۰ نفر

توفان و نفت، طلا را گران کردند!

۶ شهریور ۱۳۹۶، ۲۳:۲۰
کد خبر: 215261
توفان و نفت، طلا را گران کردند!

فلز زرد آخرین هفته آگوست را با قدرت آغاز کرد. اونس طلا که هفته گذشته تا بهای 1291 دلار رشد کرده بود، صبح دوشنبه به سوی مرز 1300 دلار حرکت و از آن عبور کرد. تا ساعت 20 دوشنبه به وقت تهران، بهای 1306 دلار برای اونس ثبت شد. بالاترین بهایی که تا زمان نهایی شدن این گزارش برای اونس ثبت شد، 1308 دلار بود.

اونس در حالی در اولین ساعات هفته جدید بازارهای جهانی رشد کرد که هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به نفع این کالای گرانبها کار می‌کردند. از یکسو، شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد 74/ 92 واحد ایستاده بود، به سوی مرز 92 واحد حرکت کرد و از سوی دیگر، توفان «هاروی» قیمت‌ها را در بازار انرژی بالا برد. در شرایطی که نفت، تحت حمایت ضربه توفان شدید هاروی به صنعت انرژی ایالات متحده بود، دلار تحت فشار اوج‌گیری ارز واحد اروپایی به اوج 5/ 2 ساله بود. یورو پس از آنکه رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی‌اش درباره رشد این ارز ابراز نگرانی نکرد، روند رشد را در پیش گرفته است. به گزارش دنیای اقتصاد، اونس در حالی هفته جدید را که 4 روز آن متعلق به آگوست و جمعه‌اش نخستین روز سپتامبر است، با رشد آغاز کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نیز حامی طلاست. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 15 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 11 نفر معادل 74 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت طلا را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 788 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 375 نفر معادل 48 درصد، افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند.

هفته گذشته، یکی از مقام‌های فدرال رزرو آمریکا نسبت به تشدید انقباض پولی در آمریکا هشدار داد تا اشاره نکردن جنت یلن، رئیس فدرال رزرو به سیاست پولی این نهاد در نشست «جکسون هول» هم به افت ارزش دلار کمک بیشتری بکند. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، درحالی‌که جنت یلن در سخنرانی خود در نشست جکسون هول هیچ اشاره‌ای به سیاست‌های پولی نکرد، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا در آغاز مبادلات دوشنبه به بالاترین سطح خود در 2 سال و نیم اخیر رسید. بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو طی ماه‌های اخیر تاثیر زیادی بر افزایش ارزش پول واحد اروپایی در برابر دلار داشته است. البته به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا برای دستیابی به هدف خود یعنی نرخ تورم 2 درصدی هنوز باید اجرای سیاست‌های انبساطی پولی را ادامه دهد. بانک مرکزی اروپا هنوز نتوانسته است به این هدف دست یابد.

تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت تاثیر آمارهای اشتغال آمریکا و نرخ تورم منطقه یورو قرار خواهد داشت. در هفته پیش رو آمارهای مهم اشتغال و بیکاری آمریکا در ماه آگوست قرار است منتشر شود. این آمارها تاثیر زیادی بر روند سیاست‌های پولی فدرال رزرو و نرخ بهره طی ماه‌های آینده خواهد داشت. وزارت بازرگانی آمریکا نیز آمارهای مربوط به رشد اقتصادی این کشور در سه ماه دوم امسال را منتشر خواهد کرد. آمارهای اولیه نرخ تورم منطقه یورو نیز طی روزهای آینده منتشر می‌شود.در شرایطی که با وجود مقاومت مرز کانالی، احتمال انتقال نوسان‌های اونس به کانال 1300 دلار قوی است، رئیس شرکت «پیور گلد» بر این باور است که نقش طلا به‌عنوان مکان امن سرمایه‌گذاری در دوران نااطمینانی و بی ثباتی در عرصه بین‌المللی، پررنگ‌تر از گذشته شده است. جاش سائول رئیس شرکت پیور گلد در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» تاکید کرد: خریداری و حفظ طلا به‌صورت فیزیکی بهترین نوع سرمایه‌گذاری در بازار فلزات گرانبها برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابر نوسانات و نااطمینانی‌های جهانی به شمار می‌رود. علاوه‌بر بریتانیا که در آن خرید و فروش سکه طلا مستلزم پرداخت مالیات نیست، در بازارهای آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز بسیاری از سرمایه‌گذاران، پول خود را به طلا تبدیل کرده‌اند.