۰ نفر

بدهکاران مهریه در حراجی سکه

۸ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۰۸
کد خبر: 240995
بدهکاران مهریه در حراجی سکه

با وجود برگزاری ۱۴ حراجی سکه برای ایجاد تعادل در قیمت‌های بازار ، هر چند که تا ۵۰ درصد حباب قیمتی تخلیه شده، ولی همچنان متعادل نشده است. در کنار عوامل تأثیرگذار مانند افزایش قیمت دلار و طلا در بازارهای جهانی برخی دلالان و افراد هستند که با پافشاری می‌خواهند قیمت سکه را بالا نگه داشته و در این مورد کارشکنی می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با افزایش قیمت سکه و رکوردشکنی‌های آن در سال جاری که از شهریورماه به اوج رسید، بانک مرکزی حراجی سکه را از طریق بانک کارگشایی آغاز کرد تا قیمت‌ها به تعادل کشیده شود. بر این اساس حدود ۱۴ جلسه حراج سکه برگزار شده و در آن بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی سکه نیم و تمام بهار آزاد فروش رفته است. حراجی که معمولا در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود با اعلام قیمت پایه از سوی بانک مرکزی شروع و در نهایت با حداکثر قیمت به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به فروش می‌رود.

تازه‌ترین گزارشی که سلیمانی -مدیرعامل بانک کارگشایی-اعلام کرده حاکی از آن است که در این ۱۴ حراجی برگزار شده در مجموع حدود ۹۳ هزار و ۶۲۰ قطعه سکه فروش رفته که تا ۵۴ هزار و ۹۰۰ قطعه تمام و ۴۱ هزار و ۱۳۰ قطعه نیز نیم بها بوده است.

در  چند حراجی‌ها برگزار شده جریان به گونه‌ای متفاوت پیش رفته به طوری که حدود ۱۰ جلسه اول استقبال به شدت زیاد بود، ولی در ادامه کمتر شد و از هیجان افتاد. از سویی در برخی روزها قیمت‌ها به گونه‌ای رقم خورد که دیده می شد نسبت به قیمت وقت در بازار آزاد هم بالاتر رفته و ظاهرا با ضرر خریدار همراه بود.

بر اساس توضیحات مدیرعامل بانک کارگشایی در ابتدای شروع حراجی قیمت سکه حدود ۲۰۰ هزار تومان حباب داشت، ولی در ادامه این حراجی‌ها بی‌تأثیر نبود و تا حد زیادی از حباب آن را تخلیه کرد به طوری که اکنون به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. هر چند که قیمت نهایی سکه تمام تفاوت چندانی با روزهای ابتدایی حراجی ندارد و دلیل این موضوع در چند مورد قابل بررسی است. بنا بر گفته سلیمانی از سویی در این مدت قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش رفت و دلار نیز بویژه در بازار ایران روند رو به رشدی داشت که در مجموع قیمت نهایی سکه را تحت تأثیر قرار داد به طوری که به مرور با وجود خالی شدن حباب، قیمت تغییر چندانی نکرد. از این رو اگر حراجی برگزار نشده و در این باره اقدام نمی‌شد حتما در حال حاضر قیمت سکه بالاتر از قیمت کنونی بود.

مدیرعامل بانک کارگشایی، به رفتار برخی دلالان در بازار اشاره داشت که در افزایش قیمت بی‌تأثیر نیست، هر چند که این نمی‌تواند دلیل اصلی برای افزایش قیمت سکه باشد و عمده آن به همان بالا بودن قیمت طلا و دلار برمی‌گردد، ولی در قیمت بالای سکه ظاهرا برخی می‌خواهند بازار را در شرایط موجود نگه دارند و پافشاری‌هایی وجود دارد تا حراجی سکه را بی‌تأثیر نشان داده و جریان را به گونه‌ای دیگر پیش می‌برند. با این حال سلیمانی معتقد است که این جریان کاملا تائید شده نیست ولی قابل تأمل است.

وی  درباره وضعیت مشتریان و کسانی که در حراجی شرکت می‌کنند هم گفت که در میان آن‌ها افرادی هستند که ممکن است در هر حراجی تکرار شوند اعم از خانم‌ها و آقایان و در بین آن‌ها دلالان هم حضور دارند. برخی برای خرید و فروش سکه می‌خرند، برخی برای سرمایه‌گذاری و نگه داشتن آن به حراجی می‌آیند و هستند گروه‌هایی که برای مصارف خانگی اقدام به خرید می‌کنند به طوری که مثلا می‌خواهند سکه‌ای به عنوان مهریه پرداخت کنند که ترجیح می‌دهند آن را در حراجی بخرند.

با این حال مدیرعامل بانک کارگشایی با اعلام اینکه حراجی سکه فعلا ادامه دارد گفت که حراجی در نهایت به ایجاد تعادل در بازار منتهی می شود.