۰ نفر

پیش‌یینی‌های ضد و نقیض از قیمت طلا

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۰:۴۵
کد خبر: 180482
پیش‌یینی‌های ضد و نقیض از قیمت طلا

اونس طلا در هفته‌ای که میان ماه‌های فوریه و مارس تقسیم شده بود، حدود 2 درصد از ارزش خود را از دست داد تا بخشی از توان فنی آن از کف برود.

 با این همه، اونس تا این مقطع از سال 2017 هفته‌های خوبی را پشت‌سر گذاشته است. اونس که سال 2016 را با قیمت 1061 دلار به پایان برده بود، جمعه سوم مارس روی بهای 1234 دلار ایستاد. این روند خوب به‌علاوه روند بد هفته گذشته باعث اختلاف‌نظر کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد درباره روند اولین هفته کامل ماه سوم میلادی شده است. باید صبر کرد و دید که اونس در 5 روز کاری آینده چه افت و خیزهایی را تجربه خواهد کرد، اما پیش از آن، مرور 5 روز کاری گذشته خواندنی است.

 

شروع بد

طلا هفته گذشته را با افت آغاز کرد. روز دوشنبه، اونس با 5 دلار افت به قیمت 1252 دلار رسید. روز دوشنبه سودگیری معامله‌گران از اوج 5/ 3 ماهه هفته پیش از آن باعث کاهش ارزش فلز زرد شد. به گزارش دنیای اقتصاد، همچنین رشد اندک شاخص دلار تا حدی به ضرر طلا عمل کرد. شاخص دلار که دو هفته پیش روی عدد 09/ 101 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 13/ 101 واحد رشد کرد. با وجود همه نوسان‌ها، تعداد معاملات در اولین روز هفته کاهش داشت؛ چراکه بازار طلا نیز مانند بیشتر بازارها در انتظار سخنرانی سه‌شنبه شب دونالد ترامپ در کنگره آمریکا بود.

 

ادامه افت

اونس سه‌شنبه نیز 5 دلار دیگر ارزان شد و به قیمت 1247 دلار رسید. سه‌شنبه آخرین روز ماه فوریه بود تا با وجود افت این روز، رشد بهای اونس در ماه فوریه 3 درصد شود. اونس در ماه ژانویه نیز 5 درصد رشد کرده بود. افت صبح این روز ناشی از ادامه سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران و همچنین عقب‌نشینی اصلاحی اونس از روند هفته قبل از آن بود. دیگر عامل افت ارزش فلز زرد در دومین روز هفته میلادی، سخنرانی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در کنگره این کشور بود. ترامپ در این سخنرانی بیش از پیش در قامت یک رئیس‌جمهوری ظاهر شد و از وعده‌های جنجالی دوران رقابت‌های انتخاباتی فاصله گرفت. گفته‌های او خوش‌بینی‌ها را افزایش داد تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یابد. شاخص دلار در این روز تقریبا دست‌نخورده روی عدد 12/ 101 واحد ایستاد. البته افت نفت خام در این روز عامل خارجی‌ای بود که علیه طلا کار کرد.

 

روز مقاومت

اونس اولین روز مارس را با رشدی اندک آغاز کرد. اونس طلا چهارشنبه با 2 دلار رشد به بهای 1249 دلار رسید. رشد اونس از کف روزانه و همچنین رشد نسبت به قیمت نهایی روز قبل باعث شد افزایشی‌های بازار در سومین روز کاری هفته امید خود را بازیابند، اما در این روز هم فشار سودگیری و تاثیرات گفته‌های دونالد ترامپ ادامه داشت. از این روز کانون تمرکز معامله‌گران بازارهای مختلف، سخنرانی روز جمعه رئیس فدرال‌رزرو بود تا روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه و صبح سه‌شنبه حالتی انتظاری در بازارها نمایان باشد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه نوشت که این تصور در بازار به‌وجود آمده که افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه مارس کمیته بازار ‌آزاد فدرال رزرو به‌شدت افزایش پیدا کرده است. این تصور شاخص دلار را تا عدد 78/ 101 واحد بالا برد، اما فلز زرد را چندان متاثر نکرد.

 

پنج‌شنبه سقوط

اونس که چهارشنبه در برابر رشد شاخص دلار مقاومت کرده بود، پنج‌شنبه تا قیمت 1234 دلار سقوط کرد. افت 16 دلاری چهارمین روز هفته عمدتا ناشی از خیز شاخص دلار بود. شاخص دلار در دومین روز مارس تا عدد 2/ 102 واحد جهش کرد. همزمان، سودگیری معامله‌گران هم ادامه داشت. جالب اینجا است که پس از 3 روز سودگیری معامله‌گران از اوج 5/ 3 ماهه، فروش طلا به قصد کسب سود در این روز هم تداوم یافت. بازارهای سهام که چهارشنبه رکوردزنی کرده و طلا را تحت فشار قرار داده بودند، پنج‌شنبه شاهد تعدیل روند شدند، اما نتوانستند کمکی به فلز زرد بکنند. بازارهای سهام چهارشنبه بهترین روز خود در سال 2017 را تجربه کرده بودند. این نوسان‌ها همزمان با انتظار معامله‌گران برای ایراد سخنرانی جنت یلن،‌ رئیس فدرال‌رزرو بود و شاید اگر این انتظار نبود، نوسان‌ها بیشتر هم می‌شد.

