برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنفی طلا و جواهر هرچه زودتر چاره اندیشی شود زیرا همان طور که گفته شد طلا به عنوان سرمایه و ذخیره مالی می تواند در شرایط سخت اقتصادی نقش پشتوانه را نه تنها برای خانواده ها بلکه برای کشور ایفا کند.