۰ نفر

رشد ۱۱ دلاری طلا ظرف یک ‌ساعت

۲۱ دی ۱۳۹۶، ۰:۳۷
کد خبر: 243895
 رشد ۱۱ دلاری طلا ظرف یک ‌ساعت

طلای جهانی ظرف یک ساعت نزدیک به ۱۱ دلار رشد کرد. فعالان بازار که کف قیمت ۱۳۱۰ دلاری را پایان افت موقتی طلا می‌دانستند، اقدام به خرید فلز زرد کرده، قیمت آن را تا بعدازظهر دیروز به ۱۳۲۵ دلار رساندند.

کارشناسان احتمال بازگشت قیمت را با معکوس شدن رفتار خریداران بالا عنوان کرده و فروش ناگهانی را موجب افت قیمت پیش‌بینی کرده‌اند. ارزش ارزهای رمزنهاد دیروز نزدیک به ۱۰۰میلیارد دلار افت کرد و به ۶۴۰ میلیارد دلار رسید. این افت ارزش به دلیل افزایش مقررات سخت‌گیرانه برای بیت‌کوین در ژاپن، کره‌جنوبی و چین، افزایش هزینه ثبت نهایی تراکنش‌ها و حذف ۳ کارگزاری کره‌ای از سامانه بین‌المللی خرید و فروش بیت‌کوین رخ داد.

روز سخت ارزهای رمزنهاد!

ارزش بازار ارزهای دیجیتالی با افت ۱۰۰ میلیارد دلاری به لرزه افتاد. بازار نوظهور ارزهای رمزنهاد که در پاره‌ای از مواقع، ارزشی بالغ‌بر ۸۰۰ میلیارد دلار را تجربه کرده بود، دیروز با افت چشمگیری روبه‌رو شد. ارزش نزدیک به ۱۴۰۰ ارز رمزپایه به عنوان معیار اصلی محاسبه ارزش بازار درنظر گرفته می‌شود و دیروز نگاه به تغییرات قیمت این مجموعه از افت نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلاری حکایت داشت. به گزارش دنیای اقتصاد، بیت‌کوین، اتریوم و ریپل که سه ارز اول در بازار دیجیتالی هستند، دیروز کاهشی شدند و سایر کوین‌های رمزنهاد نیز با افت چند درصدی خود، بازار این ارزها را نا‌آرام نشان دادند. ارزش بازار ارزهای رمزنهاد تا عصر دیروز نزدیک به ۶۴۰ میلیارد دلار ثبت شده بود که نشان‌دهنده افت ۱۰۰ میلیارد دلاری ظرف ۲۴ ساعت بود.

حذف ۳ کارگزاری مطرح کره‌جنوبی از لیست جهانی کارگزاری‌های قابل‌دسترسی، افزایش سخت‌گیری چین، ژاپن و کره‌جنوبی و مواضع برخی از دولت‌ها مانند ایران در خصوص بیت‌کوین، مواردی هستند که قیمت ارزهای دیجیتالی را روی ریل کاهشی انداخته‌اند. قیمت نزدیک به ۴۰ ارز دیجیتالی که به ترتیب در رنکینگ پرارزش‌ترین‌ها قرار دارند، در طول ۲۴ ساعت گذشته افت کرد. این افت کم‌سابقه ناقوس خطر را در این بازارها به‌صدا درآورد. سرمایه‌گذاران این بازار زمانی‌که صدای ناقوس را شنیدند، به صف فروشندگان پیوسته، اوضاع را برای ارزهای رمزنهاد وخیم‌تر کردند. هر ۱۰۰ ارز رمزپایه پیشتاز دنیا، با عرضه شدید معامله‌گران دست و پنجه نرم می‌کردند؛ اما در نهایت نتوانستند در این زورآزمایی پیروز شوند. از طرفی افزایش روز‌افزون هزینه ثبت تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین و اتریوم، عامل کاهشی دیگری برای بازار این دارایی‌های دیجیتالی است. میانگین هزینه تراکنش‌های بیت‌کوینی در روز گذشته نزدیک به ۳۱ دلار ثبت شده بود که با آرمان رایگانی هزینه تراکنش‌ها در بلاک‌چین فاصله زیادی گرفته بود. میانگین هزینه ثبت تراکنش‌های اتریوم نیز در طول چند روز گذشته از یک دلار فراتر رفت و دیروز بالغ‌بر ۲ دلار گزارش شد. با اینکه تمام اخبار از سقوط ارزهای دیجیتالی حمایت می‌کردند، مدیرعامل ابرشرکت جی‌پی‌مورگان، جیمی دیمون، در مقابل دوربین فاکس‌نیوز به اشتباه خود در خصوص بیت‌کوین اعتراف کرد. دیمون سه‌شنبه شب، در مصاحبه با فاکس‌نیوز، اذعان کرد که اظهارنظر سال گذشته وی در خصوص بیت‌کوین اشتباه بوده است. وی بیت‌کوین را یک فرصت برای کلاه‌برداری عنوان کرده بود. این خبر احتمال ورود جی‌پی‌مورگان به بازار بیت‌کوین را افزایش داده، ممکن است عامل افزایشی برای ارزهای دیجیتالی شود.

ورود موقت طلا به کانال افزایشی؟

طلای جهانی پس از آنکه آرامش نسبی در دو «کره» ایجاد شد، به یک کانال کاهشی ورود کرد و سه‌شنبه شب در قیمت ۱۳۱۰ دلاری به کار خود پایان داد. هر اونس طلا دیروز نیز در همین قیمت استارت خورد؛ اما کانال کاهشی سه‌شنبه را ترک کرده، وارد ریل مجدد برای صعود شد. معامله‌گرانی که از سیگنال‌های تکنیکال بهره می‌برند، قیمت ۱۳۱۰ دلاری را پایان افت موقت دلار تخمین زده بودند و به همین دلیل به خرید فلز زرد اقدام کردند. خیل متقاضیان، طلای جهانی را از قیمت ۱۳۱۰ دلاری بالا کشید و آن‌را تا بعدازظهر دیروز به مرز ۱۳۲۵ دلاری رساند. با توجه به اینکه موج اصلی افزایش قیمت تنها ظرف یک ساعت تولید شده بود، پیش‌بینی می‌شد طلای جهانی در ساعات آینده با تعدیل قیمت مواجه شود و سرانجام ساعت ۸ شب به قیمت ۱۳۱۷ دلار رسید.