روز آخر

اونس که روز چهارشنبه مقابل افت مقاومت کرده اما پنج‌شنبه سقوط کرده بود، در آخرین روز هفته ثبات قیمت نهایی را تجربه کرد. اونس روز جمعه کف و سقف 1222 و 1237 دلار را تجربه کرد، اما در نهایت روی همان بهای 1234 دلار ایستاد. با آنکه همه انتظار داشتند جنت یلن، در سخنان خود در روز جمعه داده‌های بیشتری از احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه مارس بانک مرکزی آمریکا بگوید، او در جلسه پرسش و پاسخ دانشکده حقوق ییل تاکید کرد که چیزی نگفته که به معنای تصویب تشدید انقباض پولی در نشست مارس باشد. به این ترتیب شاخص دلار در واکنش به این صحبت‌ها و همین طور در واکنش به جهش روز پنج‌شنبه شاهد تعدیل روند خود شد و تا عدد 54/ 101 واحد افت کرد. افت شاخص دلار در نیمه دوم روز به کمک طلا آمد. همین طور اشاره نکردن یلن به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست مارس در نیمه دوم جمعه به نفع طلا تمام شد. اونس با قیمت نهایی روز جمعه افتی حدودا 2 درصدی را در هفته برای خود رقم زد تا هفته بدی برای طلا رقم خورده باشد. با این همه روند ماه‌های ژانویه و فوریه چشم‌انداز را مبهم کرده است.

 

چشم‌انداز رشد

تازه‌ترین نظرسنجی‌های کیتکو درباره روند کوتاه‌مدت نشان می‌دهد که تحلیلگران انتظار افت طلا را در واکنش به پابرجا ماندن احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا دارند، اما سرمایه‌گذاران خرد همچنان به روند روزهای آتی امیدوارند. در حالی که بازارهای بین‌المللی انتظار دارند فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را امسال 3 بار دیگر افزایش دهد و این روند از مارس آغاز شود، یک شرکت تحقیقاتی پیش‌بینی کرده است که 3 عامل مهم می‌تواند قیمت طلا را طی ماه‌های آینده افزایش دهد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، با وجود سخنان روز جمعه جنت یلن، گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا در نشست مارس به شدت افزایش یافته است.

براساس این گزارش مایکل هاول مدیر‌موسسه سرمایه‌گذاری «کراس بوردر کاپیتال» در مصاحبه‌ای تاکید کرد: «حتی با وجود عملکرد مثبت و قوی قیمت طلا در اوایل سال 2017 میلادی هنوز این احتمال وجود دارد که قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو شود؛ چراکه نرخ بهره فدرال رزرو هنوز معادل و هماهنگ با نرخ تورم افزایش پیدا نکرده است.»کاهش ارزش دلار آمریکا و ادامه تزریق نقدینگی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به خصوص بانک مرکزی چین عوامل مهمی هستند که می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا در ماه‌های آینده شود. گرچه هاول به قیمت خاصی برای طلا اشاره نکرده ولی پیش‌بینی کرده است که قیمت این فلز زرد امسال با افزایش 10 تا 15 درصدی روبه‌رو خواهد شد.

نشست آتی فدرال رزرو قرار است 14 و 15 مارس برگزار شود. هاول افزود: «من فکر نمی‌کنم رشد اقتصادی آمریکا امسال با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود و این مساله بانک‌های مرکزی جهان را مجبور خواهد کرد تا سیاست‌های انبساطی پولی را ادامه دهند. حتی اگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، احتمال ادامه روند صعودی قیمت طلا وجود دارد؛ چراکه افزایش نرخ تورم موجب کاهش نرخ بهره واقعی خواهد شد و این به‌نفع قیمت طلا خواهد بود.»

گرچه قیمت جهانی طلا با افت نسبی در روزهای اخیر روبه‌رو شده، ولی از ابتدای امسال تاکنون همچنان روندی صعودی داشته است. تحلیلگران این موسسه تحقیقاتی بر این باورند که کاهش ارزش دلار و افزایش نرخ تورم در آمریکا می‌تواند قیمت جهانی طلا را طی ماه‌های آینده افزایش دهد. نگرانی‌های مربوط به اوضاع سیاسی و اقتصادی منطقه یورو نیز می‌تواند عامل مهم و تاثیرگذاری برای افزایش قیمت طلا باشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که ارزش دلار طی ماه‌های آینده افزایش یابد و این مساله می‌تواند به نفع قیمت طلا باشد. نگرانی‌ها نسبت به بحران بدهی یونان و انتخابات سرنوشت‌ساز آلمان، فرانسه و هلند نیز تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت طلا خواهد داشت.