۰ نفر

"دلار" از صحنه تجارت پاکستان و چین محو می شود

۱۴ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۴
کد خبر: 156090
"دلار" از صحنه تجارت پاکستان و چین محو می شود

پس از آنکه 'یوان' چین از ماه گذشته میلادی رسما در ردیف ارزهای بین المللی صندوق جهانی پول قرار گرفت، اکنون این کشور قصد دارد ارز محلی را جایگزین دلار آمریکا در مناسبات تجاری خود با پاکستان کند.

به‌ گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، حجم همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری چین و پاکستان به ویژه بعد از امضای قرارداد احداث راهروی اقتصادی مشترک، رو به افزایش است.

بانک 'استاندارد چارترد' این کشور که شعبه هایی هم در چین دارد، نقشه راهی را ترسیم کرده است که به واسطه آن بازرگانان دو کشور می توانند با استفاده از ارز های محلی پاکستان و چین (روپیه و یوان) به برخی موانعی که به دلیل استفاده از دلار آمریکا در مسیر تجارت دوطرفه میان دو کشور وجود داشت، پایان دهند.

دو کشور در زمان فعلی در تبادلات تجاری از ارز دلار آمریکا استفاده می کنند که این اقدام موانعی در مسیر معاملات بانکی برای تاجران و بازرگانان دو کشور ایجاد کرده است.

'شهزاد دادا' مدیرعامل بانک استاندراد چارترد پاکستان در این خصوص گفته است که مسئولان این بانک مذاکرات مفیدی در خصوص رایج شدن استفاده از ارز محلی در همکاری های اقتصادی و تجاری میان چین و پاکستان انجام شده است.

نقشه راه بکار گیری از ارزهای محلی در حالی مطرح می شود که بانک های مختلف پاکستان و چین در مسیر افتتاح شعب در کشورهای یکدیگر قرار دارند. در شرایط کنونی، فقط بانک استاندارد چارترد پاکستان است که در هر دو کشور شعبه دارد.

چین در شرایط کنونی ، مناسبات تجاری خود با کشورهایی چون هنگ کنگ، امارات متحده عربی و قطر را با استفاده از ارز محلی انجام می دهند و تلاش می کند تا با هدف تقویت بیش از پیش یوان و مقابله با دلار آمریکا، این روند را گسترش دهد.

تصمیم برای استفاده از ارز محلی همزمان با سرمایه گذاری کلان چینی ها در پروژه های مربوط به طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان-چین اتخاذ شده است.