۰ نفر

شوک ترامپ در بازار ارز

۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰
کد خبر: 223894
شوک ترامپ در بازار ارز

دلار پس از چندماه رکود، با حرف‌های ترامپ افسار پاره کرد و از مرز چهارهزار تومان هم عبور کرد و حتی در معاملات دیروز تا دقایقی از چهارهزارو ١٠ تومان گذشت.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، دیروز نرخ فروش دلار در تابلوی صرافی‌ها چهارهزار تومان درج شده بود. این در حالی است که نرخ فروش دلار بانکی هم از ماه‌های قبل با افزایش همراه بوده و در تازه‌ترین قیمت به نرخ سه‌هزارو ٤٠٤ تومان رسیده است. بازار ارز که چندوقتی از حرف‌های سیاسی جهانی چندان تأثیری نمی‌پذیرفت، با سخنان دونالد ترامپ که دیروز در مصاحبه‌ای با برنامه TBN مطرح کرده بود، روند صعودی به خود گرفت. ترامپ در این گفت‌وگو، برجام را «وحشتناک» عنوان کرده و گفته بود بهتر بود هرگز حاصل نمی‌شد. رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌پایه و اثبات‌نشده گفت: «[این توافق] به دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای در یک بازه زمانی کوتاه منتهی می‌شود و شما در آینده نه‌چندان‌دور خواهید دید چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد». پیش از این رسانه‌های مختلف آمریکایی گزارش داده‌اند ترامپ قصد دارد در گزارش جدیدی که تا ١٥ اکتبر تقدیم کنگره می‌کند عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند. ترامپ، به‌علاوه قرار است به رایزنی با نمایندگان کنگره برای جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بپردازد. ترامپ در پاسخ به سؤال مجری برنامه، درباره اینکه آیا دولتش برجام را نگه خواهد داشت یا از آن خارج خواهد شد، گفت: «من دراین‌باره چیزی نمی‌گویم، چون چند روز دیگر و اگر بخواهم دقیق بگویم، تقریبا یک هفته دیگر [این موضوع] معلوم می‌شود. شما دقیقا خواهید دید که چه می‌شود». او حتی ادعا کرده که ایران با کره شمالی هم وارد مراوده تجاری شده و به این کشور، کمک مالی می‌کند و برهمین‌اساس، ایران را بازیگری بد خطاب کرده که آن را تحت نظر خواهند داشت. هرچند به گفته کارشناسان و فعالان بازار، تنها می‌توان از افزایش قیمت دلار در قالب «جدی‌گرفتن» ترامپ یاد کرد و نه ایجاد شوکی شدید در بازار، بااین‌حال برخی از فعالان می‌گویند این یک هشدار جدی است و ما آماده تحریم‌های پولی جدید نیستیم. در همین راستا، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم معتقد است: «مقصود رئیس‌جمهور آمریکا از اینکه مدام علیه برجام سخن می‌گوید، این است که آرامش و ثبات اقتصاد ایران را برهم بزند». بااین‌حال آنچه از تحولات بازار ارز به گوش می‌رسد، توجه ویژه به پیام اخیر دونالد ترامپ است، اما بااین‌حال فعالان بازار می‌گویند خریدوفروش کماکان ادامه دارد و بر پایه این سخنان، راکد نشده است.

 ترامپ به دنبال بستن گلوگاه ارزی ایران

میثم راد‌پور، تحلیلگر طلا و ارز، می‌گوید: ترامپ پس از برجام، تلاش‌های زیادی کرد تا آثار آن را برای ایران کم‌رنگ کند و بیشتر این تلاش‌ها هم روی این محور سازماندهی شده بود که کانال‌های انتقال ارز را در نظام پولی بین‌المللی مسدود کند. فشارها روی بانک‌های چینی و هالک‌بانک ترکیه هم در همین راستا بود. به گفته او این تلاش‌ها شامل تحریم‌های تمدید یا تشدیدشده و فعالیت‌های نظام‌مند ایالات متحده برای دستیابی به این هدف بود که کانال‌های ارزی در دسترس ایران برای انتقال پول، کمتر و کمتر شود. او با بیان اینکه سخنان ترامپ کم‌وبیش برای بازار ایران کم‌اهمیت شده بود، ادامه می‌دهد: ترامپ بارها علیه ایران وارد عمل شده و اگر این‌بار هم ضد ایران سخن گفته، نمی‌توان تحرک بازار را معطوف به آن کرد، زیرا بازار زیر فشار انباشته حرف‌های پیشین او نیز بود. رادپور با بیان اینکه این حرف‌های ترامپ نگرانی در بازار ایجاد کرده، می‌گوید: آنچه مهم‌تر است اتفاقی است که پشت صحنه رخ می‌دهد. اقدامات ایالات متحده، روابط کارگزاری ما را محدود کرده و بیم آن می‌رود با ادامه این روند و تصویب قانون جدید ضد ایرانی در ٣٠ روز آینده، روابط کارگزاری از این حد هم کمتر شود.

