۰ نفر

نوسان نرخ ارز هیجانی است

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۹
کد خبر: 247312
نوسان نرخ ارز هیجانی است

نوسانات اخیر در بازار ارز به علت هیجانات ایجاد شده رقم خورده است.

دوشنبه شب حسن روحانی رئیس جمهوری از طریق برنامه زنده تلویزیونی با مردم گفت‌و‌گو کرد. هرچند این گفت‌و‌گو محورهای بسیار زیادی داشت ولی در بخش اقتصادی موضوع نوسانات نرخ ارز، مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و مالباختگان آن و طرح مسکن مهر بیشتر مورد نظر مردم بود چرا که تعداد زیادی از آنها با این مسائل درگیرهستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، روحانی دراین گفت‌و‌گو درباره افزایش نرخ دلار اظهار کرد: از جمله مواردی که از تحریم‌های گذشته باقی مانده است، ارتباط ما با بانک‌های منطقه و جهانی است که هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده‌ایم، اما اینکه ما بین مردم اسکناس توزیع کنیم، موضوعی است که بانک مرکزی درباره آن در مضیقه بوده است، اما در هر صورت آنچه  ما برای خدمات و نیازهای مردم در زمینه توزیع اسکناس میان مردم لازم است آماده می‌کنیم و نوسانات نرخ ارز هم بلندمدت نخواهد بود و مقامات بانک مرکزی در این زمینه تلاش‌های خود را دنبال می‌کنند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما حتماً کمبود منابع ارزی نداریم، اظهار کرد: وضع منابع ارزی ما خوب است و در آینده بهتر هم می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اقدامات دولت برای حل مشکلات مؤسسات مالی با بیان اینکه دولت باید با پول مردم مشکل را حل کند، خاطرنشان کرد: بنابراین مردم هم برای حل این مشکل مشارکت می‌کنند. تاکنون 11 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول پرداخت کرده است تا مشکل 98 درصد مردم حل شود. قرار شد اصل پول به مردم بازگردانده شود و سود هم براساس نرخ متعادلی پرداخت شود که این کار انجام شده است و البته پرداخت این مبلغ فشار مضاعفی به دولت آورده است.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در موضوع خانه‌های فرسوده و تخریب آنان در نظر داریم که مسکن‌های جدیدی در اختیار صاحبان خانه‌های فرسوده قرار دهیم، اظهار کرد: در زمینه مسکن مهر هم لازم است تأکید کنم که تا پایان امسال پرونده آن بسته می‌شود و ما حتماً متعهد هستیم که مسکن مهر را تحویل مردم دهیم و هرچه لازم باشد را هم در این طرح به مردم برسانیم.

نگاه دولت به نرخ ارز درآمدزایی نیست

همچنین امرالله امینی اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران  درخصوص سخنان رئیس جمهوری گفت: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز در روزهای اخیر به شرایط کشور و ناآرامی‌های اخیر برمی گردد. دراین شرایط به طور معمول کسانی که نقدینگی دارند سعی می‌کنند دارایی خود را به طلا یا ارز تبدیل کنند. این درحالی است که مسائلی همچون تحریم‌ها و تأیید برجام نیز به نااطمینانی‌های داخلی می‌افزاید و تقاضا برای ارز را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: به طور معمول دولت‌ها به نرخ ارز نگاه درآمدزایی دارند اما به نظر نمی‌رسد که دولت دوازدهم این کار را انجام داده باشد. ما امیدواریم که نرخ ارز دوباره به عقب بازگردد چرا که گرانی ارز روی تمام کالاها و خدمات تأثیر می‌گذارد.

این اقتصاددان درباره مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز افزود: انتظار ما از روحانی که با رأی بالایی روی کار آمده این است که به صورت قاطع‌تر با مؤسسات غیرمجاز برخورد کند. البته همه می‌دانند که غیرمجازها یکی از میراث دولت‌های قبل است

که برای دولت یازدهم و دوازدهم به ارث مانده است. این مؤسسات که به‌صورت غیرقانونی و بدون مجوز بانک مرکزی فعال بودند پیش از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی این مؤسسات با جمع‌آوری پول مردم اقدام به خرید مسکن و ارز و طلا می‌کردند و در اقتصاد نیز تأثیر منفی می‌گذاشتند. بنابراین تیم اقتصادی دولت باید قاطع‌تر از شرایط فعلی با این پدیده مقابله کند. این درحالی است که شاهد قاطعیت لازم دراین بخش نیستیم.

امینی همچنین درباره تحویل مسکن مهر‌های باقی مانده تا پایان سال‌جاری به مردم گفت: طرح مسکن مهر نیز یکی از ارث‌هایی است که به دولت رسیده است ولی به هرحال دولت با وجود بارمالی سنگینی که این طرح به همراه دارد نسبت به اتمام آن اقدام کند و آن را به سرانجام برساند.

درباره سخنان رئیس جمهوری درخصوص نوسانات نرخ ارز علی مزیکی کارشناس اقتصادی نیز اعتقاد دارد که ایجاد نوسانات اخیر در بازار ارز نه به‌دلیل عوامل بنیادی یا کمبود ارز که به علت هیجانات ایجاد شده در کشور رقم خورده است. به گفته وی از ابتدای آغاز به کار دولت آقای روحانی سعی شد

تا نرخ ارز به تعادل برسد و با نوسان بالایی همراه نباشد که با وجود موفقیت‌هایی که دراین زمینه حاصل شد در برخی از دوره‌ها ایجاد نوسان این دستاورد را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

وی ادامه داد: به طور عمده نااطمینانی‌هایی که در فضای اقتصادی ایجاد شده است مثل تهدیدات ترامپ و موضوع تأیید سند برجام باعث رشد مقطعی تقاضا برای ارز شده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه پس از سخنان رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهوری شاهد کاهش نرخ ارز در بازار هستیم گفت: همین موضوع اثبات می‌کند که رشد نرخ ارز در روزهای اخیر بیشتر هیجانی بوده که با سخنان مقامات کشور دوباره نزولی شده است.

وی همچنین درخصوص مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز افزود: در ایران اجازه شکست به مؤسسات مالی و بانک‌ها داده نمی‌شود و وقتی بانکی به مشکل برمی خورد دولت پرداخت بدهی‌های آن را تضمین می‌کند. هرچند این رویه باعث می‌شود تا سپرده‌گذاران به پول خود برسند ولی ممکن است این پیام را برای شبکه بانکی و مردم داشته باشد که در هرصورت دولت پول سپرده‌گذاران را پرداخت می‌کند و همین موجب افزایش ریسک دراین بخش خواهد شد.

مزیکی درپایان درباره قول رئیس‌جمهوری در خصوص تحویل مسکن مهر تا پایان امسال اظهارکرد: این اقدام دولت از آنجا که پرونده مسکن مهر را به سرانجام می‌رساند مثبت است ولی به هرحال تکمیل این تعداد واحد مسکونی بارمالی سنگینی برای دولت و نظام بانکی به همراه دارد که تبعاتی نیز خواهد داشت.