۰ نفر

کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان

۱۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 261518
کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان

طبق آمارهای صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار آمریکا از حساب‌های بانک‌های مرکزی جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ به پایین ترین سطح چهار سال اخیر رسیده است.

به گزارش مارکت واچ، آمارهای صندوق بین‌المللی پول در خصوص مقایسه ترکیب ذخایر ارزی خارجی نشان می‌دهد سهم دلار از ذخایر بانک‌های مرکزی جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ با ۰.۰۲ درصد کاهش، به ۶۲.۷ درصد رسیده است که کمترین میزان از زمان سه ماهه آخر سال ۲۰۱۳ تاکنون محسوب می‌شود. این در حالی است که سهم دلار در پایان سال ۲۰۱۶ به ۶۵.۳ درصد از کل ذخایر نیز رسیده بود. با این حال هنوز دلار با سهم بالای ۶۰ درصدی خود، مهمترین ارز ذخیره جهانی به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آمارهای صندوق همچنین نشان می‌دهد در حالی که دلار سال بدی را سپری کرد، یورو عملکردی درخشان داشت و سهم یورو از ذخایر جهانی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ به ۲.۰۱۸ تریلیون یورو رسید در حالی که در مدت مشابه سال پیش از آن ۱.۶۱۱ تریلیون یورو بود.

مارک کندلر- رئیس بخش استراتژی ارزی موسسه " براون برادرز" در یادداشتی نوشت: با توجه به تقویت افزایش یورو در سال ۲۰۱۷، فعالان بازار انتظار دارند جامعه ذخایر ارزی امسال از حامیان سرسخت یورو باشند. با این حال نباید فراموش کرد هنگامی که صحبت از تغییر در ترکیب ذخایر باشد، بانک های مرکزی با سرعتی بسیار کم عمل می کنند و هنوز نمی توان گفت که دوران پایان سلطه دلار فرارسیده است.

یوان چین نیز پس از راه‌اندازی قراردادهای نفتی به یوان در هفته گذشته و تصمیم بانک های مرکزی آلمان و فرانسه برای ورود این ارز به ذخایر ارزی خود، از دیگر کاندیداهای تبدیل شدن به یک ارز ذخیره جهانی است. با این حال با وجود افزایش ۱۲۳ میلیارد دلاری ذخایر در سال ۲۰۱۷ به نسبت رقم ۹۰.۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۶، سهم یوان از ذخایر ارزی جهانی اندک است. به گفته کندلر، این افزایش ۲۰ درصدی را می توان به دلیل تقویت ۶.۷ درصدی ارزش یوان در برابر دلار در سال گذشته توجیه کرد.

با توجه به رویکرد محافظه کارانه بانک های مرکزی در خصوص ذخایر ارزی می‌توان گفت شاهد تغییرات قابل توجهی در ترکیب ترازنامه‌های بانک‌های مرکزی نبوده‌ایم.