۰ نفر

رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد؛

عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی تا پایان فروردین/ تصمیمات جدید بانک مرکزی برای نرخ سود

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۲۰
کد خبر: 345297
عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی تا پایان فروردین/ تصمیمات جدید بانک مرکزی برای نرخ سود

رئیس‌کل بانک مرکزی از مشخص‌شدن اعضای هیأت مدیره بازار متشکل ارزی و عملیاتی شدن آن تا پایان ماه جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی در نشستی با اصحاب رسانه، با بیان اینکه یکی از دستورات نخستین جلسه شورای پول و اعتبار، بحث بازار متشکل ارزی است، گفت: بیشتر نقدینگی در ایران از محل سود سپرده‌ها و ضریب فزاینده به وجود آمده است و از این طریق سود سپرده سالی 20درصد به نقدینگی اضافه می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم نقدینگی آزاد شود باید دارایی بانک‌ها آزاد شود که امسال برای آن برنامه داریم.نرخ سودهای پایینی که می‌بینید همگی دستوری است وگرنه بانکی حاضر نیست سود خود را پایین بیاورد. اعضای هیات مدیره بازار متشکل ارزی دیروز مشخص شد و به زودی ثبت می‌شود تا پایان این ماه کار خود را آغاز می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: روز گذشته میزان خرید ارز با قیمت ۱۳۱۰۰تومان چندین برابر حجم فروش آن با نرخ ۱۳۲۰۰تومان بوده است این در حالی‌ است که برخی کانال‌های تلگرامی برای ایجاد اختلال در بازار قیمت‌ها را بالاتر اعلام کردند. این نرخ‌ها‌، قیمت واقعی ارز نیست.

وی در ادامه گفت: دشمن برای بهم ریختن بازار در ابتدای سال ۹۸ برنامه زیادی داشت که ما پاتک‌های لازم را زدیم. تمرکز عمده مخالفین کشور بر بهم زدن بازار پول و ارز کشور است.در شرایط فعلی ارز اولویت دارد زیرا مستقیما با پول ملی و فشارهای اقتصادی در ارتباط است.

همتی اضافه کرد: کنترل نرخ ارز نیازمند هماهنگی همه بدنه اقتصادی کشور با بانک مرکزی است. دشمنان موفق نخواهند شد و جمهوری اسلامی با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. گزارش های محرمانه کشورهای منطقه نشان می‌دهد که دشمنان تمام تلاش خود را برای بهم ریختن بازار ارز کرده اند.