۰ نفر

طلا رنگ خون گرفت

۱ دی ۱۳۹۵، ۱:۲۳
کد خبر: 165650
طلا رنگ خون گرفت

در شرایطی که اخبار بحران‌های امنیتی هم به کمک فلز زرد نیامده، تحولات سیاست پولی آمریکا روند طلا را قرمز(منفی) نگه داشته است.

روز دوشنبه خبر کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا و همچنین حمله‌ای تروریستی با کامیون به مردم برلین نشان‌دهنده دور تازه‌ای از سرایت دردسرهای امنیتی جنگ‌های خاورمیانه به دیگر مناطق بود؛ با این همه، طلای سه‌شنبه همچنان تحت‌فشار دلار قوی ماند. شاخص دلار که هفته گذشته تحت تاثیر چشم‌انداز رشد نرخ‌های بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا بالای 103 واحد جهش کرده و در نهایت روی عدد 95/ 102 واحد ایستاده بود، دوشنبه دوباره تا عدد 14/ 103 واحد اوج گرفت و صبح سه‌شنبه هم بیشتر رشد کرد.

اونس طلا که هفته گذشته در نهایت روی بهای 1135 دلار ایستاده بود، دوشنبه تا بهای 1138 دلار بالا رفت که نشان می‌داد در حضور دلار قوی، افزایشی‌ها با استفاده از قیمت‌های پایین هفته گذشته بازار را متاثر کرده‌اند اما این تاکتیک برای پایان موقعیت فروش دیگر معامله‌گران، صبح روز گذشته دوباره تحت‌تاثیر دلار قوی قرار گرفت. اونس روز سه‌شنبه را با قیمت 1135 دلار آغاز کرد و تا ساعت 7:30 عصر به وقت تهران به بهای 1128 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز از آخرین هفته کامل سال 2016 رقم خورده باشد.

 

روز اول

اونس طلا روز دوشنبه هم تحت فشار دلار بود اما توانست از پایان موقعیت فروش برخی معامله گران بهره ببرد. رسیدن بهای اونس به کف 10 ماهه در هفته گذشته باعث شد برخی از معامله گران روز دوشنبه به بازار بازگردند. به گزارش دنیای اقتصاد،  پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه نوشت: «بازار احتمالا در آستانه کریسمس خلوت‌تر خواهد شد.» با وجود افت بازارهای سهام پس از انتشار بیانیه هفته گذشته فدرال رزرو، عمده شاخص‌های بورس جهان همچنان در وضعیت خوبی به سر می‌برند، در آمریکا که پس از انتخابات، «جهش ترامپی» بورس‌ها تجربه شده بود، شاخص‌ها نزدیک قله‌های چند ساله مانده‌اند.

کیتکو دوشنبه همچنین از اثر بازار اوراق قرضه بر بازار طلا نوشت: «بازدهی اوراق خزانه 10 ساله آمریکا که همین چند ماه پیش در محدوده منفی بود، به 6/ 2 درصد رسیده است. بازدهی اوراق 10ساله آلمان هم به 3/ 0 درصد رسیده است. رشد بازدهی اوراق قرضه می‌تواند در آینده از طلا حمایت کند.» در نخستین روز هفته میلادی، بهای نفت خام تقویت شد تا طلا عامل حمایتی دیگری هم داشته باشد.

 

روز دوم

اونس طلا صبح سه‌شنبه تحت فشار قدرت‌نمایی دوباره دلار بود. دلار علاوه‌بر چشم‌انداز سیاست پولی فدرال رزرو از افت ین ژاپن سود برد. ین روز سه‌شنبه به ثبات سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن واکنش نشان داد. پیش از آن، ین از وقایع ترکیه و آلمان سود برده بود. اما همین وقایع کمکی به طلا نکردند.

ادوارد میر، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «اف سی استون» سه‌شنبه گفت: «طلا باید شاهد بی ثباتی اقتصادی باشد تا روند صعودی قیمت را مجددا آغاز کند ولی در شرایط کنونی که شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و ارزش دلار آمریکا رو به افزایش است، بعید است که قیمت طلا با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.» تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» که صبح سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌داد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1130 تا 1150 دلار در نوسان خواهد بود.

تحلیل تکنیکال نشان می‌داد سطح مقاومتی قیمت هر اونس طلا در کوتاه‌مدت 1144 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1150 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در آن شرایط 1136 دلار بود که اگر این سطح شکسته می‌شد، قیمت فلز زرد تا 1130 دلار کاهش می‌یافت. درحالی‌که به پایان سال میلادی نزدیک می‌شویم، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در سال 2017 میلادی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های اقتصادی و مالی ترامپ، نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و اوضاع سیاسی اروپا قرار خواهد داشت.