۰ نفر

تب دوباره در بازار ارز

۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۱۳
کد خبر: 250038
تب دوباره در بازار ارز

اینجا نبض بازار آزاد ارز ایران می‌زند. اینجا خیابان فردوسی تهران است. از میدان فردوسی تا تقاطع خیابان منوچهری بخش عمده‌ای از عرضه و تقاضای آزاد ارز را پاسخ می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، چند هفته‌ای است که همزمان با افزایش نوسان نرخ ارز، هیاهو و رفت و آمد در این خیابان بیشتر شده است. دراین راسته انبوه افرادی را می‌بینی که برخی برای باخبر شدن از نرخ‌ها و برخی برای خرید آمده‌اند.

در این بازار، ارز چندین نرخ پیدا کرده است. ارزی که بانک مرکزی هر روز صبح روی آن قیمت می‌گذارد که دیروز این نرخ برای دلار 36949 ریال بود. نرخ دیگر بازار، نرخی است که توسط صرافی بانک‌ها میان صرافی‌های مجاز توزیع می‌شود. این نرخ نیز دیروز برای  هر دلار 4694 تومان بود. صرافی‌ها هم برای فروش ارز به مردم نرخ جداگانه‌ای دارند که به‌طور معمول 10 تومان بالاتر از نرخی است که می‌خرند این نرخ نیز دیروز روی تابلوی صرافی‌ها 4704 تومان درج شده بود. نرخ دیگری که توسط دلالان و واسطه‌ها و به‌طور عمده مقابل پاساژ افشار در تقاطع فردوسی و منوچهری دست به‌دست می‌شود، اما از تمام این نرخ‌ها بالاتر است و دیروز برای دلار 4680 تومان قیمت خورده بود. ولی نرخ دیگری که به‌تازگی به نرخ‌های ارز اضافه شده، نرخی است که توسط برخی از صرافی‌ها برای فروش مقابل پاساژ افشار تعیین می‌شود که برای هر دلار 4725 تومان قیمت خورده بود. دیروز در صرافی‌ها یورو نیز 6100 تومان خریداری و 6185 تومان فروخته می‌شد.

صرافی‌های شلوغ و صرافی‌های خلوت

دیروز در مقابل برخی از صرافی‌ها خریداران ارز با تشکیل صف‌های طولانی در انتظار خرید بودند. اما برخی دیگر از صرافی‌ها خلوت بودند و روی شیشه آنها عبارت «دلار تمام شده است» دیده می‌شد.برهمین اساس تمام کسانی که قصد خرید ارز (به‌طور عمده دلار و یورو) با نرخی پایین‌تر از پاساژ افشار داشتند در مقابل صرافی‌هایی که هنوز ارز توزیع می‌کردند صف کشیده بودند تا پس از رسیدن نوبت به آنها با ارائه کارت ملی 2 هزار دلار خریداری کنند. برخی از این صرافی‌ها با دادن نوبت به کسانی که در صف هستند، شماره‌ها را صدا می‌کردند و با چک کردن کارت بانکی و کارت ملی خریداران آنها را به درون صرافی هدایت می‌کردند. در این میان بسیاری از صرافی‌ها اعلام کرده بودند که ارزی برای فروش ندارند و به همین دلیل کسی مقابل آنها دیده نمی‌شد. تابلوی برخی از صرافی‌ها نیز هیچ نرخی برای دلار درج نکرده بودند و روی شیشه خود اعلام کرده بودند که «به‌دلیل نوسان نرخ برای اطلاع از قیمت دقیق ارز به داخل صرافی مراجعه کنید.»

طلب کارت بانکی خاص توسط برخی از صرافی‌ها

درمیان صرافی‌هایی که هنوز به فروش ارز می‌پرداختند، برخی از صرافی‌ها درمقابل فروش ارز تنها کارت یکی از بانک‌ها را می‌پذیرفتند. موضوعی که برای خریداران مشکل تازه‌ای ایجاد کرده بود چرا که تعداد زیادی از این خریداران کارت سایر بانک‌ها را دراختیار داشتند. به‌ گفته مسئولان این صرافی به‌دلیل تسویه پایانه‌های فروش یا دستگاه‌های پوز که به تازگی هر 24 ساعت یکبار شده است، تنها کارت بانکی را می‌پذیرند که بتوانند از تسویه آن مطمئن شوند.

