۰ نفر

اسرار تجاری‌مان پیش رقبا لو می‌رود!

اعتراض واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰تومانی به انتشار اسامی

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
کد خبر: 282586
اعتراض واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰تومانی به انتشار اسامی

در پی انتشار اسامی واردکنندگان کالا با ارز 4200 تومانی در دو ماهه اخیر، برخی واردکنندگان کالا نسبت به افشای اطلاعاتی که آن را اطلاعات تجاری خود خوانده اند، معترض شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، برخی از واردکنندگان کالا با استناد به اینکه انتشار میزان ارز تخصیصی در کنار نوع کالای وارداتی و اسم شرکت می تواند قدرت رقابت آنها را در بازار در کنار رقبا از میان ببرد، تاکید کرده اند که با این روند تمایلی به واردات کالا در ماه های آتی با ارز 4200 تومانی ندارند .
عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این خصوص گفت: هر چند شفافیت از حلقه های مفقوده اقتصاد ایران است اما وقتی قرار است موضوع شفاف سازی در حوزه بنگاهی معنا یابد باید مسائلی را مد نظر قرار داد. 

وی با تاکید بر اینکه اعتراض برخی مبنی بر افشای اطلاعات تجاری شان در این راستا موضوعیت دارد، گفت: وقتی فهرست به این صورت منتشر می شود و اطلاعات انبوه ، آن هم به صورت خام در اختیار مردم قرار می گیرد با چند اتفاق روبرو می شویم اول اینکه ممکن است این شائبه پیش آید که تمامی وارد کنندگان و کسانی که اسامی شان در فهرست قرار دارد، مرتکب خلاف شده اند . وی گفت: وجه دوم موضوع نیز این است که با این پیش فرض خلافکاران واقعی نیز به درستی در جامعه شناسایی نمی شوند .  آرگون با تاکید بر اینکه پاسخ به این نکته که هدف از افشای این چنین اطلاعات چیست؟ اهمیت بالایی دارد، اضافه کرد: باید روی این موضوع بررسی بیشتری صورت گیرد . ما نیز موافق شفافیت هستیم اما نباید به اسم شفافیت سرمایه های اجتماعی را نشانه رفت .  وی رفتار این چنینی را برخورد با معلول خواند و گفت: باید برای ایجاد شفافیت در اقتصاد ، چرایی ایجاد شرایط رانتی را مورد بررسی قرار داد چرا که وقتی یارانه ارزی در این سطح اعطا می شود، طبیعی است که همه متقاضی استفاده از آن باشند.

 رییس جمهور پیش از این با استناد به ضرورت تنویر افکار عمومی و ایجاد شفافیت،خواستار انتشار اسامی تمامی واردکنندگانی شد که بر مبنای ارز 4200 تومان، نسبت به واردات کالا به کشور اقدام کرده اند.

 روز گذشته بانک مرکزی نسبت به انتشار اسامی برخی شرکت ها در این قالب اقدام کرد و گزارش های رسیده نشان می دهد فهرست دومی نیز بنا بر اعلام بانک مرکزی به زودی منتشر خواهد شد.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پیش تر اسامی واردکنندگان گوشی موبایل که ارز 4200 تومانی را در مقطع زمانی 22 فروردین تا پایان خرداد را دریافت کرده بودند، اعلام نمود . بر اساس اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت های وارد کننده گوشی تلفن همراه در دو ماهه اخیر 220 میلیون یورو برای واردات گوشی دریافت کرده بودند.

 پیش بینی می شود اسامی واردکنندگان خودرو نیز به زودی اعلام شود چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارسال اسامی واردکنندگان به بانک مرکزی خبر داد.