۰ نفر

تعطیلی ادامه دار کارگاه‌های طلا سازی

۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۵:۲۹
کد خبر: 187490
تعطیلی ادامه دار کارگاه‌های طلا سازی

اهمیت صنعت طلا و جواهر پی برده و با انجام تغییرات کلی و ایجاد ساختارهای علمی و نظام‌گرایانه از طریق مدیریتی صحیح و تحول یافته در تمامی فرایندهای تحقیق و توسعه، ساخت و تولید، بازاریابی و بازرگانی بین‌المللی به جایگاه‌های شاخصی در منطقه و حتی جهان دست یافته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ،  این در شرایطی است که کشور ما به لحاظ انفعال در مدیریت کلان صنعت طلا و جواهر منزلت واقعی خود را تاکنون کسب نکرده و عرصه را به رقبای خارجی خود واگذار کرده است. با توجه به اینکه کشورهایی نظیر ایتالیا، ترکیه، هندوستان، تایلند، سنگاپور، هنگ کنگ و غیره امروزه در زمره موفق‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان مصنوعات طلا و جواهر در جهان هستند برای ورود به پهنه رقابت با آنان باید به تغییراتی بنیادین در نظام مدیریتی این صنعت در ایران تن داد.

این در حالیست که طی سال‌های اخیر با وجود مشکلات بسیاری که در این صنف به چشم می‌خورد واحدها و کارگاه‌های تولیدی در حال تعطیل شدن یا تغییر شغل هستند. براساس گزارش‌های اعلام شده در 2 سال گذشته 4 هزار و 200 کارگاه طلا و زیورآلات در کشور تعطیل شد که بیکاری 30 هزار و 200 نفر و ابطال750 پروانه کسب را به دنبال داشت. ایران در گذشته در صنعت طلا صادرات محور بود و امروز اگر بتوانیم تولید داخل را تامین کنیم، مانع خروج میلیاردها دلار ارز از کشور می‌شویم. این صنعت برای جوانان جذاب است و می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کند، از طرف دیگر با شکوفایی این صنعت نیازی به ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور نیست.

مالیات بر ارزش افزوده صنعت طلای ایران را فلج کرد

سلیمان مددپور، فعال اقتصادی

مالیات بر ارزش افزوده صنعت طلای ایران را فلج کرده و بخش‌هایی از آن را به تعطیلی کشانده است. البته واقعیت این است که قانون نباید هیچ مشکلی به بار بیاورد اما قانون مالیات بر ارزش افزوده نشات گرفته از بی‌تدبیری و یک اشتباه بزرگ اقتصادی است که رخ داده و با این حال باید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

مالیات بر ارزش افزوده در صنعت هنر طلا و جواهر هم از ارزش کل طلا و هم از سود طلا برداشت می‌شود، این یک فاجعه اقتصادی است درواقع همین بلا را هم بر سر فرش دستباف آوردند و این صنعت را فدای یکسری از مسائل کردند.

اگر بودجه دولت با مشکل مواجه است چرا باید این مشکل را از هنر صنعت طلا و جواهر تامین کنند؟ این صنعت در حال فروپاشی است واقعیت این است که وقتی مغازه‌های طلافروشی نمی‌تواند طلای خود را به فروش برسانند ما تولید‌کنندگان هم نمی‌توانیم محصول خود را عرضه کنیم چون قیمت تولید جواهر در ایران نسبت به مشابه خارجی آن بسیار افزایش یافته است.

در حال حاضر گردش مالی این بازار در جهان بالغ بر یک هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این گردش مالی نیز سهم خوبی است چون اقبال مردم به خرید این محصول به‌عنوان سرمایه پایدار بسیار خوب است البته نگاه مصرف‌کنندگان ما هم یک نگاه سرمایه‌ای است. تمام کشورهای دنیا آرزو دارند که در بازار جذب طلای ایران حضور یابند. زمانی بازار به دست ما بود و نه تنها نیاز کشور را تامین می‌کردیم بلکه صادرات هم داشتیم حرف ما این است با توجه به مشکلات پیش آمده اگر دولت از این صنعت حمایت کند امروز نیز می‌توانیم نیاز داخل را تامین کرده و از خروج میلیارد‌ها دلار از کشور نیز جلوگیری کنیم.