خرید دلار برای چه؟

درمیان شمار زیادی که در مقابل صرافی‌ها صف کشیده‌اند، مردان و زنانی هستند که هر یک با هدفی متقاضی خرید هستند. یکی از کسانی که در صف ایستاده است، می‌گوید: من طی روزهای اخیر قصد سفر خارجی دارم و برای همین منظور به بازار مراجعه کرده‌ام. زن میانسال دیگری که به گفته خودش سه ساعت درانتظار خرید ارز است، می‌گوید: در سه ماه اخیر هر ماه 10 هزار دلار خریداری کرده‌ام تا با گران شدن ارز و فروش دوباره آن سود کنم. پیرمرد دیگری در صف یکی از صرافی‌های دیگر ادعا می‌کند که خانه مسکونی خود را فروخته تا با خرید ارز و به دست آوردن سود بالا خانه بهتری خریداری کند. اما درمیان کسانی که در صف ایستاده‌اند براحتی می‌توان دلالان حرفه‌ای را دید که میان صرافی‌ها و پاساژ افشار رفت و آمد می‌کنند. برخی دیگر از متقاضیانی که با دردست داشتن بلیت پروازخارجی قصد خرید ارز دارند نیز میان صرافی بانک‌هایی که به طور معمول ارز مسافرتی توزیع می‌کنند و صرافی‌ها در رفت و آمد هستند. اما در میانه روز توزیع ارز مسافرتی توسط بانک‌ها متوقف شد و این افراد به صرافی‌ها هجوم آوردند.

پاساژ افشار شلوغ‌تر از قبل

این روزها تجمع در مقابل پاساژ معروف افشار که در مقابل آن دلالان و اسطه‌ها با روش‌های خاص خود به خرید و فروش ارز می‌پردازند، بیش از گذشته شده است. انبوهی از کسانی که دلار را با دو قیمت عمده خرید و فروش می‌کنند. یکی نرخ نقدی و امروزی که دیروز با 4680 تومان دست به دست می‌شد و دیگری دلار فردایی که واسطه‌ها به‌ صورت توافقی نرخی برای دلار روز بعد تعیین می‌کنند و با مبادله مقداری بیعانه معامله می‌کنند. درمیان این جمعیت اکثر افراد یکدیگر را می‌شناسند و با هم مراوده دارند. ولی عده‌ای هم طی هفته‌های اخیر که نوسان ارز زیاد شده به این جمع پیوسته‌اند تا از خرید و فروش ارز نفعی ببرند. واسطه‌ها درمقابل این پاساژ با کاغذهایی در دست که لیست خرید و فروش خود را می‌نویسند و گوشی‌هایی در گوش که قیمت‌ها را به آنها اعلام می‌کنند روی سکوها گاهی می‌خرند و گاه می‌فروشند.

توزیع ارز صرافی در مقابل پاساژ افشار

اتفاق تازه‌ای که طی هفته‌های اخیر در مقابل پاساژ افشار افتاده این است که در برخی از روزها نماینده یکی از صرافی‌ها با جمع‌آوری کپی کارت ملی متقاضیان، دلار را با نرخی بین صرافی‌ها و دلال‌ها به فروش می‌رسانند. روزگذشته نماینده یکی از صرافی‌ها با نرخ 4725 تومان و به ازای هر کارت ملی 30 هزار دلار، انبوه کپی کارت‌های ملی را جمع‌آوری می‌کرد تا متقاضیان با مراجعه به این صرافی دلار مورد تقاضای خود را دریافت کنند. اقدامی که با استقبال بالای دلالان مواجه شده است و ظرف مدت کوتاهی صدها کپی کارت ملی در دستان نماینده این صرافی بود. با وجود این انتشار این خبر که از خریداران دلار مالیات دریافت می‌شود اندکی خریداران را مردد کرده بود.