۰ نفر

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین؛

سپرده‌گذاری ارزی ابزاری جهت مصون ماندن از نوسانات نرخ/ چرا بانک‌ها تمایلی به این کار ندارند؟

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۹:۱۷
کد خبر: 305198
سپرده‌گذاری ارزی ابزاری جهت مصون ماندن از نوسانات نرخ/ چرا بانک‌ها تمایلی به این کار ندارند؟

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران، سپرده‌گذاری ارزی را ابزاری مناسب جهت مصون ماندن سرمایه‌های ارزی از نوسانات نرخ دانست و گفت: در کشورهایی که نوسانات نرخ ارز اعتماد مردم را سلب می‌کند و منجر به نگرانی فعالان اقتصادی به جهت از بین رفتن اندوخته‌های ارزی‌شان می‌شود، بانک‌ها از این ابزار برای هدایت منابع و جلوگیری از تبدیل شدن به سرمایه‌های سرگردان استفاده می‌کنند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ محمد لاهوتی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این که سپرده‌گذاری ارزی یکی از راهکار‌های کارآمد بانکی برای جذب وجوه خارجی در هر کشوری است، اظهار کرد: هر کشوری متناسب با شرایط اقتصادی خود، نرخ بهره متفاوتی برای جذب سپرده‌های ارزی در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال در ایران نرخ بهره سپرده ارزی بین 4تا6 درصد تعیین شده در حالی در بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه به جهت اقتصاد با ثباتی که دارد، نرخ بهره کمتری پرداخت می‌کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: حتی در بعضی از کشورها مانند سوئیس و اغلب کشور‌های اروپایی برای سپرده‌گذاری ارزی در بانک نه تنها به سپرده‌گذاران سودی نمی‌دهند بلکه برای نگه‌داری از آن منابع، وجوهی نیز دریافت می‌کنند.

لاهوتی به فروش اوراق مشارکت ارزی به تعداد بالا در کشور در دهه 80 اشاره کرد و افزود: در آن زمان استقبال خوبی از این اقدام در بیشتر کشور‌ها صورت گرفت اما متاسفانه در ایران به دلیل سوء تدبیری که در دولت نهم و دهم اتفاق افتاد و یکباره شاهد جهش نرخ ارز شدیم، تمام تلاش‌ها از بین رفت.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در آن زمان بانک‌ها علی‌الرغم دریافت وجوه ارزی از مردم، در زمان بازپرداخت به آنها وجوه ریالی پرداخت کردند، البته این اتفاق به دلیل فاصله زیاد بین نرخ ارز آزاد و دولتی رخ داد اما در نهایت لطمه بزرگی به اعتبار بانک‌ها وارد کرد و جو بی‌اعتمادی را در بین مردم گشترش داد.

او با بیان این که این اتفاق برای اولین بار در نظام بانکداری کشور رخ داد اما از آن به بعد جو بی‌اعتمادی تشدید شد، تصریح کرد: با وجود این که تا کنون بسته‌های متعددی توسط دولت یازدهم و دوازدهم برای ترغیب دارندگان وجوه خارجی، جهت سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها تعریف شده، اما از این بسته استقبال چندانی نشده است زیرا باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که اعتمادسازی زمان طولانی می‌طلبد اما برای تخریب آن تنها یک لحظه و یک اشتباه کافی است.

این عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که "علت عدم تمایل برخی بانک‌ها برای جذب سپرده‌های اری جیست؟" گفت: بهره بانکی برای سپرده ارزی در ایران نسبت به سایر کشور‌ها بالا است ولی بانک مرکزی برای تشویق و جذب سرمایه‌های سرگردان ارزی و کنترل این بازار، پیشنهاد جذب سپرده ارزی را داده و حتی در کنار این موضوع به بانک‌ها اعلام کرده که مبلغی را جهت تفاوت نرخ پرداخت می‌کند اما متاسفانه به همان دلیل بی‌اعتمادی پیش آمده، حتی بانک‌ها به بانک مرکزی اعتماد نمی‌کنند، در صورتی که بانک مرکزی همیشه از بانک‌ها حمایت کرده است.

لاهوتی به رفع مسئله سرمایه‌های سرگردان با ارتقاء سپرده‌گذاری ارزی تاکید کرد و گفت: طی چند روز گذشته که قیمت ارز پایین آمده شاهد سرازیر شدن ارزهای خانگی مردم به بازار هستیم بنابراین سپرده‌گذاری ارزی ابزاری است که هم در زمان افزایش و هم کاهش نرخ ارز، می‌تواند کمک موثری در جهت کنترل سرمایه‌های سرگردان باشد.