۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هزینه‌های آشکار و پنهان قطع برق در صنایع/ برای محدود کردن صنایع دیدگاه ملی را در نظر داشته باشیم

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۲
کد خبر: 454679
هزینه‌های آشکار و پنهان قطع برق در صنایع/ برای محدود کردن صنایع دیدگاه ملی را در نظر داشته باشیم

قطع برق صنایع پر مصرف در زمان‌های اوج مصرف تابستان از جمله راهکارهایی است که همواره در کشور ما برای جلوگیری از قطع برق مشترکان خانگی مدنظر مسئولان قرار داشته است. صنایع در شرایطی ناچار به پذیرش توقف در خطوط تولید خود می‌شوند که هر یک دقیقه خاموشی خطوط تولید می‌تواند منجر به از دست دادن یک شغل و بخشی از تولید و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور شود. شرکت آهن و فولاد ارفع از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۵ ساعت به صورت مستقیم تولید خود را به همین دلیل متوقف کرده، که حدود ۳۰۰۰ تن تولید معادل ۲۷ میلیارد ریال عدم النفع را در طول این 25 ساعت به ثبت رسانده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ مجید عمویی مدیر دفتر فنی و برنامه ریزی شرکت آهن و فولاد ارفع درباره محدودیت‌های فشار مصرف برق در ساعت‌های اوج مصرف برای صنایع گفت: از ابتدای زمان اوج مصرف و آغاز فصل تابستان برنامه‌ای برای شرکت آهن و فولاد ارفع آمد که بر آن اساس حداقل هفته‌ای یک روز در ساعت‌های اوج مصرف موظف به توقف تولید شده‌ایم و در این رابطه همواره به تعهد خود عمل کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از یک ماه است که این همکاری را با سازمان برق منطقه‌ای آغاز کرده‌ایم و در یک بازه زمانی موضوع از دست دادن بخشی از تولید و سود ناشی از آن تولید که از بین می‌رود، به نوعی هزینه‌هایی را به واحد تولید ما تحمیل می‌کند.

مدیر دفتر فنی و برنامه ریزی شرکت آهن و فولاد ارفع با بیان اینکه در پلنت‌های فولادسازی که تولید مداوم دارند زمانی که متوقف می‌شوند، علاوه بر تولیدی که از دست می‌رود و سود ظاهری که به دست نمی‌آید، عملا هزینه‌های جانبی هم به شرکت تحمیل می‌کند، توضیح داد: وارد شدن شوک حرارتی به نسوزهای کوره قوس که عمر نسوزها را کاهش می‌دهد و در آینده هزینه‌های جانبی تولید را افزایش می‌دهد و توقف خطوط تولید به ما تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تصمیمی در این راستا گرفته شود، باید دیدگاه ملی در این باره داشته باشیم، کشور ما در شرایط فعلی در موقعیت حساسی از نظر فشار تحریم‌ها تا حذف درآمدهای نفتی قرار گرفته و باید اذعان کنیم که بار ایجاد ارزش افزوده و تولید بر دوش صنایع قرار گرفته است.

مدیر فنی و برنامه ریزی آهن و فولاد ارفع با اشاره به اینکه صنعت فولاد در حال حاضر در کشور ما حرف اول را در امر تولید و ایجاد ارزش افزوده می‌زند، عنوان کرد: ایجاد اشتغال، صادرات، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز از کشور صنایع فولادی را تبدیل به پرچم داران اصلی کشور کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه بحث کاهش مصرف برق و جلوگیری از خاموشی‌ها در مناطق مسکونی که از اولویت بالایی برخوردار است، نیاز به یک انتخاب بهینه دارد، افزود: شاید راهکار بهینه این باشد که به جای نشانه گرفتن پیکان فشار بر صنایعی که ظاهرا پرمصرف هستند (مثل صنایع فولادی) باید کارگروه‌هایی متشکل از کارشناسان صنعت و متولیان تولید و توزیع برق کشور تشکیل شود و شرایط بینابین مصارف صنعتی و خانگی هم مدنظر قرار گیرد.

عمویی در پایان با بیان اینکه به جز صنایع می‌توان باقی سازمان‌ها را نیز موظف به رعایت محدودیت‌ها کرد و حتی در برنامه قطع برق قرار داد چرا که حجم زیادی از مصرف برق به آن بخش‌ها اختصاص یافته، تاکید کرد: شاید کمی ایجاد محدودیت برای این بخش‌ها به جای محدود کردن مطلق صنایع، مقرون به صرفه‌تر باشد؛ چرا که مجبوریم در این دوران بیشتر از دیدگاه اقتصادی به قضیه نگاه کنیم و یا بهتر است صندوقی تشکیل شود و بخشی از ضرر و زیانی که صنایع قرار است سالانه در ساعات اوج مصرف تابستان متحمل شوند، در این صندوق پس انداز شود تا دولت بتواند از این طریق سرمایه گذاری کرده و توان تولید برق را افزایش دهد و با افزایش ظرفیت تولید برق بتوانیم از این توقف خطوط تولید جلوگیری کنیم.