۰ نفر

ریسک‌های سیاسی موجب افزایش شدید قیمت جهانی طلا خواهد شد

پایان هفته طلایی برای فلز زرد/ رشد ۲.۷درصدی قیمت طلا طی یک هفته

۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۵۷
کد خبر: 252588
پایان هفته طلایی برای فلز زرد/ رشد ۲.۷درصدی قیمت طلا طی یک هفته

قیمت طلا در آغاز مبادلات امروز جمعه با افزایش نسبی روبرو شده تا در حال ثبت بهترین عملکرد هفتگی در دو سال اخیر باشد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که قیمت جهانی طلا در ماه های آینده تحت تاثیر تنش‌های سیاسی با رشد چشمگیری روبرو خواهد شد.

به گزارش رویترز، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ادامه روند نزولی ارزش دلار آمریکا و افزایش تورم در این کشور تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سایت طلا، بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا امروز جمعه با اندکی افزایش به بیش از 1355 دلار رسیده است. قیمت طلا روز گذشته نیز تا 1357 دلار رسیده بود.

قیمت طلا در هفته جاری با رشد 2.7 درصدی روبرو شده است که این بهترین عملکرد هفتگی قیمت طلا از 29 آوریل 2016 به شمار می رود.

شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی به پایین ترین سطح خود در 3 سال اخیر رسیده است. این بدترین عملکرد هفتگی ارزش دلار آمریکا در 9 ماه گذشته بوده است.

شاخص قیمت تولید کننده در آمریکا در ماه ژانویه با افزایش چشمگیری روبرو شده است. افزایش قیمت بنزین و هزینه های بهداشت و درمان تاثیر زیادی در این مساله داشته است.

وزارت کار آمریکا اعلام کرده است که شاخص قیمت تولید کننده در ماه گذشته با رشد 0.4 درصدی روبرو شده است.

کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول در سخنانی تاکید کرد: اصلاحات مالیاتی در آمریکا موجب افزایش رشد اقتصادی در کوتاه مدت خواهد شد ولی در میان مدت تبعات منفی مثل کسری بودجه و بدهی برای آمریکا به همراه خواهد داشت.

میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با 0.29 درصد کاهش به کمتر از 821 تن رسیده است.

به نظر می رسد قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر تقاضای کشورهای در حال توسعه و نوظهور به خصوص چین و هند قرار خواهد داشت.

انتشار امارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین نیز عامل مهمی برای تعیین قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی خواهد بود.

در پایان این هفته نیز قیمت طلا پس از انتشار آمارهای تورم آمریکا به بالاترین سطح خود در 3 هفته اخیر رسیده بود، به روند صعودی خود ادامه داده است.

کاهش ارزش دلار و افزایش نرخ تورم آمریکا مهمترین عوامل افزایش قیمت طلا در چند روز اخیر بوده است.

رو پنج شنبه قیمت هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به بیش از 1353 دلار رسیده است. قیمت طلا روز چهارشنبه نیز برای لحظاتی به بیش از 1356 دلار رسید که این بالاترین رقم از 26 ژانویه بوده است.

ریسک‌های سیاسی موجب افزایش شدید قیمت جهانی طلا خواهد شد

به گزارش کیتکو نیوز، تحلیلگران ساکسو بانک اعلام کردند که بازارهای بین المللی به شدت تمرکز خود را بر روی نوسانات بازار سهام قرار داده و ظاهرا از تنش های سیاسی جدی که می تواند تاثیر مهمی بر بازارهای بین المللی و به خصوص بازار طلا داشته باشد، غافل شده است.

بر اساس این گزارش استین یاکوبسن تحلیلگر ارشد ساکسو بانک تاکید کرد: بازارهای بین المللی روی شاخص سهام نزدک و داوجونز تمرکز کرده است و در چنین شرایطی هیچ توجهی به ریسک های سیاسی ندارد. هرگونه تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل باید به دقت زیر نظر باشد.

وی افزود: ایران و اسرائیل هم اکنون به صورت مستقیم رودر روی یکدیگر قرار گرفته اند. قبلا ایران و اسرائیل درگیر در یک جنگ نیابتی بودند. اسرائیل برای اقدام بعدی خود در قبال ایران سر و صدای زیادی راه انداخته است.

رژیم صهیونیستی مدعی شده است که یک فروند پهپاد ایرانی را از خاک سوریه وارد سرزمین های اشغالی شده، سرنگون کرده است. جنگنده های اسرائیلی اخیرا به برخی مواضع در سوریه حمله کرده اند و یک فروند جنگنده اف 16 این رژیم توسط سامانه پدافند هوایی سوریه سرنگون شده است.این نخستین بار از سال 1982 میلادی است که جنگنده اسرائیل توسط سوریه ساقط شده است.

رژیم صهیونیستی و سوریه طی روزهای اخیر یکدیگر را به قدامات تلافی جویانه و متقابل تهدید کرده اند.

یاکوبسن افزود: تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین نیز باید به دقت زیر نظر باشد. به نظر من آمریکا و چین فاصله چندانی تا جنگ تجاری ندارند. اگر آمریکا مجازات های تجاری سنگینی را علیه شرکت های چینی وضع کند، این مساله بی شک با واکنش منفی و قاطع چین روبرو خواهد شد.