۰ نفر

پیش‌بینی عبور قیمت جهانی طلا از ۱۴۰۰دلار در سال جدید

۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۴۰
کد خبر: 259851
پیش‌بینی عبور قیمت جهانی طلا از ۱۴۰۰دلار در سال جدید

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت طلا در آغاز یک مسیر طولانی رشد و روند صعودی قرار دارد و قیمت این فلز گرانبها تا پایان امسال به بیش از ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید.

هر چند قیمت طلا و مسکوکات در بازارهای داخلی از نظر اقتصادی توسط عوامل مختلفی تعیین می شود، اما همواره دو عامل قیمت اونس جهانی و نرخ ارز دارای بیشترین تاثیر هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم ، بازار طلا هم در سال 96 تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز که در ماه های پایانی به کانال 5000 تومان رسید، نوسانات زیادی را طی کرد. این عامل سبب شد قیمت طلا در داخل با قیمت خیلی بالاتری از ارزش ذاتی آن معامله شود.

در ابتدای سال 96 تاثیر عامل خارجی بر قیمت محسوس تر بود، چرا که اظهارات مداخله جویانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سیاست های فدرال رزرو و بالارفتن نرخ بهره از یک سو و همچنین بالاگرفتن تنش میان ایالات متحده آمریکا و کره شمالی باعث شد قیمت اونس جهانی طلا با انتظار بالا رفتن همراه شود.

در دوره های عدم اطمینان فلز گران بهای طلا به عنوان دارایی امن شناخته می شود. انتخابات آمریکا هم از جمله دوره هایی بود که این انتظار عدم اطمینان را در جهان ایجاد کرد. هر چند با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و سیاست های کاهش مالیاتی از سوی دولت آمریکا قیمت طلای جهانی به سمت کاهش حرکت کرد و در طول سال 96 عوامل داخلی تاثیر گذار بر قیمت طلا پر رنگ تر شد.

در کشور ایران تعیین قیمت طلا حاصل ضرب قیمت ارز و اونس جهانی طلا است. به همین سبب هم تغییر قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا دارد. انتظار می رفت در سال 96 قیمت ارز (دلار) در کانال 3 هزار و 700 تومان نوسان داشته باشد. اما این اتفاق هر چند در ماه های اولیه سال برآورده شد، اما در ماه های آخر سال دلار  به کانال 5 هزار تومان رسید، که در نهایت با مداخله بانک مرکزی و برخورد قوه قضاییه با اخلال گران روند افزایشی دلار متوقف شد.

شورای جهانی طلا در تحلیل خود از قیمت طلا طی سال 2018 پیش بینی کرده است 4 عامل مهم در تعیین قیمت طلا تاثیر گذار خواهند بود. اولین عامل آن سیاست های پولی بانک های مرکزی کشورهاست. از طرفی قیمت دارایی ها، رشد اقتصادی جهان و عرضه و تقاضا در بازارها در تعیین قیمت طلا موثرند.

این گزارش تاکید می کند که قیمت هر اونس طلا در سال 2017 با رشد 13.5 درصدی مواجه شد که از سال 2010 بیشترین رشد قیمت بوده است. همین عامل هم سبب خواهد شد که قیمت طلا در سال 2018 برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان امیدوار کننده ارزیابی شود.

البته علی رغم اینکه قیمت اونس جهانی طلا به دلیل کاهش ارزش دلار با رشد مواجه شد. تقاضای جهانی طلا در سال 2017 به پایین ترین سطح خود رسید که این موضوع ناشی از کاهش تقاضای سرمایه گذاری و افت خرید بانک های مرکزی جهان در این سال بود. بر این اساس هم پیش بینی شورای جهانی طلا بر این است که اگر روند تقاضای طلا توسط بانک های مرکزی کشورها افزایش پیدا کند رشد قیمت جهانی این فلز گران بها در سال 2018 تداوم خواهد داشت.

بانک او سی بی سی نیز در پیش بینی خود از قیمت اونس طلا تا پایان سال 2018 برآورد کرده است که قیمت به کمتر از 1100 دلار خواهد رسید.

این بانک در تحلیل خود برآورد کرده است که افزایش تدریجی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و بهبود اوضاع اقتصادی جهان باعث خواهد شد تا قیمت طلا در سال آینده با کاهش رو به رو شود.

در گزارش بانک او سی بی سی تصریح شده است که بهبود رشد اقتصادی جهان به همراه افزایش نرخ بهره در کشورهای توسعه یافته و کشورهای آسیایی فشار زیادی بر قیمت طلا در ماه های آینده وارد خواهد کرد.

بارناباس گان، تحلیگر ارشد این بانک می گوید که قیمت طلا از ابتدای سال 2018 تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا با افزایش رو به رو شده است، که این مساله تحت تاثیر رابطه میان دلار و قیمت طلای جهانی است. اما اگر در طول این رشد اقتصادی جهان با افزایش چشمگیری رو به رو شود، رابطه بین ارزش دلار و قیمت طلا تا حد زیادی تضعیف می شود.

وی پیش بینی کرده است که تقاضای طلا در سال 2018 با کاهش رو به رو خواهد شد و روند کاهش تقاضا که در 7 سال گذشته تکرار شده است بازهم تداوم پیدا خواهد کرد.

مایکل پنتو، رئیس صندوق سرمایه گذاری پنتو پرتفوی که در این صندوق 10 تا 18 درصد سرمایه گذاری ها را به طلا اختصاص داده، معتقد است که با افت شدید ارزش اوراق قرضه آمریکا از پاییز سال آینده درخشش طلا شروع خواهد شد.

او می گوید از آنجایی که در شرایط کنونی نرخ بهره در آمریکا بیش از تورم افزایش پیدا کرده است سبب شده است تا نرخ بهره واقعی در آمریکا با افزایش رو به رو شود و فشارها بر قیمت طلا افزایش پیدا کند.

این تحلیلگر اقتصادی سرمایه گذاران طلا را به خودداری از شتاب زدگی دعوت کرده است و می گوید بهترین زمان برای افزایش تقاضا و قیمت طلا از ماه اکتبر فراهم خواهد شد.

پنتو افزایش نرخ بهره و رشد فزاینده بدهی های آمریکا را عامل اساسی در کاهش شاخص سهام بازارهای مالی این کشور می داند که تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد گذاشت.

تحلیلگران آمریکایی بر این باور هستند که آمریکا برای سرپا ماندن در اقتصاد جهانی مجبور است تا ارزش دلار را پایین نگه دارد تا به صادرات خود کمک کند. البته سیاست های دولتمردان ترامپ در قبال ارزش دلار در سال 2018 مشخص نیست. از طرفی ترامپ به دنبال تقویت ارزش دلار است و وزیر دارایی او سیاست تضعیف دلار را دنبال می کند. با این حال عدم شفافیت سیاست دولت آمریکا در قبال دلار سبب شده است که این گمانه زنی ایجاد شود که وضعیت فوق به نفع قیمت طلا تمام شود.

برخی کارشناسان اقتصادی باور دارند که قیمت طلا در آغاز یک مسیر طولانی رشد صعودی قرار دارد و این تحلیلگران بر خلاف گزارش بانک او سی بی سی قیمت هر اونس از این فلز زرین را در پایان سال 2018 بیش از 1400 دلار پیش بینی می کنند.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت طلا در آغاز یک مسیر طولانی رشد و روند صعودی قرار دارد و قیمت این فلز گرانبها تا پایان امسال به بیش از 1400 دلار خواهد رسید.