۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی تهران

قیمت ارز صادراتی نباید محدود و سرکوب شود/ موضوع ارز به یک موضوع اقتصادی-امنیتی تبدیل شد

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 264404
قیمت ارز صادراتی نباید محدود و سرکوب شود/ موضوع ارز به یک موضوع اقتصادی-امنیتی تبدیل شد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: قیمت ارز صادراتی نباید محدود شود، زیرا این اتفاق به معنای سرکوب کردن قیمت‌ها است.

مسعود خوانساری امروز در سی و پنجمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه حاکمیت یک بار برای همیشه باید تکلیف ارز را مشخص کند، گفت: ما باید این را قبول کنیم که ارز یک شاخص اقتصادی است و یک ارزش نیست. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در هفته‌های گذشته ارزش روبل روسیه و لیر ترکیه هم کاهش پیدا کرد، گفت: اما در این کشورها اتفاق خاصی نیفتاد، ولی در کشور ما با افزایش قیمت دلار تمام هنجارهای اقتصادی برهم می‌خورد و حتی هنجارهای اجتماعی هم برهم می‌ریزد و دلیل این موضوع این است ما نمی‌خواهیم ارز یک شاخص اقتصادی باشد.

وی افزود: از سال 90 ارزش رشد اقتصادی در داخل کشور منفی شده است و با این رشد منفی به هیچ وجه اشتغال جدید نمی‌توانیم ایجاد کنیم.

خوانساری با اشاره به اتفاقات مختلف از جمله بحث خروج آمریکا از برجام و سایر مسائل که منجر به افزایش قیمت ارز در بازار شد، گفت: همین مسائل باعث شد تا مردم به سمت خرید ارز برای حفظ ارزش پول خود هجوم بیاورند.

وی با اشاره به تصمیمات ارزی دولت در روزهای اخیر، گفت: به نظر می‌رسد دولت ناچار بوده چنین تصمیماتی را اتخاذ کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: اما اینکه این تصمیمات درست است یا غلط بحث زیاد است. یک بحث راجع به قیمت 4200 تومانی تعیین شده برای دلار است که آیا این قیمت واقعی است یا خیر.

خوانساری افزود: البته به دنبال تصمیمات ارزی در مورد چگونگی واردات و صادرات، تصمیماتی گرفته شده که دولت گفته است که برای کل واردات ارز 4200 تومانی را تأمین می‌کند، اما پیشنهاد ما این است که قیمت ارز صادراتی نباید محدود شود و محدودیت قیمت ارز صادراتی به معنای سرکوب قیمت است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: تصمیم گرفته شده در مورد ارز یک مقدار از حالت اقتصادی خارج شده و امنیتی شده است و موضوع ارز به یک موضوع اقتصادی-امنیتی تبدیل شده است و در این مقطع شاید دولت ناگزیر بوده چنین تصمیمی را بگیرد.