۰ نفر

فشار شاخص دلار بر طلا

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱:۱۳
کد خبر: 243641
فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1314 دلار معامله شد. رشد 7/ 0 درصدی شاخص دلار از کف 5/ 3 ماهه در 4 روز معاملاتی افت طلا از سقف 5/ 3 ماه (1325 دلار) را رقم زد.

دیروز هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به نرخ 4380 تومان معامله شد. در هفته گذشته ریسک‌های غیراقتصادی با رشد تقاضای سفته‌بازی نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد.

افت آرام دلار

 با فروکش نسبی ریسک‌گریزی، شناسایی سود، فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و کاهش حجم معاملات نرخ دلار را از روز پنج‌شنبه نزولی و روز شنبه در میانه معاملات تا زیر 4300 تومان نیز قرار داد. اما تداوم رشد تقاضای سفته‌بازی و کاهش عرضه صرافی بانک‌ها در ساعات پایانی معاملات شنبه دلار را بالاتر از 4300 تومان بازگرداند. در ادامه با نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام، رشد تقاضای محافظه‌کارانه رشد 75 تومانی نرخ دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه نزدیک سقف 4400 تومانی را رقم زد. اما فروکش هیجانات در بازار ارز، انتظار مقاومت سطح 4400 تومان و فشار عرضه صرافی بانک‌ها، روز گذشته افت آرام دلار را رقم زد.

رفتار متفاوت سکه در 2 هفته

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 470 هزار تومان معامله شد. در 4 روز معاملاتی اخیر افت حدود 10 دلاری اونس طلا رقم خورده است. همچنان روند کم‌نوسان طلا در بازه ۱۳۱۰ دلاری را شاهد هستیم. در بازار ارز نیز با وجود رشد ۷۵ تومانی نرخ دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه، روز گذشته شاهد افت نسبی و فضای آرام‌تری در بازار ارز بودیم. بنابراین با وجود اینکه در هفته‌ اخیر شاهد تشدید نوسانات در بازار سکه همراه با نوسانات دلار و رشد ۹۵ هزار تومانی در چهار روز تا سقف یک میلیون و ۵۰۸ هزار تومان بودیم اما پس از افت ۴۰ هزار تومانی سکه در روز پنج‌شنبه، در ادامه کم‌واکنشی سکه نسبت به نوسانات دلار رقم خورد. روند نرخ ارز و نوسانات طلا می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1314 دلار معامله شد. رشد 7/  0 درصدی شاخص دلار از کف 5/  3 ماهه در 4 روز معاملاتی افت طلا از سقف 5/  3 ماه (1325 دلار) را رقم زد. در روزهای اخیر افت یورو با وجود رسیدن نرخ بیکاری اروپا به کمترین سطح از ۲۰۰۹ در کنار چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل حمایت از شاخص دلار است. تصویب قوانین مالیاتی ۵/  ۱ هزار میلیارد دلاری ترامپ و چشم‌انداز تقویت رشد اقتصادی احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است. با این وجود در روزهای اخیر شاهد روند کم‌نوسان اونس طلا در کانال ۱۳۱۰ دلاری هستیم. در روزهای آتی نرخ تورم آمریکا می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد. چشم‌انداز رشد یورو با خروج تدریجی بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز می‌تواند با فشار بر شاخص دلار از طلا حمایت کند.

تداوم روند کم‌نوسان اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۶/  ۰ درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۳۰۸ تومان معامله شدند. روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح ۷۳ هزار تومانی را شاهد هستیم. رشد تقاضا به ویژه از سوی خانه‌اولی‌ها، باعث تشدید شتاب رشد تقاضا و قیمت مسکن شده است. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار تداوم رکود ساخت‌وساز، چشم‌انداز زمان‌بر بودن رونق مسکن را ارائه می‌دهد. همچنان اقبال معامله‌گران به  صندوق یکم بانک مسکن، عامل کم‌نوسانی «تسه»ها است. اخیرا طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران با قابلیت پرداخت وام تا سقف ۶۰ میلیون تومان انفرادی و ۱۲۰ میلیون تومان برای زوج‌ها مطرح شده است. اما مدت زمان انتظار ۱۲۰ ماه می‌تواند مانعی جدی برای جذابیت وام مزبور باشد.

معاملات کم‌رمق بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۸۳ واحدی (۲/  ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۱۴۹ واحدی ایستاد. با نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام و تقویت احتیاط میان معامله‌گران افت ۴۸ درصدی ارزش معاملات نسبت به نیمه اول دی رقم خورد. با وجود افت اندک قیمت مس همچنان بالاتر از ۷۱۰۰ دلار و روی با چشم‌انداز رشد تقاضا به ویژه از سوی چین و با کاهش موجودی انبار نزدیک سقف ۱۰ ساله (۳۶۶۹ دلار) نوسان داشت. بنابراین در گروه فلزات اساسی شاهد رشد برخی نمادهای سرب و روی بودیم. اما همچنان فشار فروش را در سایر نمادها با احتیاط و شناسایی سود شاهد بودیم. تشدید فشار فروش در خودرویی‌ها و ریسک برجام بر این گروه «خودرو» و «خساپا» از نمادهای اثرگذار بر افت شاخص بودند. با شناسایی فرصت خرید، تغییر مالکیت ۱۴ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

نفت در سقف 3 ساله

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 62 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها در بازار نفت در کنار پیش‌بینی‌ها از کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا برای هشتمین هفته متوالی (به میزان 75/  3 میلیون بشکه) قیمت نفت را به بالاترین سطح در ۳ سال اخیر رساند. تمدید توافق میان اوپک و غیراوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ و سطح تعهد مناسب اوپک به توافق در ماه‌های اخیر در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا از نفت حمایت کرد. کاهش (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی (پس از ثابت ماندن در ۲ هفته) نیز از قیمت نفت حمایت کرد. با این وجود رشد ۱۶ درصدی تولیدات نفت آمریکا از میانه ۲۰۱۶، فشار را بر بازار نفت حفظ کرده است. در این راستا، بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت کشورمان اعلام کرد اوپک به دلیل بازگشت تولیدات شیل عبور نفت از ۶۰ دلار را مطلوب نمی‌داند.