۰ نفر

از دولت می‌خواهیم ارز همراه حجاج را افزایش دهد

۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۰
کد خبر: 286446
از دولت می‌خواهیم ارز همراه حجاج را افزایش دهد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: 200 دلار اختصاص یافته برای ارز همراه حجاج متناسب با روزهای اقامت آنان در عربستان نیست و از این رو از دولت می خواهیم تا ارز همراه زائران بیت الله الحرام را افزایش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما افزود: در حالی که مسافران سفرهای تفریحی 500 تا هزار یورو می گیرند، حاجیان برای اقامت 35 تا 40 روزه در عربستان نیازمند یک حداقل ارز همراه هستند.

وی گفت: ارز مورد نیاز برای مسکن، تغذیه، تدارکات و حمل و نقل حجاج ایرانی با مصوبه دولت در اسفند 96 به نرخ 3883 تومان به ازای هر دلار خریداری شد.

قاضی عسکر با انتقاد از برخی مباحث در فضای مجازی با عنوان حج یارانه ای افزود: این مسئله به هیچ وجه درست نیست و ظلم به حاجیان ایرانی است.

سرپرست زائران ایرانی از حاجیان خواست همچون سالهای گذشته از طرح مباحث تفرقه افکنانه در حج خودداری کنند و با توجه به داعیه دار بودن جمهوری اسلامی در وحدت امت اسلامی بر روی این موضوع تمرکز کنند.

وی گفت: 10 هزار و 350 زائر ایرانی امسال از اهل سنت هستند که باعث عزت جمهوری اسلامی و مبلغان کشورمان خواهند بود.
قاضی عسکر افزود: پس از حج پارسال 26 کمیته آسیب شناسی تشکیل شد و تلاش شده با بهره گیری از نقطه نظرات کارشناسی این کمیته ها​ آسیب های پارسال در حج 97 دیده و تکرار نشود.

وی گفت: در اجرای دیپلماسی حج با کشورهای مختلف در ارتباط هستیم و این ارتباطات بسیار تأثیرگذار هستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: در مذاکره با طرف سعودی تأکید کردیم که روابط سیاسی با مسائل حج متفاوت است و سعودی ها پذیرفتند که این دو را از هم جدا کنند، از اینرو سال گذشته شاهد حجی در امنیت، با عزت و کرامت بودیم و تلاش می کنیم که حج امسال هم بهتر از پارسال در امنیت و با آرامش بیشتر برگزار شود.

قاضی عسکر در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت نرخ برخی از کاروان ها گفت: همه حجاج ایرانی در حمل و نقل، تغذیه و تداراکات یکسان هستند و هیچ تبعیضی میان زائران ایرانی وجود ندارد و تنها تفاوت در پرداخت ها در موضوع مسکن و محل اقامت حجاج است.

وی افزود: تلاش کرده ایم تا قیمت تمام شده سفر به سرزمین وحی از زائران بیت الله الحرام گرفته شود و صرفه جویی های لازم برای جلوگیری از افزایش جهشی هزینه های حج امسال انجام شده است.

قاضی عسکر گفت: در پایان سفر اگر صرفه جویی دیگری صورت گیرد مابه التفاوت پرداختی و هزینه های حج به حساب حجاج واریز می شود.

وی با اشاره به تلاش مداوم برای پیگیری فاجعه منا افزود: سعودی ها شهدای منا را در مرحله دوم رسیدگی قرار داده اند و دیه شهدای مسجدالحرام را محاسبه و پرداخت کرده اند و مدعی شده اند به خاطر نبود سفارت ایران در عربستان نمی توانند تا دیه شهدای ایرانی مسجدالحرام را پرداخت کنند.

سرپرست زائران ایرانی گفت: سعودی ها در کمیته حقیقت یاب تا کنون از جمهوری اسلامی ایران دعوت نکرده اند و بدون بررسی 800 مصاحبه حادثه دیدگان و شاهدان عینی فاجعه منا که در اختیار ماست نتایجشان را منتشر کرده اند.

قاضی عسکر ابراز امیدواری کرد: در مذاکرات حج امسال هم موضوع شهدای فاجعه منا پیگیری شود.

وی در خصوص برقراری سفرهای عمره مفرده هم گفت: به واسطه نبود تفاهمنامه مشخص میان تهران و ریاض برای سفرهای عمره پس از حج 96 نتوانستیم این سفرها را از سر بگیریم زیرا در صورت بروز مشکلات احتمالی، امکان حل و فصل آنها وجود نداشت.

قاضی عسکر ابراز امیدواری کرد: با برگزاری خوب حج تمتع امسال، مقدمات از سر گیری عمره مفرده فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: شش میلیون ایرانی که سالهاست ثبت نام کرده اند در نوبت عمره هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: 400 قلم دارو و 360 لوازم مصرفی پزشکی به وزن 52 تن هفته گذشته به جده رسید و کار ترخیصش از این فرودگاه امروز انجام شد.

دکتر سید علی مرعشی افزود: همراه داشتن 11 قلم دارویی با ترکیبات مرفین، متادون و کدئین برای حجاج ممنوع است و از زائران می خواهیم از به همراه داشتن این اقلام دارویی جداً خودداری کنند.

وی با این حال گفت: حجاجی که بیماری های خاص قلبی، ریوی، دیابت، فشار خون یا اعصاب و روان دارند و از داروهای خاصی استفاده می کنند باید از این داروها به مقدار نیازشان در مدت سفر به عربستان به همراه داشته باشند.

مرعشی افزود: تیم پزشکی حج و زیارت از امروز در مدینه منوره مستقر شده است.