۰ نفر

رئیس اتحادیه طلا:

بازار طلا به دلیل بالا بودن قیمت کساد است

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۳۲
کد خبر: 265905
بازار طلا به دلیل بالا بودن قیمت کساد است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با وجود آنکه قیمت طلا در بازار در سطح بالایی قرار دارد اما خرید و فروش در سطح پایینی انجام می شود و مصنوعات طلا دچار رکود است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «آیت محمدولی» اظهار داشت: صنعت طلا حال و روز خوبی ندارد؛ بالا بودن قیمت تمام شده مصنوعات طلا قدرت تصمیم گیری از مردم را سلب کرده و به همین دلیل ترجیح می دهند برای حفظ اندوخته های خود بیشتر سکه بخرند.
وی افزود: در گذشته مردم با خرید زیورآلات طلا بخشی از دارایی های خود را پس انداز می کردند اما اکنون در کنار قیمت بالای طلای خام و هزینه اجرت، باید 9 درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده بپردازند که قیمت تمام شده را بالا می برد.
وی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظر دولت کاهش نرخ مالیاتی بخش طلا از 9 درصد فعلی به سه درصد است اما فعالان این صنعت بر این باورند که چون طلا سرمایه محسوب می شود، باید مالیات بر ارزش افزوده این بخش از اجرت کار که ارزش افزوده ایجاد می کند، اخذ شود.
محمدولی تاکید کرد: اگر به جای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلا، از اجرت آن مالیات اخذ شود، نیازی به کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در این بخش نیستیم و می توان همان نرخ 9 درصدی را همانند دیگر بخش های اقتصادی اعمال کرد.
 قیمت هر گرم طلای خام 18 عیار در بازار ایران حدود 170 هزار تومان قیمت دارد که با محاسبه اجرت ساخت، سود متعلقه و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، قیمت تمام شده هر گرم مصنوعات طلا را به حدود 200 هزار تومان می رساند.
لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال گذشته به مجلس شورای اسلامی ارسال شده که دولت پیشنهاد کرده نرخ مالیات بر ارزش افزوده در این بخش به یک سوم رقم فعلی کاهش یابد.