۰ نفر

سوختن پلاسکو و موج سواری دلالان ارز

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر: 173262
سوختن پلاسکو و موج سواری دلالان ارز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: به غیر از محدودیت ترافیکی ناشی از عملیات آواربرداری در ساختمان پلاسکو و مشکلات تردد برای دسترسی به چهارراه استانبول، این حادثه تاثیر دیگری بر بازار ارز نباید بگذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، بعد از اتفاقی که برای بازار عمودی پوشاک ایران افتاد و ساختمان پلاسکو در جلوی چشم همه ناظران بر زمین افتاد، این سوال در میان فعالان اقتصادی که سر و کار با بازار ارز دارند مطرح شد که حادثه ساختمان پلاسکو چه تاثیری بر وضعیت بازار ارز برجا خواهد گذاشت.

در خصوص تاثیر حادثه ساختمان پلاسکو بر وضعیت بازار ارز دو عامل دارای تاثیر بیشتری هستند. اول تاثیر همجواری عملیات امدادی حوالی ساختمان پلاسکو و چهارراه استانبول است که در این خصوص محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد با توجه محدودیت ترافیکی اجباری در محدوده ساختمان پلاسکو محل خرید و فروش ارز و طلا به یک بازار (محل ) دیگر منتقل می شود. در همین خصوص اعلام شد وضعیت بازار با کاهش موقت تقاضا مواجه بوده است اما تاثیر دیگر از محل حادثه ساختمان پلاسکو نباید متصور بود.

عامل دوم  تاثیر گذار بر وضعیت بازار ارز که می تواند حادثه پلاسکو ایجاد کند، موضوع از بین رفتن حجمی از پوشاک تولیدی دپو شده در محل این ساختمان است که با سوختن آن این ذهنیت را ایجاد می کند که آیا بازار پوشاک کشور بعد از این برای تامین نیاز پوشاک شب عید نیاز به واردات پیدا می کند. در صورتی که نیاز به واردات پوشاک در کشور ایجاد شود آیا چنین موضوعی بر بازار ارز تاثیر برجای خواهد گذاشت.

به همین منظور اقتصاد آنلاین با فرهاد فزونی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به گفت و گو نشسته تا برخی آثار حادثه ساختمان پلاسکو بر بازار ارز بررسی شود.

وی با ابراز تاسف برای حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: بازار ارز نمی بایست آنقدر متزلزل باشد که با صدمه خوردن یک مجتمع تجاری، کل بازار ارز کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

فزونی ادامه داد: برخی در بازار ارز به دنبال فرصت هستند تا از هر اتفاقی یک تنش ایجاد کنند و بازار ارز را ملتهب کنند. به طور طبیعی با ادامه یافتن عملیات نجات در محدوده چهارراه استانبول خرید و فروش طلا و ارز در محدوده صرافی ها و طلافروشی های این خیابان با مشکل همراه شده است و این موضوع همان طور که اطلاع رسانی شده است با درنظر گرفتن یک محل جدید برای این بازار حل می شود. اما اینکه بازار ارز و طلا چندصد متر بالاتر از چهارراه استانبول برقرار شود یا در یک محله دیگری از پایتخت قرار داشته باشد هیچ تاثیری را نباید بر بازار بگذارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار تا شب عید دوماه فاصله داریم و از زمان کریسمس هم چند روزی هست که گذشته است و ملتهب شدن بازار دلیلی ندارد، ادامه داد: بازار ارز با کاهش نرخ ارز در این چند روز نشان داده که به سمت با ثبات شدن در حال حرکت است و با گذشتن مقاطع حساس و زمان باقیمانده تا عید نوروز دلیلی بر افزایش قیمت ارز مشاهده نمی شود.

فزونی خاطر نشان کرد: اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو افتاد با وجود غیرقابل پیش بینی بودن و از میان رفتن بیش از 560 واحد فعال اقتصادی به طور حتم بر بازار پوشاک تاثیر خواهد داشت، اما این تاثیر بر بازار ارز معنا ندارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که برخی بخواهند به منظور تامین نیاز بازار پوشاک برای جایگزینی حجم البسه سوخته شده در پلاسکو اقدام کنند می بایست از طریق کمک های داخلی به این کار اقدام کنند و با واردات قاچاق پوشاک که به طور عمده از کشور ترکیه انجام می شود در بازار پوشاک و ارز تنش ایجاد نکنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت خود بر موضوع انتخاب دونالد ترامپ اشاره کرد و افزود: تاثیر انتخاب ترامپ در آمریکا بر اقتصاد ایران بوِیژه بازار ارز ایران از دوماه پیش مشخص شد و در حال حاضر که ترامپ برسرکار آمده است نمی توان بر تاثیر گذاری ترامپ بر بازار ارز تکیه کرد. سیاست های ترامپ برای مسولان کشور مشخص است و بعد از این نمی توانیم تحولات بازار ارز را بر دوش سرکارآمدن ترامپ بیندازیم.