۰ نفر

کاهش قیمت یورو در بازار ثانویه؛

مجموع معاملات نیمایی به ۱۰.۵میلیارد یورو رسید

۷ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۴۱
کد خبر: 318206
مجموع معاملات نیمایی به ۱۰.۵میلیارد یورو رسید

نرخ یورو در بازار ثانویه امروز با کاهش قیمت نسبت به دوشنبه به ۹۳۷۷ تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس اعلام بانک مرکزی هر یورو امروز در سامانه نیما به ۹۳۷۷ تومان رسیده که نسبت به دوشنبه با کاهش روبه‌رو بوده است.

براساس این گزارش، مجموع معاملات در سامانه نیما از نیمه مردادماه تاکنون در آستانه ۱۰.۵ میلیارد یورو قرار گرفت و امروز به ۱۰ میلیارد و ۴۸۵ میلیون یورو رسیده است.

با اعلام بانک مرکزی، مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در همین مدت یعنی از نیمه مردادماه تاکنون به پنج میلیارد و ۵۷۹ میلیون یورو و در مقابل مجموعه تأمین ارز برای واردات در مدت مذکور به چهار میلیارد و ۹۰۶ میلیون یورو رسیده است.

در روز جاری نیز مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در بازار ثانویه به ۲۶ میلیون یورو رسید و همچنین مجموعه تأمین ارز بابت واردات امروز حدود ۲۱ میلیون یورو بوده است.

دولت با تغییر سیاست‌های ارزی خود از فروردین‌ماه سال جاری تصمیم گرفت برنامه‌ای را اجرایی سازد که براساس آن صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند ارز مورد نیاز و صادرات خود را در بازار ثانویه معامله کنند.

با اجرای این سیاست‌ها به تدریج میزان ورود ارز به این سامانه افزایش یافت اما معافیت‌هایی برای برخی صادرکنندگان در نظر گرفته شده بود که باعث شد به اندازه انتظار ارز به این سامانه وارد نشود.

در همین راستا، از نیمه مردادماه دولت تصمیم گرفت تا با لغو معافیت‌ها، همه صادرکنندگان ارزی را وارد این سامانه کند تا علاوه بر تأمین ارز مورد نیاز برای واردکنندگان، ورود ارز به این سامانه را افزایش دهد.

با این حال هنوز، انتظار می‌رود که با توجه به میزان صادرات قطعی اعلام شده توسط گمرک، باز هم حجم ورود ارز به این سامانه افزایش پیدا کند؛ در واقع انتظار از این سامانه بیشتر از این ارقامی است که تاکنون وارد شده است.