۰ نفر

در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

مشکل قاچاق طلا حاد نیست/ سال طلایی صنعت طلا با آزادسازی واردات

۱۴ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 326659
مشکل قاچاق طلا حاد نیست/ سال طلایی صنعت طلا با آزادسازی واردات

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره میزان ورود قاچاق طلا به کشور گفت: امسال به دلیل رکود حاکم در بازار، میزان قاچاق طلا به کم‌ترین حد ممکن رسیده است.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ محمد کشتی‌آرای در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که امسال مشکل قاچاق طلا حاد نیست، اظهار کرد: اگرچه میزان ورود قاچاق به کشور از لحاظ وزنی مشخص نیست، اما در سال جاری به دلیل رکود حاکم در بازار و کاهش میزان تقاضا، ورود قاچاق به کشور نیز تقلیل یافته و همچنین دستور بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی واردات طلا مزید بر علت شده تا امسال شاهد کاهش این معضل باشیم.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تهران با بیان این که طلا‌های قاچاق موجود در ویترین مغازه‌ها مربوط به سال‌های گذشته است، تصریح کرد: برخی‌ از طلاهای موجود در مغازه‌ها که قاچاق محسوب می‌شود، مربوط به سال‌های گذشته بوده و برخی دیگر نیز که به اسم طلای خارجی به طور مثال ایتالیایی، فروخته می‌شود برند داخلی بوده و فقط طرح آن الگوبرداری از سایر کشور‌ها است.

کشتی‌آرای تاکید کرد: میزان کنترل و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص بیشتر شده و مدام واحد‌ها را رصد می‌کنند و اگر طلایی دارای کد استاندارد نباشد با آن واحد صنفی برخورد خواهد شد.

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین به دستورالعمل  بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی واردات طلا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بانک مرکزی تمهیداتی از جمله تعرفه گمرکی و ارزش افزوده صفر برای واردات قانونی طلا در نظر گرفته که همین موضوع قاچاق را به حداقل رسانده و باعث شده امسال، سال طلایی برای این صنعت در زمینه واردات باشد.

او همچنین درباره میزان تولید و واردات طلا توضیح داد: سالانه 2 تا 5میلیون تن طلا از چند معدن اصلی کشور تولید می‌شود که این میزان یک پنجم نیاز واحد‌های صنفی را برطرف می‌کند و مابقی نیاز را از بازیافت طلا‌های قدیمی و واردات تامین می‌کنیم.

کشتی‌آرای همچنین درباره میزان تولید مصنوعات در کشور  بیان کرد: سالانه به میزان 30 تا 40تن مصنوعات در کشور ساخته می‌شود که بیشترین نیاز داخلی را تامین می‌کند، ضمن اینکه تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و یزد عمده‌ترین تولیدکنندگان مصنوعات طلا در کشور هستند.