۰ نفر

فدرال رزرو بیشترین تاثیر در افزایش قیمت طلا را دارد

پیش‌بینی قیمت ۱۵۰۰دلاری برای اونس‌طلا/ آغاز سومین دوره رشد فزاینده قیمت طلا در بازارهای جهانی

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۰۴
کد خبر: 248020
پیش‌بینی قیمت ۱۵۰۰دلاری برای اونس‌طلا/ آغاز سومین دوره رشد فزاینده قیمت طلا در بازارهای جهانی

موسسه تحقیقاتی جی اف ام اس تامسون رویترز در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱۵۰۰ دلار خواهد رسید.

موسسه جی اف ام اس اعلام کرد: قیمت طلا سال 2018 میلادی را با روندی صعودی آغاز کرده و سرمایه گذاران بین المللی باید منتظر افزایش بیشتر قیمت این فلز گرانبها باشند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سایت طلا، بر اساس این گزارش موسسه جی اف ام اس اعلام کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به بیش از 1360 دلار خواهد رسید و قیمت این فلز گرانبها احتمالا امسال از مرز 1500 دلار نیز فراتر خواهد رفت.

این گزارش افزود: فضای ژئوپلیتیک و اوضاع بازارهای مالی و سهام موجب تقویت تقاضا و قیمت جهانی طلا در ماه های آینده خواهد شد. پیش بینی می شود فدر ال رزرو آمریکا امسال 3 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

قیمت جهانی طلا در ماه های اخیر با افزایش چشمگیری روبرو شده است که علت اصلی این مساله کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی است.

موسسه جی اف ام اس در ادامه افزود: نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه های آینده بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو در نشست ژانویه نرخ بهره را تغییر نخواهد داد ولی احتمالا در نشست مارس برای نخستین بار در سال 2018 میلادی نرخ بهره را افزایش می دهد.

نشست ژانویه آخرین باری خواهد بود که جانت یلن به عنوان رئیس فدرال رزرو حضور خواهد یافت. از ابتدای فوریه جرومی پاول زمام امور در فدرال رزرو آمریکا را بر عهده خواهد گرفت.

به نظر می رسد افزایش تورم در اقتصاد جهانی طی ماه های آینده می تواند تاثیر مهمی بر رشد تقاضای طلا داشته باشد.

موسسه جی اف ام اس اعلام کرده است که تقاضای فیزیکی برای طلا در سال 2017 میلادی به بیش از 3932 تن رسیده که این رقم نسبت به 3557 تن در سال 2016 میلادی بیش از 10.5 درصد رشد داشته است.

تولید جهانی طلا نیز در سال 2017 میلادی به بیش از 4409 تن رسیده که نسبت به تولید 4572 تن در سال 2016 میلادی با افت 3.5 درصدی روبرو شده است.

قیمت طلا در پایان مبادلات هفته گذشته با افزایش روبرو شد

قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه با کاهش نسبی همراه شده ولی در هفته ای که گذشت با افزایش مواجه بوده است.

 قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه با کاهش زیادی روبرو شده است ولی توانسته روند صعودی خود در هفته گذشته را حفظ کند.

بر اساس این گزارش اظهارات متناقض مقام های ارشد دولت ترامپ درباره سیاست آمریکا در قبال ارزش دلار موجب سردرگمی بازارهای جهانی شده است.

قیمت طلا پس از آن با کاهش شدیدی روبرو شد که شبکه خبری سی ان بی سی به نقل از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که وی خواستار افزایش ارزش دلار است.

این در حالی است که استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا پیش از این از کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی دفاع کرده بود.

قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با 10.80 دلار کاهش معادل 0.8 درصد افت به کمتر از 1352 دلار رسیده است.

البته قیمت طلا در پایان مبادلات هفته گذشته با رشد 1.4 درصدی روبرو شده است. این برای ششمین بار در 7 هفته گذشته است که قیمت جهانی طلا با افزایش همراه بوده است.

قیمت طلا معمولا رابطه معکوسی با ارزش دلار آمریکا دارد. وزیر دارایی آمریکا پیش از این گفته است که کاهش ارزش دلار به نفع قدرت رقابت تجاری آمریکا خواهد بود. این مساله موجب شد تا قیمت جهانی هر اونس طلا روز چهارشنبه تا سطح 1362 دلار افزایش پیدا کند.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، اظهارات متناقض مقام های آمریکایی درباره ارزش دلار می تواند موجب سردرگمی بازارهای بین المللی شود. البته با توجه به روند نزولی ارزش دلار در یک سال گذشته به نظر می رسد ارزش دلار طی ماه های آینده نیز روندی نزولی داشته باشد.

شاخص ارزش دلار نیز با 0.6 درصد کاهش به کمتر از 88.90 واحد رسیده است.بانک مرکزی اروپا نیز در تازه ترین نشست خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره را تغییر ندهد.

نیروهای ساختاری بازار عامل اصلی افزایش چشمگیر قیمت طلا است

یک تحلیلگر برجسته اقتصادی بر این باور است که نیروهای ساختاری بازار و همین طور عوامل اقتصادی و سیاسی تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت طلا در بازارهای بین المللی داشته است.

به گزارش کیتکو نیوز، جیم ریکاردز تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی در واکنش به افزایش قیمت طلا تاکید کرد: این تنها عوامل اقتصادی و سیاسی نبوده است که موجب افزایش قیمت جهانی طلا شده است بلکه نیروهای ساختاری بازار نیز در این مساله نقش مهم و کلیدی داشته است.

بر اساس این گزارش وی تصریح کرد: ما در سومین سال افزایش قیمت جهانی طلا قرار داریم و به نظر من بازار طلا هنوز راهی طولانی را در پیش دارد. نیروهای ساختاری بازار بسیار مثبت است و به نظر من آینده درخشان تری در انتظار طلا خواهد  بود.

وی افزود: در سال 2018 میلادی باید جنگ تجاری و ارزی بین آمریکا و چین را زیر نظر داشته باشیم. بحران در شبه جزیره کره و استیضاح احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می تواند رویدادهای مهم 2018 باشد.

این تحلیلگر ارشد اقتصادی اظهار داشت: اگر دموکرات ها برنده انتخابات میان دوره ای آمریکا شوند، زمینه لازم برای استیضاح ترامپ فراهم خواهد شد. هر گونه نااطمینانی سیاسی و اقتصادی در شرایط کنونی می تواند موجب افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا شود.

ریکاردز گفت: به نظر من سومین دوره رشد فزاینده قیمت طلا در بازارهای جهانی آغاز شده است. نخستین دوره مربوط به سال های 1971 تا 1980 میلادی بوده که قیمت طلا 2000 درصد رشد داشت. دومین دوره بین سال های 1999 تا 2011 میلادی بود که قیمت طلا 655 درصد افزایش یافت و سومین دوره نیز به نظر من از دسامبر 2015 آغاز شده است. قیمت طلا از دسامبر 2015 تاکنون 27 درصد رشد داشته است. به نظر من سال 2018 میلادی یک دوره حساس و تعیین کننده برای طلا خواهد بود.

ریکاردز به این دلیل شهرت زیادی دارد که پیش بینی کرده است قیمت هر اونس طلا تا 40 سال آینده به بیش از 10 هزار دلار خواهد رسید.

وی در این باره گفت: قیمت هایی که من اعلام می کنم بر اساس تجزیه و تحلیل های آماری و نمودارها است. اگر یک بحران نقدینگی یا مالی در عرصه بین المللی به وقوع بپیوندد، زمان دستیابی به قیمت 10 هزار دلاری برای طلا زودتر خواهد بود.