۰ نفر

دبیر کل کانون صرافان ایرانیان مطرح کرد:

پشت پرده معامله صرافان در کانال ۱۰هزار تومانی / صرافان از دولت و بانک‌ها ارز نمی‌گیرند

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 305990
پشت پرده معامله صرافان در کانال ۱۰هزار تومانی / صرافان از دولت و بانک‌ها ارز نمی‌گیرند

دبیر کل کانون صرافان ایرانیان با اشاره به روند کاهشى نرخ ارز گفت: ادامه این روند در ایران به دلیل تاثیر پارامترهاى سیاسى و اجتماعى بر نرخ ارز، قابل پیش‌بینى نیست و تصویب لایحه اف اى تى اف در مجلس نیز در کوتاه‌مدت بر نرخ ارز تاثیر چندانى ندارد.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانى؛ رضا ترکاشوند در اولین نشست خبرى خود که صبح امروز در کانون صرافان برگزار شد با بیان این که  فعالیت صرافى‌ها به دو برهه قابل تقسیم است، اظهار کرد: تا قبل از تاریخ ٢١فروردین سال جارى صرافى‌ها با رعایت مقررات در حال فعالیت بودند اما بعد از این تاریخ به دلیل سوء برداشت‌هایى که از فعالیت آن ها شکل گرفت، به مدت ٤ماه تعطیل شدند و در نتیجه بازار شفاف قبل از ٢١فروردین به بازارى غیر شفاف و زیر زمینى تبدیل شد.

ترکاشوند ادامه داد: در حال حاضر و بعد از روى کار آمدن رییس جدید بانک مرکزى، پیگیر برداشتن موانع قبلى هستیم و صرافان پله پله در حال حرکت براى رسیدن به فعالیت سابق خود هستند.

وى همچنین در خصوص بخشنامه کانون مبنى بر این که صرافى ها نرخ دلار را ١٠هزار تومان اعلام کنند، تصریح کرد: این بخشنامه توسط کانون ابلاغ شد و دلیل آن هم این بود که بانک مرکزی به بانک ملی و بانک‌ها دستور داد تا کف قیمت را تعیین کند و در آن کانال معامله کنند؛ کفی بود که از سمت بانک مرکزی اعلام شد و ما نیز به صرافها دستور دادیم به سمت تعادل حرکت کنند.

ترکاشنوند در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنى بر این که "علت ممانعت صرافى ها از خرید و فروش ارز چیست" گفت: قبل از تاریخ ٢١فروردین، صرافى ها تمام ارز بازار را تامین مى کردند که بعد از این تاریخ، سیاست‌هاى بانک مرکزى تغییر کرد و به سمتى رفت که دیگر بازیگر بازار باشد نه بازارساز.

دبیر کل کانون صرافان ادامه داد: صرافی‌ها مانند گذشته به روش بانکی ارز دریافت نمی‌کنند و فقط ارز خریداری شده از مردم را می‌فروشند. شاید از این به بعد این جمله را بیشتر بشنوید که صرافی‌ها می‌گویند "ارز نداریم"!

او با اشاره به رابطه دولت و کانون صرافان بیان کرد: متاسفانه دولت با بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها مشورت نمی‌کند، البته این موضوع در حال حاضر با ریاست آقای همتی تا حدودی بهتر شده است.

ترکاشوند درباره چگونگی پیدایش دلار هرات و سلیمانیه و دبی اظهار کرد: بخشی از ارز نقدی توسط این کشور‌ها به ایران وارد می‌شود بنابراین تا حدودی قیمت ارز تحت تاثیر این کشور‌ها قرار دارد.

دبیر کل کانون صرافان با بیان این که 650صرافی مجاز در داخل کشور وجود دارد، افزود: به مردم توصیه می‌کنیم ارز مورد نیاز خود را فقط از طریق صرافی‌های مجاز تهیه کنند؛ آن‌ها می‌توانند در کنار دریافت ارز از صرافی‌ها، سند سنا و همچنین پرینت شماره سریال اسکناس خود را نیز از آن‌ها بگیرند.

او همچنین به خرید سکه و مسکوکات ساخته شده توسط بانک مرکزی، تنها از طریق صرافی‌ها تاکید کرد و گفت: فروش مسکوکات بانک مرکزی از جمله سکه به عهده صرافان است و بقیه مشاغل از جمله طلافروشان طبق قانون اجازه فروش این مسکوکات را ندارد.

ترکاشوند همچنین درباره عرف سود صرافی‌ها توضیح داد: عرف سود صرافی‌ها برای دلار زیر یک درصد و حداکثر 100 تومان و برای سکه بین 100 تا 150تومان است.