۰ نفر

یک کارشناس مسائل ارزی در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین:

تحلیل بازار ارز و دلایل افزایش قیمت/ دلار باز هم گران می‌شود؟

۱۳ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 261301
تحلیل بازار ارز و دلایل افزایش قیمت/ دلار باز هم گران می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه سال ۹۶ بازار ارز را به شدت هیجانی کرد، گفت: در حال حاضر بازار ارز مشکل تکنیکال دارد.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ ابوذر نجمی با اشاره به مسدود شدن حساب‌ تجار در چین از دی ماه سال گذشته که تا اوایل بهمن به طول انجامید و تاثیر آن در نوسانات ارز، اظهار کرد: در این دوران شاهد نوسانات چشمگیر قیمت ارز در داخل کشور بودیم اما مذاکرات با کشور چین و گشایش بلوک‌های ارزی ما در عمان با مجوز ویژه آمریکا، باعث شد بازار به حالت تعادل برگردد.

وی اضافه کرد: امارات نیز از سال 2016 اعلام کرد که از سال 2018 مالیات بر ارزش افزوده برای خدمات مالی اعلام می‌شود بنابراین از اواخر 2017 یعنی مهر و آبان سال 96 شروع به نام نویسی از شرکت‌ها و صرافی‌هایی که در این حوزه فعالیت داشتند کرد که این نیز با مانعی برای انجام عملیات صرافی‌ها در امارات روبه‌رو شد و نقل و انتقالات منابع ایران در امارات دچار مشکل کرد.

نجمی با بیان این‌که این دو عامل باعث افزایش نرخ حواله‌ای و در نتیجه افزایش قیمت دلار شد، اظهار کرد: با توجه به کاهش نرخ سپرده‌های بانکی در شهریور توسط بانک مرکزی، تقاضای فزاینده‌ای در بازار داخل به‌وجود آمد که ابتدا وارد بازار مسکن و بورس و سپس وارد بازار ارز شد و این بازار را هیجانی کرد.

این کارشناس مسائل ارزی درباره اقدامات بانک مرکزی در سال 96 مبنی بر کنترل بازار ارز اضافه کرد: جمع کردن دلالان از سبزه میدان و پاساژ افشار و صدور دستورالعملی مبنی بر این که صرافی‌ها اجازه فروش ارز بالاتر از نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی را ندارند همچنین محدود کردن ارز به میزان هزار دلار آن هم در صورت ارائه بلیط و پاسپورت و عوارض خروج از کشور، از اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار بود.

او ادامه داد: ممنوعیت ثبت سفارشات با دلار در اسفند ماه نیز اقدامی بود تا نرخ حواله را تحت تاثیر قرار دهد اما به دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقالات ما وجود داشت، تاثیری در کاهش نرخ و تقاضا نداشته است.

نجمی در پاسخ به این سوال که "آیا از موافقان افزایش نرخ دلار هستید یا خیر" گفت: من موافقم هیچ‌کدام نیستم آن چیزی که باعث افزایش نرخ ارز شده صرف نظر از این که اعتقاد من به افزایش نرخ ارز است و یا کاهش آن، این است که افزایش نرخ  مطابق وضعیت اقتصادی نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: در واقع قیمت واقعی برای دلار بر خلاف نظر دیگران قائل نیستم زیرا نه با ادبیات اقتصادی ایران و نه با مدل‌هایی که در قیمت‌گذاری ارز داریم سازگار نیست.

نجمی بزرگ‌ترین مشکل بازار ارز را مشکل تکنیکال و نقل و انتقالات وجوه دانست و اظهار کرد: طی یک سال گذشته با کاهش فروش نفت درآمد ارزیمان کاهش یافته که این نیز باعث بحران در بازار ارز شده است.

وی درباره چشم‌انداز بازار ارز در سال 97 گفت: اگر دولت و بانک مرکزی بتوانند مشکل نقل و انتقالات را در چین برطرف و برای امارات یک بازار جایگزین مانند ترکیه، عمان، قطر و بحرین ایجاد کنند (که احتمالش خیلی کم است)نرخ ارز کنترل می‌شود در غیر این صورت سال آینده جهش نرخ ارز خواهیم داشت.

نجمی با بیان این‌که طی چهار سال گذشته عملکرد بانک مرکزی چه قبل از امضای برجام و چه بعد از آن ضعیف بوده است، تصریح کرد: بانک مرکزی چه به لحاظ سیاسی و چه اقتصادی برنامه‌ی مشخصی برای بازار ارز که یکی از حساس‌ترین بازار‌های ایران است نداشته است.

او تعیین برنامه بلندمدت توسط بانک مرکزی را یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای کنترل بازار ارز دانست و کفت: این برنامه می‌تواند مبتنی بر ثبات نرخ ارز و یا تک نرخی کردن آن باشد که در نتیجه این سیاست، نرخ ارز افزایشی خواهد بود.

نجمی اضافه کرد: دومین راهکار برای کنترل بازار ارز، اصلاح نقشه ارزی ایران است به این معنی‌که بتوانیم نقل‌و انتقالات راحتی با کشورها داشته باشیم.