۰ نفر

چرا سازمان مالیاتی از معامله‌کنندگان ارز مالیات نمی‌گیرد؟

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۵۷
کد خبر: 299461
چرا سازمان مالیاتی از معامله‌کنندگان ارز مالیات نمی‌گیرد؟

نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه سازمان مالیاتی است از کسانی که ارز خرید و فروش می‌کنند و هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و یک شبه میلیاردر می‌شوند، مالیات بگیرد و در این خصوص هیچ خلأ قانونی نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی بختیار در خصوص نوسانات نرخ ارز، اظهار کرد: در وهله اول لازم است به عنوان نماینده مردم در مجلس از تمام ملت شریف ایران، جوانان، بیکاران و افرادی که امروز با مشقت زندگی می‌کنند عذرخواهی کنم. امروز مردم شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کنند.
وی افزود: امروز شاهد سیال شدن نقدینگی در کشور هستیم و سیال شدن نقدینگی سبب شده این نقدینگی به سمت بازار سکه و ارز بیاید و این بازار مردم را بیچاره کرده است. بارها به دولت تذکر دادیم و در این شرایط وزیر اقتصاد را استیضاح کردیم. همه این‌ها در واقع نشانه به هم ریختگی در بازار سکه و ارز است. علتش این است که برخی فکر می‌کنند ثروتشان در حال کاهش است و پولشان را از بانک بیرون کشیده‌اند و در بازار سکه و ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند.
این عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص مقصر است. طرح‌هایی را آماده کردیم که اعلام وصول شد و به دنبال آن هستیم تا در دستور کار مجلس قرار بگیرد. بحث اخذ مالیات از درآمدی که در این حوزه حاصل می‌شود ضروری است. کسی که در حوزه سکه برای خود درآمد کسب می‌کند درآمدش باید مشمول مالیات شود.
بختیار با بیان اینکه در بازار ارز هم باید به همین شکل عمل کرد، افزود: کسانی که ارز خرید و فروش می‌کنند و هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و یک شبه میلیارد می‌شوند وظیفه سازمان مالیاتی است که از این افراد مالیات بگیرد و در این خصوص هیچ خلأ قانونی نداریم. یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز این نیست که بگیر و ببند راه بیندازیم بلکه باید به هر میزانی که این افراد ارز خرید و فروش می‌کنند مابه‌التفاوت آن را مالیات پرداخت کنند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌های عامل موظف هستند که در این خصوص اقدام کنند. چرا سازمان مالیاتی در این زمینه اقدام لازم را انجام نمی‌دهد؟ مالیات تکلیفی در قوانین مالیاتی فعلی موجود است و سازمان مالیاتی مکلف است مالیات بگیرد. چگونه است که از تولید کننده مالیات می‌گیریم اما از افرادی که در بازار سکه و ارز درآمد کسب می‌کنند مالیات نمی‌گیریم؟

وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است

وی ادامه داد: لازم است میزان مالیات بر درآمد را بالا ببریم. مثلاً اگر در تولید ۲۵ درصد مالیات می‌گیریم اینجا باید برای درآمدهای ارزی افراد درصد مالیات را افزایش دهیم.
بختیار خاطرنشان کرد: هم‌اکنون وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است. مشکلی که داریم این است که مردم احساس ناامنی اقتصادی می‌کنند و فکر می‌کنند با وضع تحریم‌های نفتی آمریکا باید پولشان را در بازار ارز خرج کنند. این امر سبب می‌شود که وضعیت بازار ارز متلاطم شود و بین عرضه و تقاضا تناسب وجود نداشته باشد.
این عضو کمیسیون انرژی در مجلس گفت: وظیفه مردم این است که به جای اینکه از تحریم‌های نفتی احساس ناامنی کنند بیایند و با مسئولان همراه شوند. بدون همکاری کارگزاران و مردم این مشکل حل شدنی نیست. دولت هم باید به مردم اطمینان دهد و از مردم کمک بخواهد. مردم هر زمان مسئولان از آنان کمک خواسته‌اند جواب رد ندادند. مگر مردم تحریم‌های سخت را تحمل نکردند؟ رییس جمهور باید از مردم بخواهد ۱۶۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی را که در دستشان است در بازار تولید سرمایه‌گذاری کنند.
وی گفت: اگر این حجم پول در بازار تولید سرمایه‌گذاری شود مشکل بیکاری به طور کامل حل می‌شود، اما اگر در بازار سکه و ارز هزینه شود برای کشور فاجعه به بار می‌آورد. قیمت واقعی دلار بیشتر از ۷۰۰۰ تومان نیست و بقیه آن حباب است و قیمت دلار را باید تک نرخی کنیم.