ظرفیت‌های تولیدی به مدار تولید برگردد

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

صنعت طلا و جواهر یکی از صنایعی است که می‌تواند در فضاهای کوچک و حتی در داخل منازل ایجاد اشتغال و کارآفرینی کند و امیدواریم در دو یا سه سال آینده خیز قابل توجهی را در صنعت طلا جواهر شاهد باشیم. بدون شک با داشتن هنرمندان زبردست و چیره‌دست می‌توانیم تولیدات خوبی در این صنعت داشته باشیم و رتبه‌های خوبی را در دنیا کسب کنیم. لغو تحریم‌ها و اثرات آن در این صنعت غیرقابل انکار است. با برطرف شدن موانع تحریم‌ها شرایط جدیدی را در صنعت طلا و جواهر پیش رو داریم و امیدواریم بتوانیم در آینده در همه بخش‌های اقتصادی کشور از جمله این صنعت آینده خوبی را شاهد باشیم.

در این راستا توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی که رویکرد آن استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی برای مقابله با تهدیدات خارجی است، باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. صنعت طلا و جواهر یکی از صنایعی است که می‌تواند در فضاهای کوچک و حتی در داخل منازل ایجاد اشتغال و کارآفرینی کند.

تولیدات داخلی ما می‌تواند با تولیدات خوب طلا و جواهر دنیا برابری کند و من آینده این بخش را بسیار خوب می‌بینم و اطمینان دارم که ما در این صنعت می‌توانیم ارزآوری و اشتغالزایی گسترده‌ای داشته باشیم. البته به انزوا رفتن واحدهای تولیدی طی سال‌های گذشته مورد انتقاد است. کار سنگینی را باید طی چند سال آینده انجام داد و این ظرفیت تولیدی که به وجود آمده و در حال کار بوده به مدار تولید برگردد و در کنار انجام این تولید ما بتوانیم در بازارهای خارجی کار صادرات خود را هم افزایش و گسترش دهیم.

مشکلات ادامه یابد طلافروشی‌ها جمع خواهند کرد

محمدعلی مرزبان‌مقدم، رئیس اتحادیه طلا و جواهر رشت

در حال حاضر ارزش افزوده معضلی در صنف طلافروشان است. ارزش افزوده قانونی بدون کارشناسی است که از سال 89 پیش از بسترسازی مناسب به اجرا درآمده و گربیانگیر صنف طلافروشان در سراسر کشور شده است. پیش از اجرای این قانون و صندوق مکانیزه باید مردم را توجیه و از طرفی اطلاعات کافی و لازم را در اختیار ما می‌گذاشتند تا اینچنین دچار مشکل نشویم. از طرفی ارزش افزوده روی کالاهای مصرفی، خوراکی و خدماتی منطقی و قابل توجیه است. طلا کالایی از بین رفتنی نیست بلکه همیشه هست و ارزش افزوده 9درصدی فشاری بر طلافروشان و موجب ضرر مردم خواهد شد. اگر یک مغازه را 200میلیون تومان بخرید و به‌ازای قیمت کل آن یعنی همان 200 میلیون تومان ارزش افزوده قراردهند، تبدیل به مبلغی نجومی خواهد شد به همین دلیل فقط روی حق‌العمل کاری مغازه یا سود حاصل از آن مسکن ارزش افزوده را محاسبه می‌کنند. ارزش افزوده باید 7 درصد از کارمزد طلا محاسبه شود. 9درصد ارزش افزوده یعنی یک قطعه طلا به ارزش یک میلیون تومان خریداری می‌کنید که 90 هزارتومان آن توسط دولت کسر می‌شود. سود مغازه‌دار 7 درصد و ارزش افزوده دولت 9 درصد است و این در حالیست که تمام هزینه‌ها برعهده مغازه‌دار است و درنهایت مشتری از 7درصد مغازه‌دار تخفیف می‌گیرد. در این راستا طوماری با همراهی سایر شهرستان‌ها بارها تهیه و امضا و به مجلس ارائه کردیم و نتیجه بارها پیگیری ما این شد که تا فرودین 96 این قانون را اصلاح یا 9درصد را کاهش دهند. البته ارزش افزوده قانونی کشوری است و در صنف طلافروشان رشت کسانی جوسازی کردند مبنی‌بر اینکه می‌توانند شخصا قانون ارزش افزوده را تغییر دهند و همین امر باعث دودستگی بین برخی از اعضای اتحادیه شد در صورتی که کسی نمی‌تواند قانون کشور را تغییر دهد. در حال حاضر بازار طلافروشان بسیار راکد است و حتی در ماه پایانی سال 95 نیز شاهد تکاپو دراین صنف نبودیم. اگر رکود و فشار دولت مبنی‌بر ارزش افزوده ادامه پیدا کند صددرصد اطمینان می‌دهم تمام طلافروشی‌ها جمع خواهند کرد و به شغل دیگری روی خواهند آورد.

