۰ نفر

شیب صعودی دلار در بازارهای جهانی

۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 317504
شیب صعودی دلار در بازارهای جهانی

دلار در بازار معاملات آسیایی روز دوشنبه تحت تاثیر تداوم نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و همچنین کاهش رشد اقتصاد جهانی، در برابر سایر ارزهای بزرگ جهان رشد چشمگیری را تجربه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دلار که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر ابراز نگرانی مقامات بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در خصوص روند کاهشی و نزولی چشم انداز رشد اقتصاد جهانی با اندکی کاهش در برابر ارزهای بزرگ جهان روبرو شده بود، در بازار معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر تلاش‌های هفته گذشته به کاهش قیمت نفت که موجب شد بار دیگر نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران درمورد احیای اقتصاد جهانی افزایش یابد و به سمت و سوی سرمایه گذاری‌های امن روی بیاورند، با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شد.

بر اساس گزارش رویترز، پوند انگلیس امروز دوشنبه با ۰.۰۵ درصد کاهش در برابر دلار، در ۱.۲۸ دلار معامله شد.   رهبران اتحادیه اروپا در نشست ویژه روز یکشنبه توافق بریگزیت مورد توافق با دولت انگلیس را تایید کردند. البته این تاییدیه هنوز پایان راه نیست و نیاز به موافقت پارلمان انگلیس دارد که در آنجا مخالفان جزئیات توافق بریگزیت به مقابله با آن خواهند پرداخت.

بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه بازارهای ارزی برآورد کرده‌اند تا زمانی که این توافق بریگزیت به تایید پارلمان انگلیس برسد، پوند همچنان یک روند کاهشی را تجربه خواهد کرد.

از طرفی دیگر، بسیاری از معامله‌گران بازار ارز چشم انتظار برگزاری نشست گروه ۲۰ هستند که قرار است ۳۰ نوامبر سال جاری میلادی در بوئنس آیرس، پایتخت آرژانتین برگزار شود و در آن سران دو کشور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ و چین، شی جین پینگ با یکدیگر بر سر پایان جنگ تجاری به بحث و گفتگو بنشینند. در غیر این صورت، واشنگتن در اوایل سال آینده میلادی تعرفه‌های گمرگی و واردات محصولات چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. ترامپ پیشتر چین را به افزایش بیشتر تعرفه‌های گمرکی و تجاری تهدید کرده بود.

تحلیلگران فعال در موسسه OCBC در این خصوص خاطرنشان کرده‌اند که تلاش چین برای متقاعد ساختن ترامپ برای به تعویق انداختن و یا لغو کردن افزایش تعرفه‌های تجاری و گمرکی می‌تواند بر روی بازارهای جهانی ارز تاثیر بسزایی بگذارد.

رودریگو کاتریل، تحلیلگر ارشد بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت : در صورتی که این نشست پایانی برای جنگ تجاری چین و آمریکا باشد، می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری از سمت دلار به سوی سایر ارزها سوق پیدا کند و این خبر خوبی برای سایر ارزهای بزرگ جهان نظیر دلار استرالیا و ین ژاپن به شمار خواهد رفت.

ین ژاپن که دلار در برابر آن ۰.۲۵ درصد رشد داشت، در بازار معاملات آسیایی روز دوشنبه در ۱۱۳.۲۲ دلار معامله شد.

بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که ین ژاپن همچنان در برابر دلار تحت تاثیر تفاوت سیاست‌های تحکیم مالی فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی ژاپن با یک روند نزولی و کاهشی روبرو باشد.

یورو نیز در بازار معاملات آسیایی امروز با اندکی کاهش در ۱.۱۳ دلار ایستاد و معامله شد. این ارز اروپایی هفته گذشته ۰.۷ درصد از ارزش خود را در برابر دلار تحت تاثیر اختلافات اتحادیه اروپا با ایتالیا بر سر بودجه سال آینده و آمارهای ضعیف اقتصادی منطقه یورو از دست داد.