۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تاکید فعالان اقتصادی بر لزوم حرکت آرام‌تر دلار/ نرخ دلار در آستانه واقعی شدن است

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 321387
تاکید فعالان اقتصادی بر لزوم حرکت آرام‌تر دلار/ نرخ دلار در آستانه واقعی شدن است

نرخ دلار پس از آنکه در ماه‌های گذشته به شکل غیرمنطقی و هیجانی افزایش پیدا کرده بود، حالا در سراشیبی کاهش قرار گرفته، به طوری که به گفته فعالان اقتصادی قیمت دلار اکنون در آستانه واقعی شدن است اما کارشناسان تاکید دارند که این روند کاهشی باید با سرعت کمتری حرکت کند تا بازگشت مجدد آن به نرخ بالا سخت شود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ دلار در ماه‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و به سرعت سقف قیمتی 19هزار تومان را تجربه کرد اما این روزها شاهد حرکت معکوس آن هستیم به طوری که فعالان بازار و کارشناسان خبر از رسیدن نرخ دلار به قیمت واقعی که مطابق با اقتصاد کشور است را می‌دهند.

اما آن‌چه که این روزها همه فعالان و کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید دارند این است که هرچه روند کاهشی نرخ دلار سریع انجام شود، ثبات آن سخت و امکان بازگشت آن بالا است بنابراین توصیه می‌کنند که بانک مرکزی باید در این زمینه با دقت و نظارت بیشتری ورود کند.

قیمت واقعی دلار بیش از 10هزار تومان نیست

در این زمینه، عباس آرگون، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار کرد: قیمت واقعی دلار بیش از 10هزار تومان نیست.

وی با تاکید بر این که دلار باید با شیب ملایم‌تری کاهش پیدا کند، اظهار کرد: نباید بگذاریم همانطور که دلار به صورت هیجانی افزایش پیدا کرده الان نیز به همان صورت کاهش پیدا کند بلکه باید با سرعت منطقی‌تر و کم‌تری حرکت کرده تا به قیمت واقعیبرسد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اکنون نقش بانک مرکزی درزمینه تنظیم بازار بیشتر شده چرا که باید اقداماتی انجام دهد تا مجددا شاهد بازگشت دلار به نرخ‌های بالا نباشیم.

آرگون توصیه کرد: هرچه میزان عرضه ارز به بازار بیشتر باشد شاهد کاهش بیشتر نرخ خواهیم بود بنابراین توصیه می‌شود مردم دلارهای خانگی خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

او همچنین به وضعیت قیمت‌ها نسبت به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین دلیلی که همچنان شاهد قیمت بالا برای برخی کالا‌ها هستیم این است که کالاهای ما با دلار نیمایی که حدود 8هزار تومان بود وارد کشور شده‌اند و هنوز نرخ دلار بازار آزاد به آن حد نرسیده بنابراین نمی‌توان فعلا انتظار کاهش قیمت برخی از کالاها مانند لوازم یدکی خودرو را داشت.

کاهش بار روانی دلار در نرخ 10هزار تومان

احمد کیمیایی اسدی، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران همچنین گفت:اگر روند فعلی دلار ادامه داشته باشد شاهد کاهش بار روانی آن خواهیم بود.

وی ادامه داد:از چند ماه پیش که دلار حتی روزی هزار تومان گران‌تر می‌شد مشخص بود که حبابی بیش نیست و با واقعیت‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد اما حالا با اقدامات اخیر بانک مرکزی در خصوص سقف تراکنش‌ها و همچنین محدودیت چک‌های تضمینی شاهد بازگشت آرامش به بازار ارز هستیم.

این عضو اتاق ایران ادامه داد: با محاسباتی که سال گذشته اتاق بازرگانی انجام داد مشخص شد که بر حسب تورم سالانه قیمت واقعی دلار در پایان سال 96 حدود 9هزار تومان است و بر اساس همین محاسبات دلار در حال حاضر باید قیمتی بین 9500 تا 10هزار تومان داشته باشد.

 اسدی همچنین به تخصیص قطره چکانی دلار نیمایی و تاثیر آن بر قیمت کالاها، اشاره کرد و گفت: از دلایل کاهش نیافتن قیمت کالا می‌توان به روند کند تخصیص ارز نیما و همچنین عدم تخصیص آن به برخی از کالاها دانست.

او اضافه کرد: با کنترل فرآیند واردات توسط بانک مرکزی به طور حتم در ماه‌های آینده با کمبود کالا مواجه می‌شویم؛ البته به نظر می‌رسد این اقدام به دلیل کنترل ذخایر ارزی بوده و برطرف خواهد شد.