۰ نفر

انتقاد از آزاد سازی واردات مصنوعات طلا

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 299112
انتقاد از آزاد سازی واردات مصنوعات طلا

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا وجواهر: تصمیم اخیر دولت مبنی بر آزاد سازی واردات مصنوعات طلا، تولید داخل را نابود می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، حسین پنداروند افزود: حتی در پنجاه سال قبل هم واردات مصنوعات طلا به دلیل حمایت از صنعت داخلی ممنوع بود. چگونه است درسالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده ، واردات مصنوعات طلا آزاد می شود. 
وی با انتقاد از تصمیمات اخیر در زمینه بازار طلا گفت: در زمینه پیش فروش سکه هم بارها از بانک مرکزی خواستیم این کار را متوقف کند و این مسئله به بازار ضربه می زند ، اما متاسفانه گوش ندادند و اخیرا هم طرح غیرکارشناسی داده اند که واردات مصنوعات طلا را آزاد کرده است. این کار بدون آنکه سازو کار آن دیده شود قطعا واحدهای تولیدی مصنوعات طلا در کشور را نابود خواهد کرد. 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا وجواهر با بیان اینکه بسیاری از طلاهای وارداتی کسری عیار دارند گفت: این مسئله به مرور باعث زیان های هنگفت به کشور خواهد شد. 
پنداروند درباره نحوه محاسبه اجرت ساخت در مصنوعات طلا هم گفت: هم اکنون بطور میانگین 40 درصد ارزش طلا ، برای مالیات ارزش افزوده ، سود واحد فروش و اجرت ساخت از مصرف کننده نهایی دریافت می شود که از این 40 درصد فقط 5 درصدش به تولیدکننده می رسد. 
وی افزود: طبق تعرفه های موجود 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ، 7 درصد سود واحد فروش و بطور میانگین 10 درصد سهم بنکداری و تولید کننده باید به ارز روز طلا اضافه شود اما بعضا شاهدیم برخی مصنوعات با 40 ، 50 و حتی 70 درصد ارزش طلای بکاررفته درآن مصنوع به فروش می رسد که عمده این سود به جیب واسطه ها می رود. 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر با تاکید براینکه دریافت این میزان سود دریک مصنوع ظلم به مصرف کننده است گفت : لایه هایی بین تولیدکننده و مصرف کننده وجود دارند که این سود به جیب آنها می رود .
وی دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز یکی از مشکلات صنعت طلا عنوان کرد و افزود: نتیجه این مسائل رکود در صنعت طلای کشور است.