 بازار، تازه ترامپ را جدی گرفت

محسن قادری، تحلیلگر بازار ارز و طلا نیز می‌گوید: حرکت بازار چندان زیاد نیست و دلار جای خاصی نرفته است. اگر  قرار بود حرکت دلار جهشی‌تر باشد، باید ٢٠٠ تا ٣٠٠ تومان بیشتر می‌شد؛ بنابراین نمی‌توان گفت به بازار شوک وارد شده است. به گفته او این دو روز روند صعودی دلار خیلی تندتر از روزهای قبل بوده، اما دلار مدت زیادی است روند افزایشی داشته و در این دو روز سر هم ٥٠ تومان افزایش داشته که در قیاس با آنچه در دوران احمدی‌نژاد و جابه‌جایی‌های ٢٠٠ تا٥٠٠ تومانی رخ می‌داد، شوک محسوب نمی‌شود؛ به‌همین‌دلیل اکنون هنوز هم معاملات در بازار پرحجم است و لفظ «فروش» در بازار وجود دارد. این فعال بازار ادامه می‌‌دهد: یکی از علل افزایش نرخ دلار فارغ از تأثیر سیاسی کلام ترامپ، رشد تقاضای دلار در روزهای نزدیک به اربعین است که هرساله رخ می‌دهد. علاوه بر اینکه روال عادی آن است که در پاییز تا اوایل زمستان، قیمت دلار افزایش یابد. بااین‌حال او معتقد است به نظر می‌رسد در چند روز اخیر، بازار ترامپ را جدی گرفته، اما باز هم نمی‌توان آن را شوک قلمداد کرد. او با بیان اینکه تورم دلار بیش از اینهاست، ادامه می‌دهد: روال افزایشی غیرعادی نیست و دلار باید بالاتر از این حرف‌ها باشد. دولت سعی کرده هر سال ٢٠٠ تومان روی قیمت دلار بگذارد تا سه تا چهار درصد نرخ آن را افزایش دهد، اما کافی نیست و تورم دلار بیش از اینهاست و براساس پیش‌بینی‌ها باید رقمی بین پنج تا شش هزار تومان می‌بود.

 ترامپ می‌خواهد ثبات اقتصاد ایران را برهم بزند

در همین راستا، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم با اشاره به تلاش‌ها برای برهم‌زدن ثبات در ایران، در دیداری که با رؤسای اتاق‌های بازرگانی داشت، گفت: مقصود رئیس‌جمهور آمریکا از اینکه مدام علیه برجام سخن می‌گوید، این است که آرامش و ثبات اقتصاد ایران را بدون اینکه برای او هزینه‌های بین‌المللی نقض پیمان داشته باشد، برهم بزند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، با اشاره به اوضاع اقتصاد کشور در چهار سال گذشته، گفت: امروز آنچه حتی برای بدخواهان ‌انکارنشدنی است، آن است که ما از شرایط پرالتهاب و پرتلاطم به آرامش و ثبات در اقتصاد رسیده‌ایم. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم در انتخابات اردیبهشت این فرصت را یافتند که به جهت‌گیری و مسیر پیموده‌شده از سوی دولت یک بار دیگر و با قدرت بیشتر، مهر تأیید بزنند و از ما خواستند این مسیر را با سرعت بیشتری ادامه دهیم، افزود: امروز باید همه با همفکری، راه‌های افزایش سرعت حرکت در این مسیر را پیدا کنیم. نهاوندیان ادامه داد: باید هوشیار باشیم که آنچه امروز به‌دست‌آمده، نیاز به مراقبت و نگهداری دارد و نباید مفروض باشد که شرایط به‌دست‌آمده بدون تلاش مستمر ثابت باقی خواهد ماند. او با بیان اینکه هدف بدخواهان ملت ایران التهاب‌افزایی و ایجاد تلاطم در اقتصاد کشور است، تأکید کرد: اگر واقعا دلسوز کشور و مخالف نقشه دشمنان هستیم، باید از آرامش در بازارهای کشور مراقبت کنیم. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: دشمنان ما می‌خواهند با هزینه کمتری برای خود به هدف التهاب‌زایی در اقتصاد ایران برسند و ما با هوشیاری نباید اجازه بدهیم تا این اتفاق بیفتد.