۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

کنترل نرخ ارز با رسمی شدن بازار ثانویه/ کاهش رانت در پی ورود دولت به بازار آزاد

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 281149
کنترل نرخ ارز با رسمی شدن بازار ثانویه/ کاهش رانت در پی ورود دولت به بازار آزاد

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست جدید دولت مبنی بر به رسمیت شناختن بازار ثانویه و تاثیر آن اظهار کرد: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت ارز طی چند روز گذشته، با اعلام این سیاست توسط رییس کل بانک مرکزی شاهد آرام شدن بازار در روز گذشته بودیم.

اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ ابوذر نجمی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره چگونگی سازوکار این تصمیم توضیح داد: قرار است ارز صادرکنندگان با نرخ متفاوقی به واردکنندگان داده شود که عملکردی شبیه به سامانه نیما خواهد داشت.

این کارشناس با اشاره به این‌که به طور حتم نرخ اعلام شده برای واردات بیشتر از 4200 تومان خواهد بود اعلام کرد: منطقی‌ترین نرخ حدود 6 تا 7 هزار تومان است که برای کالاهای مختلف متفاوت خواهد بود؛ اما همین که تزریق ارز توسط بانک مرکزی به این بازار صورت گیرد، موجب کنترل نرخ آزاد خواهد شد.

او در خصوص تاثیر این تصمیم بر وضعیت واردکنندگان، تصریح کرد: از این جهت که با رسمی شدن بازار آزاد، ریسک و دسترسی واردکنندگان به منابع ارزی بیشتر خواهد شد به نفع آن‌ها است اما به جهت بالاتر بودن نرخ نسبت به دلار دولتی متحمل ضرر می‌شوند.

نجمی ادامه داد: به طور کل می‌توان گفت این سیاست مناسب و به نفع اقتصاد کشور است.

این کارشناس اقتصادی به کاهش رانت در پی این تصمیم اشاره کرد و گفت: تا کنون به جهت این‌که منابع ارزی حاصل از درآمد نفت صرف کالاهای مصرفی و در نهایت بعد از واردات با نرخ دلار آزاد قیمت‌گذاری می‌شد، این اقدام تا حد زیادی از رانتی که در این میان به وجود آمده، جلوگیری خواهد کرد.

چرا دلار گران شد؟

او همچنین درباره دلایل افزایش قیمت ارز طی روزهای گذشته توضیح داد: از دلایل اصلی افزایش نرخ، ترس از بازگشت ایران به لیست سیاه اف ای تی اف، نزدیک شدن به زمان اعلام رسمی دوران جدید تحریم‌ها و همچنین افزایش تقاضا بوده است.