۰ نفر

فهرست دریافت‎کنندگان ارز مسافرتی هم اعلام می‎شود؟

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 282745
فهرست دریافت‎کنندگان ارز مسافرتی هم اعلام می‎شود؟

بعد از انتشار نصفه و نیمه فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات، معاون رئیس جمهور از بانک مرکزی خواسته میزان ارز تخصیص یافته به مسافران را هم اعلام کند.

تلاطم های ارزی و فضای ملتهب اقتصادی کشور موضوع غیرقابل انکاری است که بر کسی پوشیده نیست. فضای اخیر در بازار ارز موجب شده تا سایر بازارهای اقتصادی نیز تحت تأثیر قرار بگیرند و سیر صعودی و بعضاً با نوسان شدید را پیش بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، همین موضوع البته در هفته گذشته اعتراض بازاری ها را به همراه داشت و موجب شد تا یکی دو روز هم بازار تعطیل شود.

رئیس جمهوری بعد از این اتفاق ها به وزرای خود ماموریت داد تا فوراً با مردم صحبت کرده و گزارش عملکرد درباره ارزهای دولتی تخصیص یافته به کالاهای مختلف را اعلام کنند.

روحانی روز چهارشنبه در جمع مدیران اجرایی خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد اسامی دریافت‌کنندگان دلار 4200تومانی را منتشر کنند. آقای روحانی گفته، مردم باید بدانند که چه‌کسی، برای چه‌امری و به‌چه‌میزان ارز دولتی دریافت کرده است.

در همین راستا هم 2 روز قبل بانک مرکزی لیست 53صفحه‌ای شامل 1482 شرکت  و اشخاص دریافت‌کننده ارز رسمی را منتشر کرد. در این لیست محل تأمین ارز برای واردکنندگانی که در 2 ماه اخیر ثبت سفارش انجام داده‌اند از طریق بانک مرکزی (منابع نفتی) و ارز ورودی سامانه نیما اعلام شد.

امروز اما دولت خبر آمد که علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفته است: به منظور شفاف سازی و اطلاع عموم مردم، از بانک مرکزی درخواست شده است، میزان ارز تخصیصی به مسافران و گردشگران را به تفکیک مقصد اعلام کند.

باید دیدکه بانک مرکزی به این درخواست معاون رئیس جمهور چه پاسخی خواهد داد و آیا فهرست مسافرانی که ارز دولتی گرفته اند را منتشر می کند؟!

در لیست اول دریافت کنندگان ارز دولتی که از سوی بانک مرکزی منتشر شد اطلاعات مربوط به تأمین ارز برای واردات قطعات علی‌الخصوص قطعات خودرو و برندهای مطرح لوازم خانگی نبود. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده بود مشخصات این شرکت‌ها و اشخاص بنا بر درخواست وزیر صمت منتشر نشده است.

هرچند پس از انتشار اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر اعلام نشدن اسامی شرکت‌های واردکننده خودرو به‌درخواست وزارت صنعت، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای ضمن رد این موضوع اعلام کرد: «همه تعرفه‌های مربوط به کلیه خودروهای سواری (با کد 8رقمی) برای هر مورد شامل ذکر نام شرکت واردکننده و میزان ارز تأمین‌شده برای واردات آن خودرو به بانک مرکزی اعلام شده است تا به استحضار همه هموطنان برسد.

گفتنی است بعد از انتشار لیست ارزبگیران مشخص شد تعدادی از شرکتهای ارزبگیر در محلی به‌غیر از حوزه تخصصی خود اقدام به واردات کالا کرده‌اند. مهمترین نمونه آن که در رسانه‌ها بازخورد زیادی پیدا کرد، واردات قهوه‌ساز توسط یکی از شرکتهای واردکننده خودرو بود. همچنین مشخص شد برخی شرکتهای دارویی در حوزه غیرتخصصی خود به واردات بخارشور اقدام کرده بودند. این موضوع امروز با واکنش سازمان غذا و دارو روبه‌رو شد و فعلاً به اشتباه ترجمه اکتفا شده است. از طرفی یکی از شرکتهای فعال در حوزه ورزش توانسته با ارز دولتی تایر خودرو وارد کند. همچنین رسانه‌ها از دریافت ارز توسط یک شرکت فعال در حوزه فرش که لوبیا وارد کرده بود خبر داده بودند.

این در حالی بود که برخی از شرکتهایی که اسمشان در لیست مذکور آمده بود فعالیت در حوزه غیرتخصصی را رد کرده‌اند، به‌عنوان مثال یکی از شرکتهای فعال در حوزه دارو، واردات بخارشور را تکذیب کرد و اعلام کرده بود بانک مرکزی باید لیست خود را اصلاح کند. نگاهی به پشت‌پرده فعالیت 3000 شرکت اصلی فعال در حوزه بازرگانی، موضوع فعالیت غیرمرتبط آنها را رد نمی‌کند اما اتفاقاتی که روز گذشته در رسانه‌ها افتاد می‌تواند دلایلی داشته باشد که ورود به آن برای حفظ مسیر فعلی شفافیت مشخصات شرکتهای ارزبگیر ضروری است.

بانک مرکزی البته وعده داده که لیست دوم ارز بگیران را به زودی منتشر خواهد کرد.