۰ نفر

معاون اقتصادی رئیس جمهور؛

در مسیر توازن و تعادل بازار ارز حرکت می‌کنیم/ مردم سرمایه خود را در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 304854
در مسیر توازن و تعادل بازار ارز حرکت می‌کنیم/ مردم سرمایه خود را در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به تحولات اخیر­ ارز گفت: به نظر می رسد بازار در مسیر توازن و تعادل حرکت می کند و در حال رسیدن به آرامش و ثبات هستیم.

محمد نهاوندیان در حاشیه هیئت دولت درجمع خبرنگاران گفت: از همان ابتدا مشخص بود که نرخ بازار سوم عمق زیادی ندارد که قابلیت آن را داشته باشد تا به عنوان نرخ مرجع در محاسبات اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداو سیما ،  وی با بیان اینکه این مسئله ناشی از یک حالت التهاب و انتظار تورمی ایجاد شده بود گفت: خوشبختانه در افکار عمومی این واقع بینی حاصل شد و دیدیم که با چه سرعتی آن افزایش غیر واقعی تبدیل به یک روند کاهشی شد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شاخص های اقتصادی نشان می دهد این روند باید­ ادامه پیدا کند گفت: در تحولات اخیر مردم متوجه شدند که اگر تصمیمات پر ریسک بگیرند ممکن است متضرر شود .
وی در عین حال تاکید کرد: ما می دانیم که مردم نگران سرمایه های خود هستند و می خواهند قدرت خرید اندوخته هایشان حفظ شود اما رفتار اکثریت جامعه یک رفتار ریسک گریز است و نمی تواند از دلالانی تبعیت کنند که اصولا با سفته بازی پول در می آورند.
نهاوندیان با بیان اینکه در چنین شرایطی مردم می خواهند در مورد اندوخته هایشان اطمینان داشته باشند افزود: لازمه تصمیم گیری در این مورد این است که برای سرمایه گذاری های خود با یک مشاور اقتصادی مشورت کنند و به هشدارهای مسئولان توجه کنند.
وی با اشاره به مسئله مالباختگان سپرده گذاران­ موسسه های مالی غیرمجاز افزود: این ماجرا عبرتی است برای همه ما که به قول یک جایی که اعتبار زیادی ندارد دل خوش نکنیم و وقتی وعده سود 30 یا 40 درصد به ما داده می شود بدانیم که این مسئله نرخ ریسک بالایی هم دارد.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه باید گزینه های اعتماد بخشی برای سرمایه ها و اندوخته های مردم ایجاد شود گفت: خوشبختانه تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی­ گزینه های اعتماد بخشی را برای سرمایه گذاری مردم ایجاد کرده است .
وی در توضیح این مسئله افزود: اعطا اختیارات به بانک مرکزی برای انتشار اوراق ارزی- ریالی و همچنین مصوبه این شورا درباره صندوق های سرمایه گذاری که هم ریسک پایین تری دارند و هم از نظر عملیاتی ساده تر هستند همان چیزهایی است که مردم دوست دارند بنابراین مردم می توانند سرمایه های خود را در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند .
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به دیگر مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: در هفته های آینده شاهد آن خواهیم بود که گزینه های اطمینان بخشی برای حذف خرید اندوخته های مردم در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
نهاوندیان به موضوع فضای مجازی هم اشاره کرد و گفت: در اتفاقاتی که روزهای اخیر افتاد مردم در کنار کارشناسان اقتصادی وارد میدان شدند ودر مقابل یک جریان مرموز و نگران کننده ایستادگی کردند .
وی افزود: در این مصافی که رخ داد مردم بین­ ­شخصیت های مورد احترام و مرجع خود و سایت های ناشناس و مجهول الحال طرف شخصیت های مرجع را گرفتند و نتایج این انتخاب نیز در دو سه روز گذشته خودش را نشان داد.
نهاوندیان با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ارز در هفته گذشته ناشی از تردیدهای ایجاد شده در مورد اختیارات بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی و ارزی کشور بود گفت: با این تصمیمات بسیار سریع و قاطع که در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد به بانک مرکزی اجازه داده شد با تمام اختیاراتی که دارد در بازار ارز مداخله کنند و بازار را مدیریت کنند این مسئله به فعالان بازار این پیام را داد که نمی توان با یک حجم بسیار کم دربازار موج ایجاد کرد و بانک مرکزی با تمام توانش در این بازار حضور خواهد داشت.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ ارز تردیدهای ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا در سامانه نیما بود گفت: با اختیاراتی که به بانک مرکزی داده شده این بانک مجاز است در بازار نیما مداخله کند و اگر خریداری برای ارز عرضه شده صادرکنندگان وجود نداشت خودش آن ارز را خریداری کند و اگر بازار با کمبود عرضه کننده مواجه شد نیاز بازار را تامین کند بنابراین حضور محکم بانک مرکزی در دو طرف عرضه و تقاضا اطمینان بخشی سامانه نیما را افزایش داد و این مسئله به کاهش قیمت ارز انجامید.
وی تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص تشکیل نهاد ویژه اقتصادی به منظور نقل و انتقال ارز را که مصونیتی در برابر تحریم های آمریکا ایجاد می کند از دیگر عوامل کاهش التهاب در بازار ارز عنوان کرد و افزود: هم اکنون از نظر منابع ارزی در شرایط مناسبی به سر می بریم و درآمدهای ارزی ما در 6 ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است اگرچه تهدیدات دشمن اقتضا می کند اقدامات احتیاط آمیز را افزایش دهیم.