واحدهای تولیدی به دلیل عدم سفارش از بازار به ناچار تعطیل شدند

عبادا... محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر

درباره تعطیلی 4200 کارگاه طلا و جواهر در کشور طی دو سال گذشته نیز باید گفته شود که با توجه به اینکه هر واحد تولیدی که دائر می‌شود نیاز به بازار کار دارد، بنابراین اگر شرایط برای ارائه محصولات به بازار مهیا نباشد، مطمئنا واحد تولیدی جدید بعد از مدتی که کالایش در بازار به فروش نرفته رو به تعطیلی خواهد گذاشت. در چند سال گذشته واحدهای تولیدی به دلیل عدم سفارش از بازار به ناچار تعطیل شدند و با توجه به روندی که شاهد آن بودیم واحدهای تولیدی نتوانستند دوام بیاورند و مجبور به تعطیلی شدند که این موضوع آسیب‌هایی را به واحدهای تولیدی وارد می‌کند و درنهایت اشتغال کشور را با مشکل مواجه و اقتصاد ایران را مورد تهدید بیگانه قرار می‌دهد. بخشی از مشکلات این صنف برمی‌گردد به قوانین و مقرراتی که در این زمینه داریم و بخش دیگر به بسته‌های حمایتی که در این خصوص باید از صنعت طلا و جواهر داشته باشیم. متاسفانه در بحث بیمه و مالیات نتوانستیم شرایطی را که باید برای حمایت از تولید و صنایع داخلی لازم است را مهیا کنیم، به‌ویژه بحث روش اجرای مالیات بر ارزش افزوده که باعث شده طلای داخلی نسبت به طلای خارجی گران‌تر تمام شود و منجر به ورود مصنوعات به صورت غیررسمی شود و اقتصاد و بازار طلا را به سمت بازار زیر زمینی سوق دهد و به نوعی این روند چند ساله باعث شده قاچاق بیشتر در کشور رواج یابد که این موضوع تهدید بسیار جدی ای برای اشتغال و اقتصاد در کشور است. زمانی که این صنعت مورد تهدید کالاهای خارجی قرار بگیرد مطمئنا اقتصاد کشور آسیب می‌بیند، زیرا صنایع می‌توانند جایگزین خوبی برای اقتصاد بدون نفت باشند. با اینکه دولت هم بسیار در حال تلاش برای خروج از وابستگی به نفت است و این موضوع ممکن نمی‌شود مگر اینکه دولتمردان به سمت حمایت واقعی و صددرصد از صنایعی که برای کشور سودمند و مفید هستند، بروند.