۰ نفر

سقوط آزاد ارزش دلار

افزایش قیمت ۲۰دلاری طلای جهانی/ طلا از مرز ۱۳۶۰دلار عبور کرد

۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۵۰
کد خبر: 247493
افزایش قیمت ۲۰دلاری طلای جهانی/ طلا از مرز ۱۳۶۰دلار عبور کرد

قیمت طلا روز پنج‌شنبه به دنبال سقوط ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین رکورد خود در سه سال اخیر، به بالاترین قیمت در یک سال و نیم گذشته صعود کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۳۶۱.۱۰ دلار رسید، در حالی که در ابتدای معاملات تا مرز ۱۳۶۱.۸۷ دلار پیش رفته بود که بالاترین قیمت از ماه اوت سال ۲۰۱۶ بود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اما در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۳۶۰.۶۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۱۹.۶۰ دلار یا ۱.۵ درصد افزایش یافته و در ۱۳۵۶.۳۰ دلار بسته شده بود.

دلار پس از این‌که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز چهارشنبه در مجمع اقتصادی جهان در داووس گفت: دلار ضعیف‌تر از نظر تجارت و فرصت‌ها به نفع آمریکاست، افت شدیدی پیدا کرد. اظهارات وی از سوی بازارها به عنوان فاصله گرفتن آمریکا از سیاست ارزی سنتی خود تعبیر شد.

به گفته استفن اینس، مدیر معاملات آسیا اقیانوسیه در شرکت OANDA، در شرایطی که بهترین سناریوی معامله‌گران فروش دلار به هر قیمتی است، قیمت طلا به خوبی حمایت خواهد شد و ممکن است در صورت کاهش بیشتر دلار آمریکا، به قیمت بالاتری صعود کند.

شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دنبال می‌کند، در معاملات روز پنج‌شنبه، ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۸۹.۰۵۳ واحد رسید که ضعیف‌ترین حد از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.

بر اساس گزارش رویترز، بازارها امروز منتظر نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا و همچنین مواضع سیاست‌گذاران اروپایی درباره افزایش ارزش یورو هستند.

اقتصاد منطقه یورو ممکن است رو به رشد باشد، اما قوی شدن یورو ممکن است با خودداری ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا برای تسریع افزایش نرخ‌های بهره مواجه شود.

به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone، نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه برای طلا حیاتی خواهد بود، زیرا ممکن است باعث افزایش ارزش یورو شود و به خصوص اگر بانک مرکزی تغییر سیاست پولی خود را اعلام کند، طلا بالاتر خواهد رفت.

قوی‌تر شدن یورو با ارزان‌تر کردن طلا برای سرمایه‌گذاران اروپایی، تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت خواهد کرد. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری اکنون که مقاومت در مرز ۱۳۵۴ دلار را شکسته است، ممکن است تا مرز ۱۳۸۱ دلار صعود کند.

اما در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۷.۵۰ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۰۱۵.۲۴ دلار رسید. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۱۱۱.۵۰ دلار رسید.