۰ نفر

پلاتین گران‌تر می‌شود

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 323418
پلاتین گران‌تر می‌شود

تحلیلگران می‌گویند پلاتین در سال‌های ۲۰۱۹ احتمالا به قیمت بالاتری صعود خواهد کرد و انتظار می‌رود پالادیوم نیز به روند صعودی خود ادامه دهد اما احتمال پایین رفتن اندک قیمت این فلز ارزشمند وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، انتظار می‌رود پالادیوم در سال ۲۰۱۸ با کمبود عرضه در برابر تقاضای بالاتر مواجه شود؛ درنتیجه قیمت این فلز ارزشمند اخیرا به رکورد بالایی صعود کرده است. اما قیمت پلاتین تحت تاثیر مازاد عرضه بر تقاضا، به پایین مرز ۸۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرده است و به سوی کاهش سالانه پیش می‌رود.

بهای هر اونس پالادیوم از ابتدای امسال تاکنون ۱۹ درصد رشد کرده، در حالی که هر اونس پلاتین ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

سوکی کوپر - تحلیلگر فلزات ارزشمند در شرکت "استاندارد چارترد" -به کیتکونیوز گفت: پیش‌بینی می‌شود پالادیوم در سال ۲۰۱۹ همچنان با کمبود عرضه مواجه شود و از قوی‌ترین عوامل عرضه و تقاضا برخوردار است. با این حال وی و سایر تحلیلگران گوشزد کردند قیمت پالادیوم درصورت سودگیری در آینده نه چندان دور، ممکن است از سطح فعلی عقب‌نشینی کند با این حال هم‌چنان بالا خواهد بود.

بانک "استاندارد چارترد" کمبود عرضه پالادیوم نسبت به تقاضا را ۷۶۵ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده است و انتظار دارد پالادیوم سال ۲۰۱۹ را در قیمت ۱۱۰۰ دلار در هر اونس به پایان ببرد و میانگین قیمت آن در کل سال ۱۰۵۸ دلار باشد. بانک ABN AMRO میانگین قیمت این فلز در سال میلادی آینده را ۱۰۵۶ دلار پیش‌بینی کرده و انتظار دارد این فلز در سه ماهه

اول تا رکورد ۱۱۲۵ دلار صعود کرده و سپس تا سه ماهه چهارم به ۱۰۰۰ دلار سقوط کند.

شرکت ناتیکسیس میانگین قیمت پالادیوم برای کل سال ۲۰۱۹ را ۱۰۱۵ دلار پیش‌بینی کرده است، در حالی که کومرس بانک و کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کردند این فلز در نیمه اول

سال تحت تاثیر ثابت ماندن یا کاهش تقاضای خودرو، به حدود ۱۰۰۰ دلار عقب‌نشینی خواهد کرد.

استفاده اصلی پالادیوم در کاتالیزورهای خودروست و بازارها به فروش قوی خودرو در بازارهای بزرگی مانند آمریکا و چین چشم دوخته‌اند.

به گفته کوپر، ریسک اصلی برای قیمت پالادیوم این است که خودروسازان از پلاتین بیش‌تر استفاده کنند. معمولا پالادیوم به دلیل ارزانی قیمت برای خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار گرفته اما در چند ماه اخیر از پلاتین گران‌تر شده است.

پلاتین ارزش خود را بازمی‌یابد

به گفته تحلیلگران، دو عامل به تقاضا برای پلاتین آسیب زده‌اند. خودروهای دیزلی به پلاتین نیاز دارند اما این نوع خودروها، سهم بازارشان را از دست داده‌اند. هم‌چنین تقاضا برای جواهرات پلاتین نیز به خصوص در کشور مصرف کننده بزرگی مانند چین ضعیف شده است.

با این حال اکثر تحلیلگران انتظار دارند قیمت پلاتین بهبود پیدا کند. "استاندارد چارترد" انتظار دارد میانگین قیمت هر اونس پلاتین در کل سال میلادی آینده حدود ۹۶۰ دلار باشد. این بانک انتظار دارد مازاد عرضه به تقاضا از ۴۰۶ هزار اونس در سال ۲۰۱۸ به ۴۰۶ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کند. بانک ABN AMRO میانگین قیمت این فلز در سال میلادی آینده را ۹۸۸ دلار پیش‌بینی کرده و انتظار دارد قیمت این فلز در سه ماهه اول به ۸۷۵ دلار برسد و تا سه ماهه چهارم به ۹۸۸ دلار صعود کند.

کومرس بانک برآورد کرده قیمت هر اونس پلاتین از ۸۰۰ دلار در سه ماهه اول به ۹۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۱۹ رشد کند.